NINER R.I.P. 9

18.10.2008
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2008-10-19T15:59:08 --> <p>29" hardtaily i fully tu již s námi jsou, zabydlely se ve většině katalogů, představování novinek před velkými celooborovými veletrhy ukazují na další a další značky, které se vydaly tímto směrem. Jakoby ale devětadvaceti­palcové biky stále byly nějak svébytnou kategorií: stojí vedle 26" bicyklů, pevných či celoodpružených. To však je protismyslné vzhledem k tvrzením revolucionářů jako Gary Fisher – 29" MTB buďto jsou lepší, anebo ne.</p>

Představení a testy dalších modelů:

  • SPECIALIZED TARMAC SL 2
  • CANNONDALE SCALPEL CARBON 1
  • ELLSWORTH MOMENT
  • GT SANCTION 1.0
  • GARY FISHER SUPERFLY
  • TOMAC SNYPER 140 2
  • KONA COILAIR
  • NINER R.I.P. 9
  • PELL’S SE7EN

Jistě, fyzikálně z většího průměru kola vyplývají pro pohyb v terénu plusy i mínusy. Jde však o to, zda převládají pozitiva či naopak velké obruče nepřinášejí v součtu dostatečný bonus, aby nahradily dosavadní 26″ standard. Tvrzení nejednoho výrobce tak připomíná rozpolcenou osobnost – dvacetdevítky jsou výtečné, ale jinak děláme také plný pytel 26″ biků… Velice výraznou výjimku v tomto schématu představuje značka Niner. Společnost s historií počítanou jen na několik let důsledně razí revoluci 29″ biků – produkuje hardtaily, fully, singlespeedy, v hliníku, oceli, skandiu, těsně před produkční fází se nachází i dlouhozdvihý enduro typ rámu. A to vše pouze ve velkém parametru kol. Niner, o němž je v posledních dvou letech hodně slyšet, se prostě rozhodl, že větší kola jsou lepší pro jakýkoliv biking a z tohoto fundamentu neslevuje.

Značku vedenou duem Chris Sugai a Steve Dohamidy tvoří hrstka zaměstnanců. Finální výroba se sice uskutečňuje na Taiwanu, nicméně svařování a dalším procesům předchází intenzivní inženýrství v Kalifornii: Niner úzce spolupracuje s výrobci trubek, jako je Easton či Reynolds, na slitinách a profilech trubek, RockShox exkluzivně pro něj vyrábí model vidlice Reba, produkční program zahrnuje rovněž pevné vidlice, řídítka, pastorky pro singlespeed. Cyklistickou revolucí se u Nineru dýchá – ve velkém stylu i parametru kol.

Věhlasná pověst R.I.P. předcházející

Stejně jako pozorný čtenář zívá, protože o oné schizofrenii spousty výrobců jsme již psali, tak si poprvé nepřečte ani názor, že pokud mají 29″ biky hrát důležitou roli, musí se prosadit na poli plného odpružení. To je totiž dnes bráno pro nejrozšířenější formu bikování, tedy cross-country, jako standard. U Nineru proto v souvislosti s tímto přesvědčením padla volba na model R.I.P. (zde Roll In Peace, jinak v angličtině spíše Rest In Peace u funerálních nápisů…) se 110 mm zdvihu.

NINER R.I.P. 9

Niner tento bike prezentuje coby svůj univerzál. Díky většímu parametru kol jej dokonce srovnává i s 26″ biky konkurence se zdvihem o řád hlubším, tedy klidně i 150 mm. Již před naším testem předcházela bike výtečná pověst – americká MTB média chválou na jeho adresu většinou jakkoliv nešetří. A kdo jej viděl v redakci či se s ním potkal na vyjížďkách, rovněž uznale pokyvoval hlavou.

CVA a spol.

Základním stavebním kamenem R.I.P. 9 je řemeslně zručně svařený rám z na zakázku pro Niner tažených a zeslabovaných trubek hliníkové řady 7005. Stříbrný anodizovaný nádech je vlastní jak nízkému rámu s výztuhou přetažení sedlové trubky nad úroveň trubky horní, tak i zadní vidlici s obráběnými podkovami vzpěr a s výměnnou patkou přehazovačky, frézovanou stejně jako patka levá. Spodní trubka je u hlavové partie lomena pro adekvátní svobodu pohybu korunky vidlice, horní i dolní trubku u trubky hlavové ještě vyztužují návarky.

Pro odpružení rámu si výrobce vytkl nic menšího než plnou aktivitu funkce i při brzdění a neutralitu vzhledem k řetězové lince. Duo předáků značky věří, že řešení, které k účinnému opření se do pedálů potřebuje větší tlumení komprese, je k ničemu – odpružení v tu chvíli je mimo hru. Niner se proto obrací čelem k odpružení nezávislému na šlapání. Chytré tlumení stlačení přitom má své místo při potlačování přespřílišného pohupování tlumiče jezdcovými pohyby či při jízdě vstoje, avšak s mírou a jen jako pomocný jev, ne primární záchrana. V tomtéž smyslu rovněž omezená účinnost pérování při užití brzd není pro Niner přijatelná – jeho konstrukce proto má být na brzdách nezávislá. Kalifornský výrobce má dále jasno v podobě geometrie a z ní vycházejících vlastností biku. Jedním z jeho požadavků je i krátká zadní stavba. Proto odpružení, které by vyžadovalo zadní dlouhou vidlici, nepasuje do schématu Nineru.

Podle Nineru tuto roli nejlépe plní spojení kyvky s rámem dvěma vahadly na bázi tzv. virtuálního čepu otáčení. Ten se totiž nachází na velmi proměnlivé pozici – na momentálním průsečíku os vahadel. Odtud označení Constantly Vayring Arc, tedy proměnná trajektorie zadního kola při práci zadní stavby. Kolo nejprve putuje dozadu, aby se následně přibližovalo k rámu s degresivním charakterem pružení, vyhlazujícím progresivitu vzduchového tlumiče, a tak udržujícím citlivost pružení a dosahujícím plného zdvihu. Vahadla jsou frézována z hliníku 7075 T5 a otáčejí se na plně těsněných kazetových ložiscích. 110 mm zdvihu pak prostředkuje vzduchový tlumič Fox RP23 se čtyřmi pozicemi tlumení komprese, laděného přesně dle požadavků Nineru. Odpružení nese nízký poměr mezi zdvihem tlumiče a rámu, nižší tlak tu podle konstruktérů zvyšuje životnost tlumiče a usnadňuje seřizování.

V testované velikosti M ukrývá R.I.P. v genech delší 603mm horní trubku, papírově mrštný 1110mm rozvor a pro velké obruče typický ostřejší hlavový úhel 71,5°, zatímco sedlový má hodnotu 73,5° pro dostatečné zatížení předku ve výjezdech a optimální polohu jezdce vůči šlapacímu středu.

Exoticky standardní osazení s razítkem znalců

R.I.P., který přistál u redakčních dveří z evropské pobočky značky, je postaven s citelným přehledem znalce terénu, ale rovněž i s jasně vyhraněným bikerským vkusem. Ten představují především široká 710mm řídítka s logem Niner a devítistupňovým pohodlným zahnutím k jezdci. Tento primárně single speedový komponent hodně promluvil do ovladatelnosti a vtiskl biku výrazné vlastnosti. Více o tom později. Druhým křičícím prvkem v komponentové výbavě biku, nyní tím spíše exotickým, je vzduchová vidlice White Brothers Fluid 29 s pevnou osou frézovaného monobloku dolních nohou a 130 mm zdvihu. S výrobky kdysi věhlasné značky se v testech prakticky nesetkáváme, a tak natěšení bylo veliké.

Dále byl R.I.P. ostrojen přímočaře a nijak výstředně, avšak zodpovědně a zkušeně. Pohon zajišťuje řazení a měniče Sram X-9/ Shimano XT v kombinaci s klikami RaceFace Evolve XC a středovým složením X-Type téže značky. Kazeta Shimano XT čítá 11–34 zubů, brzdí Hayesy Nine. Kola stejně jako kokpit se pak nesla v režii WTB: kola Laser Disc XC Trail 29, pneumatiky ExiWolf 2,3″, představec a sedlovka TXC a sedlo Pure. Na váze vše dohromady včetně nášlapných pedálů Shimano SPD M540 činilo 14,1 kg. U čerstvě etablovaného domácího zástupce přijde rám R.I.P. 9 na 32 690 Kč, kompletní biky nejsou v nabídce.

29″ all mountain, čili po našem: XC

Širokánská řídítka nelze při prvním (ale ani druhém či pátém) přehození nohy přes rám pominout a ani při popisu vlastností biku opomenout nebo obejít. Coby součást osobnosti R.I.P. 9 jsme je i přes počáteční rozpaky nevyřadili z původního kokpitu a nechali se překvapit. Posed v křesle WTB je na Nineru příjemně cross-countryový, delší horní trubka s kratším představcem rozprostírají jezdcovu hmotnost poctivě nad obě kola v jezdivém, stále však pohodlně-celodenním střihu. Pryžové gripy WTB jsou příjemně měkké stejně jako sedlo. Objemné pláště, aktivní vidlice a přítomnost zadního odpružení dávají v prvních metrech tušit, že v případě R.I.P. má jezdec co do činění s pohodlným kočárem pro terén.

I s širokým rozpětím řídítek se Niner ochotně vede, skáče, vcelku poslušně zvedá předek. Ano, v kopcích či na silnici jezdec občas přehmátne a zkrátí si úchop, jinak ale široká řídítka zklidňují vedení a jezdci dávají páku pro udržení biku v kolejích mezi volnými kameny či na kořenitých spletencích. Niner ani s ostrým hlavovým úhlem není zbrklý, naopak velmi poslušně a ochotně doslova proplouvá terénem. Je to v pravém smyslu slova džíp, který se osvědčil při dobrodružném celodenním výletu zapomenutými stezkami Sedlčanska se spoustou kořenů a výmolů podél potoků, až zlomyslně skrytých pod travinami a kopřivami. R.I.P. s přehledem jede vpřed, kde menší kola váhají nebo i končí. Rovněž ve výjezdech bike zářil: neutrální a tedy stále připravené, přitom při záběru tuhé pérování v kombinaci s mamutí stopou pneumatik vyjede nemožné – od kořenitých stojek po měkkou hlínou stlané pěšiny.

Celkové vyznění jízdy je velice komfortní. Nebylo to přitom až tak zadní odpružení, kdo se o toto hodnocení zasloužil, jako spíše jeho kombinace s velkým průměrem kol a objemem obutí, polstrovaným sedlem, tlustšími gripy a citlivým krokem vidlice. Odpružení rámu, byť se spíše měkčím tlakem vzduchu a minimalizovaným ProPedalem tlumení stlačení, nabídlo spíše průměrný než omamující přínos.

Široká řídítka na singlespeedech jezdci využijí vstoje při usilovném šlapání, R.I.P. 9 je ale spíše bikem pro rozvážnější tempo než pro ostré nástupy. V tempu udržuje rychlost zdatně, zrychlování ale nepatří překvapivě vůbec k jeho silným stránkám – a to ani na 29″ poměry. Hlava nad tím lehce zůstává stát, neboť jednak víme, že i 29″ oř umí vyrazit, až to s jezdcem cukne, a jednak odpružení je co se týče ztrát při šlapání bez viny. A jakkoliv ve výjezdech nabízí Niner famózní trakci a přátelskou ovladatelnost, taková snaha stojí i něco sil navíc.

V rychlosti, při průjezdu hodně rozbitým terénem testovaný R.I.P. nebyl extra kompaktní. Bike s nízkým rámem se jistě vede a boční tuhost nijak záporně nepromlouvá do vlastností v tomto směru, jezdec však jev záhy registruje. Otázkou tedy je, zda je absence absolutní tuhosti na škodu. Jasnější potom naopak je přítomnost občasného zavadění jezdcovi špičky o přední kolo – u biku s takto povedeným střihem rámu o to více zarážející.

Roll In Peace!

Přesně jak výkladový slogan za iniciálami v křestním listu tohoto Nineru říká, R.I.P. 9 je kamarádský parťák pro dobrodružné jízdy libovolným krajem. V testovaném vybavení to nebyl žádný chrt, zato ale pásák, co si poradí s kde čím, stačí-li jezdci nohy. Sníženou kompaktnost a ospalou akceleraci přičítáme otloukání testovacího modelu nejrůznějšími redakcemi a bikery, nebereme je proto až tak tragicky. Na to jsme navíc s Ninerem prožili příliš dobré švihy. A nehledě na to, že opřený v bytě či redakci jen tak, v klidu o stěnu, vypadá prostě přitažlivě – jako dvacetdevítka i jakýkoliv bike.

Tomáš Taich Foto: Jerry Efeb

Představení a testy dalších modelů:

  • SPECIALIZED TARMAC SL 2
  • CANNONDALE SCALPEL CARBON 1
  • ELLSWORTH MOMENT
  • GT SANCTION 1.0
  • GARY FISHER SUPERFLY
  • TOMAC SNYPER 140 2
  • KONA COILAIR
  • NINER R.I.P. 9
  • PELL’S SE7EN

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu