Yeti LTe – monstrum, které těží z vítězství ve Světovém poháru E-EDR

30.9.2025
Lidé z Yeti se vrhli do produkce horských elektrokol o něco později, než většina konkurence. Velký úspěch zaznamenali před několika lety s modelem navrženým přímo pro závody e-EDR (e-EWS) – 160e. S ním jezdci Yeti stanuli na stupních vítězů a byla by škoda na tyhle úspěchy nenavázat. Na 160e nové generace ale zapomeňte. Je tady enduro mašina Yeti LTe s odpružením Sixfinity, 29″ nebo MX koly a zdvihy 170/160 mm.

Na Boschi CX postavený LTe je větším bráškou modelu MTe, který využívá kompaktní pohon od TQ. Siluetou je podobný předchůdci 160e, sdílí i zdvihy nebo velmi nezávisle laditelné odpružení Sixfinity. Zásadní změnou je přepracovaná geometrie a přechod na jiný pohon. Odcházející 160e totiž spoléhal na Shimano. Lidé z Yeti s modelem připomínají závodní úspěchy a slibují, že kolo je na tohle nasazení ještě lépe připraveno, ale snadno zvládne drtit traily i mimo závodní traťovou pásku. A vůbec – v první řadě má Yeti LTe být hlavně co nejlepším horským kolem s tak dobrým odpružením, jak jen konstruktéři dokáží při současných technologií vykřesat.

 

 

Vychytaný rám pouze z uhlíkových vláken

Rám zbrusu nového modelu LTe přichází s předními trojúhelníky i zadní stavbou pouze z uhlíkových vláken. A jenom ve vyšší specifikaci se můžete těšit na uhlíková vlákna řady T (Turq). U modelu LTe byly vrstvy samotných vláken řady T vylepšeny o materiál Vectran, který je podobný kevlaru. Jeho cílem je zvýšit pevnost a odolnost proti nárazu v klíčových oblastech rámu. Srdce e-endura je chráněno opravdu poctivě – LTe se chlubí chráničem spodní trubky, který zároveň slouží jako servisní dvířka. Jejich otevřením si usnadníte výměnu baterie a zajistíte snadný přístup k vnitřně vedeným kabelům. Na míru jsou navržené gumové chrániče na řetězové a sedlové vzpěře, které zároveň tlumí zvuky od nárazů řetězu. V Yeti mysleli také na prostor pro uchycení příslušenství (ten je zespodu horní rámové trubky). Vše si zachovává aerodynamický vzhled.

 

 

Laditelné odpružení a úpravy v geo

Yeti LTe si zakládá na znatelně nastavitelné kompresi a možnosti nahodit dozadu menší kolo, vytvořit mullet, aniž by to ovlivnilo geometrii. První zmíněná vychytávka je možná díky Sixfinity – šestičepému systému odpružení. Díky Sixfinity si můžete zvolit závodní, konzistentní nastavení odpružení, vyvážené, nebo měkké a zároveň hravé odpružení s větší odolností proti výraznému propružování. Vše tak lze téměř donekonečna ladit i dle toho, jakým tlumičem LTe osadíte. Yeti chce tímto systémem napodobit svůj Switch-Infinity. Sixfinity ale není úplná novinka. Se systémem jste se mohli setkat už u modelu 160e. Součástí rámu LTe je také flip-chip, takže tovární setup full 29″ lze během chvíle změnit na mullet, aniž by se změnila geometrie.

 

 

Na rozdíl od mnoha jiných moderních kol LTe nenabízí žádné nastavení geometrie. Tým konstruktérů se domnívá, že standardní nastavení je ideální. Pramení to i z úspěchů odcházejícího 160e, z něhož vychází i poupravená geo. Nový rám je k dispozici ve čtyřech velikostech, které jsou vhodné pro jezdce od výšky 155 cm do 197 cm. Úhel hlavové trubky byl snížen o půl stupně na 64° a reach byl u všech velikostí prodloužen o 5 mm. Kombinace těchto změn vede k mírně delším rozměrům vpředu a vzadu než u odcházejícího modelu. Konstruktéři také prodloužili délku řetězových vzpěr. Zadní stavba tak nyní ukazuje údaj 449 mm. To vše pro zlepšení stability kola a větší jistotu v náročnějším terénu.

 

 

Přechod z Shimano EP8 na Bosch Performance Line CX

Motor EP8 od Shimana byl v době uvedení kola 160e jednou z nejpopulárnějších možností. Shimano je však stále více překonáváno technologicky progresivními produkty jiných značek. U LTe se však šlo na jistotu – specifikace C2 a T3 jsou vybaveny motorem Bosch CX s kroutícím momentem 100 Nm a výkonem 750 W. LTe T4 je pak osazen pohonnou jednotkou Bosch CX Race. Ta nabízí stejný výkon jako Bosch CX, ale s naladěním optimalizovaným pro závody. CX Race má dokonce speciální „závodní režim“ a bonusem je i fakt, že váží o několik set gramů méně než standardní CX. Pohonná jednotka je spárována s barevným displejem Kiox 400C, zabudovaným v horní rámovce před hlavovou trubkou. Bosch přidává bezproblémovou integraci se smartphonem díky osvědčeným standardům ANT+ a Bluetooth a vše se ladí do detailu díky aplikaci Bosch Flow.

 

 

Pořádnou nálož Wh ukrývá standardně dodávaná baterie. Má kapacitu 800 Wh, ale pokud chcete ušetřit trochu váhy a získat agilnější kolo, lze využít kompatibility s 600 Wh verzí akumulátoru. A naopak, kdo chce trhat rekordy v délce dojezdu, nabízí rám Yeti LTe prostor pro upevnění PowerMore Range Extenderu (vtěsná se do velikostí rámu MD–XL). PowerMore baterie přidává 250 Wh a využívá kabel o délce 200 mm.

Váhy baterií: • 800 Wh: 3941g • 600 Wh: 3049g • PowerMore Range Extender: 1455g

 

 

Tři verze, tři barvy a nemalé ceny

Yeti má sice velikosti pro každého ridera, ale jak je u této značky zvykem, nebude ani LTe 2026 elektrokolem pro každého, protože cenová politika je vzhledem k náloži komponentů i cenám samotného rámu (dostanete na něj doživotní záruku) dost neúprosná. Nejlevnější výbavová verze startuje na 250 000 Kč, má odpružení Fox Performance a dalšími komponenty jsou třeba zapletená kola DT Swiss H1900 nebo sramácký pohon Transmission (E90 / GX Eagle) a Reverb AXS teleskopka. Nejdražší LTe s označením T4 XX Transmission, barvami Turquoise, Raw Carbon a Manjo hravě přelézá 300 tisíc korun a kromě vidlice Fox 38 Podium Factory nebo tlumiče Factory Float X2 je postavené na bezdrátové AXS technologii, spolu s brzdami Sram Maven Ultimate a koly DT Swiss HXC1700 30 mm.

Všechny podrobnosti a možnost kolo poptat je už nyní možné na yetipraha.cz.

 

 

připravil: Martin Kuška

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu