Špindl jinak aneb gravel v království Krakonoše

6.8.2025

Když mi zazvonil telefon a v něm šéfredaktor Vela s dotazem, jestli nechceme vyrazit prozkoumat pár gravelových tras ve Špindlerově Mlýně, moje první reakce byla jasná: „Počkej… Ve Špindlu? Vážně? Kolo v Krkonoších? A jako kam tam pojedeme, když se nikde moc nesmí? Po sjezdovce?“ Většině cyklistů se při zmínce o tomhle městě jistě vybaví něco jiného než ježdění na kole. Lyže, lanovky, luxusní hotely. A taky zákazové cedule, co cyklistu pošlou tak maximálně zpátky do Lánova. Nebo na asfalt. Tohle jsem musel zkusit. Výsledek? Pozor, není to tak. A gravel tu opravdu jede!

 

 

Krkonošské stezky dostávají nový rozměr. Už to nejsou jen skialpové hody nebo lyžařské dálnice. Gravel tu pomalu, ale jistě zapouští kořeny. A dává to dokonalý smysl – krásná příroda, šotolinové spojky, výhledy, ticho a místa, kde lišky dávají dobrou noc. A hlavně trasy, které začínají rovnou z centra města. Takže na kole z hotelové kolárny rovnou do akce. Bez přejezdů, bez zbytečných dlouhých nástupů na trasu, prostě šup na kolo a jedete.

Řekli jsme si, že si to uděláme kompletně hezký. Proto jsme od nás z Vizovic vyrazili vlakem. S koly a bagáží. Na prodloužený víkend toho cyklista moc nepotřebuje, byl to z vlaku na hotel takový příjemný bikepacking. Už cestou jsme se kochali prostředím, užívali si tenhle předkrm před hlavním chodem, který měl přijít.

 

 

Když kompletně hezký, tak i s bydlením. Za základnu jsme si vybrali Resort Hotel Pinia na Labské. Pohodové ubytování, místo obklopené ze všech stran krásnou přírodou, příjemný personál, opravdu skvělá snídaně, klidné okolí, úschovna kol, a hlavně poloha, ze které můžete vyrazit skoro kamkoli. Samozřejmě možností k ubytování je ve Špindlerově Mlýně více, kde jinde už taky, že ano. Záleží jen na vašich požadavcích a peněžence.

 

 

 

Než jsme poprvé naostro šlápli do pedálů, dali jsme si – na doporučení z Vela – kafe s rodinou Dunkových, která tu už přes 35 let provozuje sportovní obchod M-Sport. Jasně, kdo ho zná, ten ví, že se jedná primárně o skialpovou základnu, ale Matěj Dunka, který nás přivítal a zasvětil do tajů Krkonoš, je zároveň gravelový nadšenec par excellence. Rozhodně to není typ, co vám pošle „gépéixko“ a řekne: „Drž směr a hodně štěstí.“ Spíš vás vyslechne, zeptá se, na co máte náladu, kolik máte najeto a jak moc vám (ne)vadí kopce. A pak vám poskládá trasu šitou na míru. A hlavně je to taky člověk, který se hodně angažuje v tom, aby Špindlerův Mlýn byl a mohl být i cyklistickou destinací.

My jsme využili osobního kontaktu, abychom se při zkoumání oblasti dozvěděli co nejvíc, ale pro ještě komplexnější informace můžete skočit do Krkonošské Bajkovny, kde kromě rad a map mají i pumptrack, skills park, půjčovnu kol, lektory MTB. A hlavně lidi, co vás nenechají ve štychu, když se vám přetrhne řetěz nebo nedej bože vaše biková duše. A chcete-li další nejen cyklistické tipy, navštivte klasicky místní infocentrum v budově radnice. Obojí najdete přímo v centru Špindlu.

 

 

Den 1

Obhlídka revíru až na dosah hor

Špindlerův Mlýn–Strážné–Černý Důl

Na rozjezd rovnou výjezd na Hromovku! Panelka, co vám hned připomene, že gravel není jen romantika a focení řídítek se západem slunce. Nohy nás bolí ještě z našeho bikepackingového přejezdu do Krkonoš od vlaku, ale s každým dalším metrem výšky přibývá i výhledů. A ty za to fakt stojí.

 

 

Z Hromovky pokračujeme vrstevnicovou šotolinovou cestou ke Krásné pláni, pak asfaltový sjezd do Strážného a dál už to sviští kolem Stráženského lomu a Tetřevích bud až k chatě Mír. Odtud prudký sjezd do údolí. Z Černého Dolu se trasa klikatí kolem vápencového lomu do Lánova, odkud se přes známou Rumovku vracíme zpět do Strážného. No a pak už jen šoupnout výšvih na Krásnou pláň a svižný návrat zpět do Špindlerova Mlýna.

 

 

Výhledy byly nádherné stejně jako prostředí kolem nás, ale to vše jsme si museli zasloužit. Je to trasa pro ty, kdo už mají něco v nohách a hledají půlden v sedle s božími výhledy, různorodým povrchem a horami doslova na dosah ruky.

 

Den 1

délka 50 km

převýšení 1350 m

povrch 70 % asfalt, 30 % šotolina

odkaz na trasu 

 

 

Den 2

Tiché louky, skrytá údolí aneb do podhůří a zpět směr Jilemnice

Ráno od hotelu opět trochu do kopce (protože Krkonoše, že jo), ale tempo je svižné a za chvíli se ocitáme na Horních Mísečkách u občerstvení Stopa. Odtud nás čeká pohodová vrstevnicová šotolina s výhledy na Horní Mísečky na jedné straně a následně hřeben nad Špindlerovým Mlýnem na druhé straně. Pozor – výhledy na jednu i druhou stranu nutí dost často zastavovat. Dělali jsme to a doporučujeme to i vám. Je to jednoduše nádhera.

 

 

Přes Rovinku sjedeme po nové Velbloudce na Křížovky a pak přes krásné louky jak od nás z Valašska pokračujeme až do Vrchlabí. Tam se po krátkém občerstvení v místní kavárně napojíme na Hančinu šotolinovu cestu a ta nás přivede zpátky na už známou Rumovku (na to, jak vznikl tento název, jsme se zapomněli místních zeptat – čekali bychom nějaký peprný příběh). Ta nás vyšvihne přes Strážný zpět do Špindlerova Mlýna, kde ještě zajedeme k Labské přehradě. Tam nás čeká krásný okruh kolem vodní hladiny, ideální na vydechnutí a poslední fotky dne. Dojíždíme do centra, kde jsme si dali zasloužený oběd v restauraci Soyka.

Máme za sebou delší členitou trasu s výhledy i pasážemi, co vás přinutí přemýšlet, proč jste si místo toho radši nešli lehnout do wellness. Jenže pak si vzpomenete právě na ty výhledy, ticho a klid a víte, že to rozhodně stálo za to. Jen doplním, že místy jsme sjeli z oficiální trasy, abychom projeli více šotoliny. Samozřejmě tam, kde to šlo, kde nesvítil zákaz vjezdu cyklistům.

 

Den 2

délka 55 km

převýšení 1300 m

povrch 60 % asfalt, 40 % šotolina (takto jsme jeli my)

odkaz na trasu

 

 

Závěrečné resumé? Gravel sem fakt sedí

Krkonoše jsou pro gravel jak stvořené. Přišlo nám to za ty dva a půl dne tak. Kopce vás potrápí, příroda odmění. Nečekejte rovinky, hladké cyklostezky ani kofolu na každém rohu, ale připravte se na poctivý mix šotolin, asfaltu a dechberoucích panoramat. A hlavně myslete na to, že když tomu dáte šanci, Špindlerův Mlýn vás mile překvapí.

No a jestli se chcete do Krkonoš dostat stylově, hoďte věci do bikepackingové brašny, naskočte do vlaku, vystupte třeba ve Dvoře Králové a dejte si krásných 50 km až do Špindlerova Mlýna jako předkrm. Přesně takhle jsme to udělali my, takže doporučujeme s čistým svědomím. Protože gravel není jen trasa. Je to způsob, jak si užít cestu i cíl.

Text a foto: Jan Ševeček

 

FOTOGALERIE

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu