Pořídil jsem si nový rám (Specialized Epic 2009, materiál M5, velikost
XL). Bohužel má stávající vidlice má zdvih o 20mm vyšší než povoluje
výrobce. Opominu změnu jízdních vlastností. Především mne zajímá, zda
vyšší zdvih může opravdu nadměrně namáhat rám v oblasti hlavové
trubky vlivem změny hlavového úhlu a prodloužení ramena páky. Vyšlo mi,
že změnou zdvihu vidlice o 20mm se hl. úhel zmenšil o 0,9 stupně a pro
sílu působící kolmo od země narostl moment síly na konci ramena páky
„jen“ o cca 9%. Jde dle vašich zkušeností opravdu o problém?
V servisech se mi dostalo odporujících si názorů. P.S.: jako
„nekonstruktér“ si svými úvahami a zjednodušeními úplně jistý
nejsem. Uvažuji jen statické zatížení a jako nejhorší případ vektor
síly kolmý k zemi (pro vektory síly šikmé proti směru jízdy je sice
relativní nárůst momentu větší avšak s menšími absolutními hodnotami
momentu oproti uvažovanému případu)
Kdybychom Vám odpověděli, že na rám vidlice s o 20 mm větším zdvihem mít vliv nebude, nebylo by to v souladu se záručními podmínkami vašeho rámu (kola). Proto nám nezbývá než konstatovat, že veškeré úpravy, které jsou v rozporu se záručními podmínkami jsou zcela na Vaše nebezpečí. Možná, že časem odpověď na Váš dotaz zjistíte sám. Jako konstruktér Vám mohu odpovědět, že při návrhu každé součásti je vždy počítáno s určitou tolerancí. Ale vždy existuje slovo „ale“…
Jaroslav Novák
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT