Malá revoluce ve středových motorech

4.3.2020

prodejce radí                                    Nová generace Bosch Performance CX – 2020

 

 

 

text a foto Lukáš Drahovzal, Akumo.cz

 

Dlouho očekávaný motor Bosch Performance Line CX čtvrté generace je konečně na trhu. První modely z kolekce elektrokol 2020 přišly na náš trh již koncem října 2019, proto máme v tento moment už dostatek reálných zkušeností na to, abychom vám mohli poskytnout relevantní informace a reálné zkušenosti. Zajímá vás, jaký je nový pohon? Zda se mu podařilo naplnit vysoká očekávání? Překoná tento motor svého předchůdce, který několik cyklistických sezon dominoval trhu s elektrokoly? Pojďme se společně podívat na nejdůležitější informace a přímé srovnání s předchozí verzí.

 

Firma Bosch připravila novou verzi i pro motory z modelové řady Bosch Active Line Plus (50 Nm) a Bosch Performance Line (65 Nm), nicméně v tomto článku se primárně zaměříme na nejprodávanější motor Bosch Performance Line CX (75 N), který je primárně určený pro sportovní a horská elektrokola. Motor doznal velmi podstatných změn a z novinek 2020 jde zřejmě o nejzásadnější inovaci, kterou trhu přinesl. Díky usazení do těla z lehké slitiny a odlišnému vnitřnímu uspořádání došlo k významnému snížení hmotnosti, a to dokonce o úctyhodných 25 %, a zmenšení rozměrů o 50 % proti jeho předchůdci. Kompaktní rozměry motoru tak dávají větší prostor výrobcům elektrokol pro citlivější integraci motoru do rámu, což pomáhá k dosažení atraktivnějšího designu a úspora hmotnosti pomáhá lepším jízdním vlastnostem i snadnější manipulaci s kolem.

Asi nejzásadnějším rozdílem je změna rozměru převodníku (ozubeného kolečka). Díky redukci vnitřního zpřevodování se stává minulostí pro Bosch tolik typický malý pastorek, který je nahrazen klasickým velkým převodníkem, tak jak ho známe z klasických kol. Díky velkému převodníku pracuje motor s přímým převodem, čímž dochází k odstranění nežádoucího odporu při šlapání bez asistence motoru, který mohl obtěžovat zákazníky u předchozí verze motoru. Při šlapání s vypnutým motorem se cítíte jako na klasickém jízdním kole. Navíc díky zvýšení efektivity motoru došlo i ke snížení spotřeby energie samotného motoru, tím je tedy dosaženo delších dojezdů. Pokud se přihlédne ke skutečnosti, že modely s novým typem motoru Bosch Performance CX 4. generace je možné vybavit baterií o kapacitě 625 Wh, bavíme se o jedněch z nejdelších dojezdů na trhu ze současné nabídky.

 

Novinky u motoru bosch performance line cx 2020

 

Nový Bosch Performance Line CX není jen čerstvě upravenou verzí zastaralých předchůdců, ale zcela novým motorem, který se může pochlubit hned několika zajímavostmi.

Velký převodník

Bosch se „zbavil“ pro něj tolik typického malého převodníku (pastorku) a přizpůsobil svoji technologii aktuálním trendům a požadavkům trhu a zákazníků. Díky velkému převodníku je motor přesný, plynulý a vždy poskytuje dostatek výkonu. Vnitřní odpor pedálu starého motoru Bosch CX s malým převodníkem byl zbytečně citelný, proto byla jízda bez asistence motoru mnohdy nepříjemná a únavná. Díky použité válečkové spojce šlapete na novém motoru bez jeho odporu, cítíte se tedy jako na běžném kole.

 

Nové vlastnosti

Výkonnější

Zatímco točivý moment zůstává stejný na 75 Nm, podpora nového motoru CX byla zvýšena z 300 na 340 % v režimu turbo. Byly upraveny i všechny ostatní úrovně pomoci. Úroveň podpory režimu Tour byla zvýšena ze 120 na 140 %. Tyto změny se projeví také v režimu eMTB. Nový progresivní režim eMTB dynamicky „přepíná“ mezi Tour a Turbo a upravuje podporu podle scénáře jízdy a množství tlaku, který vyvíjíte na pedály – u nového motoru od 140 do 340 % oproti od 120 do 300 % u starého motoru.

Kompaktnější

Ve srovnání s ním byl objem snížen o téměř 50 %. To umožní lepší, sofistikovanější integraci a vylepšenou geometrii celého kola.

Lehčí nový motor CX

Má magneziové pouzdro a váží o 25 % méně než jeho předchůdce – kolem 2,7 kg (původní motor vážil 4,09 kg). V této souvislosti bychom mohli k popisu nového Performance Line CX 2020 použít jednoduchou rovnici: méně materiálu = menší hmotnost. Vývojovému týmu společnosti Bosch se podařilo váhu snížit o neuvěřitelných 1,3 kg. Díky tomuto významnému snížení hmotnosti budou výrobci kol moci používat větší baterie bez ovlivnění celkové hmotnosti kola. Ve srovnání s tím bude nový e-bike s 625Wh baterií lehčí než jeho ekvivalent se starým motorem Performance CX a 500Wh baterií.

Citlivější režim eMTB

Byl přeprogramován tak, aby poskytoval konzistentní výkon v širokém rozsahu kadence. Ostrý sprint, kadenční šlapání, nebo pohodová cykloturistika? Není problém, jízda v režimu eMTB je naprosto přirozená a velice příjemná.

Přesnější dávkování výkonu

Režim Turbo byl vylepšen tak, aby při jízdě působil co nejpřirozenějším dojmem, je méně trhaný a zároveň poskytuje maximální výkon. Jako dříve má motor CX čtyři režimy: Eco, Tour, eMTB (Sport) a Turbo.

Plynulejší přechod

Na prahu rychlosti 25 km/h byl podstatně zlepšen. Namísto mini převodníku a převodovky je nyní energie přenášena přímo prostřednictvím velkého převodníku. Motor tedy nemá téměř žádný vnitřní odpor, což eliminuje mnohdy nepříjemný pocit u předchozího modelu při odpojení motoru nad hranicí 25 km/h.

Užší faktor Q (vzdálenost mezi klikami)

Byl zúžen na 175 mm, aby byl zajištěn přirozenější pocit při šlapání.

Větší kapacita

Kromě předchozích kapacit baterie 400 Wh a 500 Wh přibyla v nabídce také plně integrovaná baterie s kapacitou 625 Wh, se kterou dosáhnete opravdu úctyhodných dojezdů.

Delší dojezd

Nová generace motoru se může pochlubit i delšími dojezdy. Větší akční rádius není dosažen pouze možností použití baterie s vyšší kapacitou, ale také nižší váhou samotného motoru, efektivnějším přenosem energie díky velkému převodníku a optimalizací chodu motoru. To vše se pozitivně podepisuje na dojezdové vzdálenosti v reálných podmínkách.

Zámek motoru Lock

Zámek umožňuje zablokování motoru odebráním displeje. Pouze připojením stejného displeje motor automaticky znovu zaktivujete. Funguje to podobně jako klíč a imobilizér u auta – bez správného klíče nenastartujete. Tady je místo klíče displej Kiox. Displej vám oznámí, zda je zámek aktivní. Nenahradí to samozřejmě kvalitní mechanický zámek, ale jako jeho doplněk určitě přispěje k vyšší ochraně proti nenechavcům. Odcizenému elektrokolu nebude bez příslušného displeje motor vůbec fungovat. Tato funkce není zdarma, ale je možné ji dokoupit v aplikaci Bosch eBike Connect za asi 250 Kč.

 

Porovnání starého a nového motoru

 

Bosch CX – 2019 Bosch CX – 2020
Max. točivý moment 75 Nm 75 Nm
Max. kadence šlapání 120 ot./min 120 ot./min
Hmotnost 4,09 kg 2,79–2,91 kg (dle typu)
Úroveň asistence
Turbo 300 % 340 %
eMTB 120–300 % 140–340 %
Tour 120 % 140 %
Eco 50 % 60 %

Celý článek najdete v tištěné verzi nebo v elektronické verzi na  https://www.alza.cz/media/elektrokola-1-2020-d5788213.htm

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu