Zásadní přezbrojení u Cannondalu

4.3.2008
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2008-03-04T14:35:09 --> <p>Po uvedení nové verze Scalpelu na veletrhu Eurobike 2007 přichází nyní Cannondale se dvojicí zcela nových modelů rozšiřujících jeho produktové řady. Jedná se o dva MTB stroje určené pro provoz v náročnějším terénu.</p>

Prvním z nich je model Rize, který nabídne 130 mm zdvihu a pravděpodobně i příznivou hmotnost. Z tohoto pohledu bychom jej nejspíše zařadili do kategorie Trailbike, tedy strojů ideálních pro celodenní toulky krajinou, kterým není cizí sportovní tempo, ale ani technicky náročné úseky. Tento bike se bude vyrábět ve dvou verzích rámového základu – dostupnější modely budou celohliníkové, dražší pak z větší části karbonové. Pro značku Cannondale je poměrně zásadní změnou koncepce zadní stavby, kdy klasickou jednočepovou konstrukci nahrazuje víceprvkový závěs s pákovým mechanizmem působícím na tlumič. Překvapivost tohoto faktu lehce snižuje skutečnost, že v principu stejný (a na pohled podobný) systém je použit i u inovovaného provedení Scalpelu, jen s tím rozdílem, že se zde namísto pružnosti karbonové vidlice a vzpěr využívá pohybu klasických čepů. Nicméně umístění zadního čepu nad osu kola dokazuje, že i zde zůstává Cannondale věrný klasické koncepci jednočepové kyvné vidlice (hlavní čep i osa zadního kola leží na jednom rameni – osa zadního kola se pohybuje po kružnici).
V pořadí druhá novinka Moto již od pohledu dává najevo, že její nejsilnější stránkou bude pohyb v hodně náročném terénu, čemuž ostatně nasvědčují i hodnoty zdvihu (160 mm) a robustní vidlice s pevnou osou. Na druhé straně klasická trojice převodníků vypovídá o tom, že není počítáno pouze s jízdou za kladného přispění gravitace, ale i možnými delšími přesuny po vlastní ose. V této kategorii ne zcela obvyklým řešením je použití velkého podílu uhlíkového kompozitu u přední části rámu, tedy opět u několika vyšších modelů (základní verze budou celohliníkové). Místem největšího zájmu je i zde celková koncepce zadní stavby. Základem je běžný jednočepový závěs s bodem otáčení umístěným vepředu nad středem, který je doplněn o zajímavý vahadlový mechanizmus přenášející pohyb zadního kola na tlumič. Vše je korunováno jeho plovoucím uchycením přímo do zadní vidlice, nikoliv pouhým zapřením o rám. Výsledné kinetické vlastnosti tak lze jen těžko odhadnout, můžeme ale předpokládat, že tvůrci toto řešení použili s jasnou představou o jeho funkci.
Štěpán Hájíček

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu