PELL’S SE7EN

18.10.2008
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2008-10-19T15:56:44 --> <p>Sedm. Pro někoho šťastné číslo, pro příznivce westernu počet statečných v kultovním snímku (o poznání méně kulí, leč také sedm, bylo dle památné Švejkovy věty vypáleno v Sarajevu), pro středověké církevní hodnostáře počet smrtelných hříchů. Pro brněnský Pell's novinka sezony 2008 a vlajková loď silniční kolekce, kterou jsme nakonec souhrou okolností mohli otestovat jak v původní, tak i již nové verzi pro příští rok.</p>

Představení a testy dalších modelů:

  • SPECIALIZED TARMAC SL 2
  • CANNONDALE SCALPEL CARBON 1
  • ELLSWORTH MOMENT
  • GT SANCTION 1.0
  • GARY FISHER SUPERFLY
  • TOMAC SNYPER 140 2
  • KONA COILAIR
  • NINER R.I.P. 9
  • PELL’S SE7EN

Tvrzení, že kompozitní materiál umožňuje dimenzování konkrétních partií kola přesně podle požadavku konstruktéra, dosažení víceméně libovolných tvarů a také jízdních vlastností, již nikoho neohromí, stejně tak ani fakt, že výrobci, kteří s karbonem opravdu sami pracují, jsou si těchto předností vědomi. Volba silničního kola Pell’s do vybrané společnosti hvězd v této rubrice neproběhla pro náš všudypřítomný patriotizmus a snahu mít v desítce vyvolených aspoň jednoho českého zástupce – aby se neřeklo, že… Výběr modelu Se7en má opodstatnění právě v důsledné práci s karbonem a důkladném využití jeho možností, v zohlednění všech trendů současné produkce či vnesení vlastních myšlenek, čehož výsledkem je poměrně originální rám s velkými ambicemi. A v tomto světle nás může hřát, že mluvíme právě o českém produktu.

Silné vs. tenké

Při konstrukci rámu byla uplatněna tzv. Pell’s Contrast Technology, tedy použití odlišných technologií pro mohutně dimenzovaný přední rámový trojúhelník a nohy zadní vidlice, a pro velmi subtilní zadní vzpěry Vacuum. Díky ní by Se7en měl být naprosto pevný při záběru a přitom neztratit ze schopnosti absorpce vibrací a tedy nabídnout komfort jízdy. Postup výroby rámu je následující: příprava přesně laděných, tedy svému umístění odpovídajícím způsobem dimenzovaných segmentů rámu, jež jsou následně sestaveny a spojeny do výsledného celku nikoliv prostřednictvím spojek, ale pomocí anizotropního kompozitu se spojitými vlákny. Jde o velmi náročný způsob výroby s vysokým podílem ruční práce. U jednotlivých segmentů rámu je nově použito technologie, jež dostala pracovní název sandwich – svrchní a vnitřní vrstva nápletu je volena s ohledem na tvarovou tuhost, mezi těmito vrstvami jsou sevřeny vnitřní náplety. Došlo tím ke zvýšení torzní tuhosti těchto částí a tím i celku.

PELL’S SE7EN

Dominantními prvky rámu jsou robustní hlavová, horní a spodní trubka. Posledně jmenovaná je v přední části plochá po stranách, nahoře a dole pak oblá, aby v průběhu své cesty ke středovému pouzdru přešla v kruhový a mohutný profil. Horní trubka začíná čtvercovým průřezem a cestou směrem vzad se mění v obdélník – závěrečná partie je tak zploštěna, aby pomohla s pohlcováním rázů a vibrací. Velmi zajímavá je spodní partie jinak po zbytku délky kruhové sedlové trubky – pod objímkou přesmykače je zploštěná a rozšířená až na rozměr středového pouzdra. Zadní stavba pak spoléhá na osvědčené tenoučké vzpěry Ultralite SS Vacuum.

Při konstrukci rámu se osvědčila také tzv. nanotechnologie, tedy přidávání mikročástic do pojiv pro jejich lepší vlastnosti. Výrazným prvkem rámu je integrovaná sedlovka. Výrobce nabízí současně možnost objednat i klasickou verzi rámu se sedlovkou, ale také si lze vybrat ze dvou různých zakončení integrované sedlovky. První varianta pracuje s objímkou, jež umožňuje drobné doladění výšky posedu zhruba v rozmezí dvou centimetrů. U druhé varianty, nepatrně lehčí a současně méně univerzální, je sedlovka vlepena přesně na požadovaný posed závodníka. Při potřebě změny posedu je třeba se obrátit na autorizovaného prodejce, který spoj rozebere a upraví dle nového požadavku.

Udávaná hmotnost testovaného rámu, tedy verze s integrovanou sedlovkou, je ve velikosti L 970 g. Cena odpovídá jak použitým technologiím, tak i podílu ruční práce – činí 67 970 Kč za rám. Testované kolo váží 6,7 kg, údaje o jeho geometrii jsou ve velikosti L následující: délka horní trubky 570 mm, zadní stavby 405 mm, hlavové trubky 180 mm, úhel hlavové a sedlové trubky má shodnou hodnotu 73°, rozvor je dlouhý 998 mm. V luxusní výbavě v podobě kompletní sady Sram Red, zapletených kol Mavic R-Sys, plášťů Vittoria Open Corsa 23 mm či komponentů vlastní produkce Pell’su – celokarbonové vidlice RF6, řídítek R-Anatomic OV, představce R77 Ultralite, sedla či omotávky – přijde Sedmička na 167 950 Kč.

Když si černá a bílá rozumí

Při prvním rande se Sedmičkou je dobré být opatrný a rozhodně zapomenout na nedočkavost. Já tak neudělal, ale naštěstí jsem první, podvečerní jízdu pojal jako seznamovací a dolaďovací – jako vždy až venku doseřídit řazení nastavené na stojanu v dílně, krok brzd, pozici sedla, řídítek i brzdových pák. Prostě vše tak, aby již další jízdy mohly být bezezbytku poznávací a odhalovací. Šlápnutí do pedálů mělo tak zřetelnou odezvu, že po nějakých sedmi osmi kilometrech po rovině, které většinou využívám k rozjetí, jsem přijel pod stoupání serpentinami vzhůru na brdský hřeben se svaly kyselými jako listy šťovíku. Po dvou kilometrech souboje s výjezdem jsem s povděkem přijal sjezd a rovinatý dojezd domů a šel si odpočinout na další den s vědomím, že lehkostí a razancí zrychlení se propříště nesmím nechat zlákat hned od počátku.

Jenže to vůbec není jednoduché. Pell’s Se7en je co se zrychlení a lehkosti jízdy týká stroj zařaditelný do nepříliš početné skupiny kol vévodící současné produkci. V dílnách Pell’su se povedlo postavit velmi pevný rám, u něhož, obzvláště je-li doplněn stejnou tuhostí disponujícími klikami, neodhalíte průhyb ani při extra silovém záběru. Jediným místem, kde snad trochu energie unikne, je tak při spodním úchopu a větším úsilí oblouk řídítek vlastní produkce Pell’su – zatímco při úchopu za páky máte pocit výtečné tuhosti, přesunete-li ruce dolů, odhalíte lehké kroucení. Budiž, ovšem nutno dodat, že to vlastně nijak nevadí. U řídítek ještě chvíli zůstaňme. Jejich horní část je zploštělá a na spodní straně oválu je profilace v podobě dvou žlábků. Ta se ukázala jako velmi praktická pro lepší oporu prstů. Naopak trochu nepříjemný je ostřejší oblouk na hraně plochy blíže k jezdci, který při silnějším sevření tlačí do palce. Je třeba mu přivyknout – držíte-li se blíže řídítek, palce zapadnou do malého prolisu a úchop je naopak velmi komfortní. Tomuto sevření řídítek ale může zabránit montáž computeru či měřiče tepové frekvence.

Teorie brněnských konstruktérů praví, že Se7en kombinuje výkon a pohodlí. První pocity z jízdy jí však trochu oponovaly – výkon je tak vynikající, že za jeho bodovým ziskem pohodlí lehce pokulhává. Vlastně jakoby to bylo i logické: pokud máte zkombinovat dvě protichůdné vlastnosti u jediného celku, přičemž jedna z nich je s jen nepatrnou nadsázkou řečeno absolutní, těžko se jí druhá může vyrovnat ve stejném stylu. Se7en není vytřasadlo, nicméně souboj mezi výkonem a komfortem nekončí plichtou. Tvrdé rázy i drobné vibrace jezdec pocítí jen částečně utlumené. Lékem na zvýšení pohodlí bylo nepatrné snížení tlaku v pláštích. Silnička pak nezleniví, ostré rázy však jsou však ještě více otupeny.

Další kilometry ukrajované v sedle Sedmičky však ukázaly, že je pro objektivní hodnocení míry pohodlí také třeba nejprve přivyknout tvrdšímu sedlu s otvorem ve skeletu (subjektivně musím říci, že sedla s otvorem mému pozadí nikdy příliš nesedla – přitom je spousta cyklistů, kteří na ně nedají dopustit), abychom mohli nezaujatě soudit rám. Volba pohodlnějšího, leč stále sportovního modelu se tak ukazuje jako možná cesta k výše zmíněné plichtě. Zato, hovoříme-li nyní o doplňcích, omotávka vlastní produkce odvádí vynikající práci, je pohodlná, dobře saje pot a úchop řídítek je díky ní velmi jistý.

Potěšení přinese jezdci tempová jízda i sjezdy, kde se projeví kvalitní geometrie. I ve velmi rychlých sešupech, klidně i vedoucích po rozbitém povrchu, nedochází k rozvibrování kola či přední vidlice, takže se nebojíte uvolnit, oddat se kolu a užít si letu na maximum. V zatáčkách je vedení oblouku velmi jisté a plynulé, žádné přemlouvání, aby v jeho vykrajování kolo ještě chvíli setrvalo, nebo aby už jej konečně opustilo. Každý zadaný povel se dočká zcela přesného provedení. Sáhnout si pro láhev není riskem ani ve velké rychlosti, kolo je klidné i při řízení jednou rukou.

Těžiště je nad rámem dobře rozloženo, posed není situován ani příliš dozadu, ani dopředu, lze jej tak snadno označit za neutrální. Natažení jezdce má blíže k závodní pozici, nikoliv však extrémní. Řídítka se téměř nesklání k pákám, jejichž těla navazují na jejich horní linii, a tím je prodlužují. Kdo má rád větší oporu pro dlaň, musí řídítka více pootočit v představci.

Pell’s Se7en uzavírá letošní seriál Velo stars. Jako většina do něj zařazených kol potvrdil opodstatnění své nominace – jde o kolo, u něhož je i sebeusilovnější pátrání po slabině ztrátou času. Je to současně dobrá zpráva pro patrioty: toužíte-li vlastnit nekompromisní stroj, vzhledem i konstrukčně originální, a přitom nesahat po zahraničních značkách, může Pell’s Se7en být jednou z cest.

Rudolf Hronza Foto: Markéta Navrátilová a Jerry Efeb

Představení a testy dalších modelů:

  • SPECIALIZED TARMAC SL 2
  • CANNONDALE SCALPEL CARBON 1
  • ELLSWORTH MOMENT
  • GT SANCTION 1.0
  • GARY FISHER SUPERFLY
  • TOMAC SNYPER 140 2
  • KONA COILAIR
  • NINER R.I.P. 9
  • PELL’S SE7EN

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu