VELO Stars 2008

21.11.2007
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2007-11-21T22:14:13 --> <p>Nejen slunce a měsíc, ale i hvězdy vycházejí a zacházejí – večer jsou silné, blyštící, žádoucí a lákající pohledy odborníků i běžných lidí, aby je ranní rozbřesk bez odporu pohltil. Nikomu z nás to nepřijde divné, nevadí. Každé další setmění přinese hvězdy nové a my si v romantické náladě ukazujeme, která svítí nejzářivěji. Velo stars 2007 jsou tímto okamžikem smazány časným ránem otevírajícím sezonu 2008.Nastal čas ukázat si na nové hvězdy, ovšem nikoliv jen romanticky!</p>

Jízda na kole romantiku rozhodně nepostrádá, ba naopak, ale sebejímavější pocit z kola nenahradí jeho schopnosti zvládat terén, procházet jím, zrychlovat a opět zpomalovat, vybírat silniční serpentiny. Do dalšího ročníku Velo stars jsme opět nominovali kola, která mají papírové (a nakonec při pohledu na značky i genetické) předpoklady být nejlepší nebo důležité v procesu vývoje a posunu techniky dále.

Narozdíl od premiérového ročníku pro vás přichystáme nikoliv deset, ale devět exkluzivních testů. Nehledejte v tom žádné hrátky s čísly, jde o mnohem prostší záležitost – představování produktů pro následující sezony je stále rychlejší, informace o nich přichází už na jaře či v létě, v době, kdy domácí sezony teprve nabírá obrátky. S prvním z nominovaných kol se setkáte v lednovém vydání Vela, s posledním pak v říjnovém, kdy současně přineseme reportáž ze světových veletrhů a tedy již modely pro rok 2009. Střídající se sezony si tak symbolicky podají ruce.

Testy jednotlivých kol:


CANNONDALE Scalpel

CANNONDALE Scalpel zobrazit test Stalo se na konci roku 2001, že Cannondale udivil odbornou veřejnost představením nového plně odpruženého biku Scalpel, který byl nejen v rámci značky poměrně revoluční. Již od začátku u něj byla obdivována víceprvková konstrukce zadní stavby, kde hlavní čep byl nahrazen pružností uprostřed zploštěné karbonové zadní vidlice. Letošní podzim přitom přinesl zcela novou generaci Scalpelu. Zásadní změnou je zvýšení zdvihu zadní osy z původních 67 mm na rovných 100 mm. To si vynutilo přemístění tlumiče do prostoru pod horní trubkou, díky čemuž již není třeba, aby rámy byly nestandardně vysoké a tlumiče naopak nezvykle krátké. Navíc bylo využito pružnosti karbonu i na pozici vzpěr, takže z teoretických čtyř čepů zůstaly fakticky zachovány jen dva. Zůstane nový Scalpel nekompromisní terénní raketou, jakou již byl, ovšem přidá jak komfort, tak lepší schopnosti v opravdovém terénu?

ELLSWORTH Moment

ELLSWORTH Moment zobrazit test Ellsworth je malá, dalo by se říci garážová firma, která se zabývá výrobou exkluzivních celoodpružených rámů. Jejich exkluzivita a odborná uznání, jichž se jim dostává, přitom pramení nejen z pečlivé ruční výroby, odrážející se také ve vysoké ceně, ale i z použití vlastního patentovaného řešení zadní stavby ICT (Instant Center Tracking). Ta sice na první pohled působí jen jako jedna z mnoha podob čtyřčepového závěsu, její kouzlo ale tkví ve specifické sestavě úhlů a délek jednotlivých ramen. Výsledkem by měla být netečnost zadní stavby vůči pohybům jezdce při šlapání a zároveň maximální vnímavost na impulzy terénu. Tuto teorii jsme si již mohli v praxi ověřit na sportovním modelu Epiphany a nutno říci, že nezbylo, než dát opěvným hodnocením zapravdu. Bude systém stejně skvěle fungovat i u hodně ostrého terénního biku Moment, který se zdá být více nakloněn provozu z kopce dolů než naopak?

GARY FISHER Superfly 29“

GARY FISHER Superfly 29“ zobrazit test Gary Fisher tlačí velká kola kupředu již zhruba osm let. Jeho snahou je ustanovit rozměr 29“ jako druhý běžně uznávaný standard vedle po dlouhá léta jediného používaného parametru 26“, což se mu evidentně daří. Gary již nyní nabízí velice širokou kolekci pevných i odpružených rámů využívajících velká kola a jeho další snažení rozhodně neuvadá. Důkazem budiž bike Superfly, jehož základem je v řadách této značky zcela unikátní karbonový rám, který si již vysloužil mnohá ocenění odborné veřejnosti za překvapivě nízkou hmotnost. Hlavní motivací pro jeho vývoj a výrobu byla snaha prosadit velký parametr kol i do světa závodního cross-country. Podařilo se Garymu skutečně postavit takový bike, který co do rychlosti smaže rozdíl většího průměru kol?

GT Sanction

GT Sanction zobrazit test Značka GT je ve světě MTB svým způsobem žijící legendou. Vývoj jejích kol po léta kopíruje dění v oblasti tlustých plášťů. V počátcích se do podvědomí terénních jezdců GT zapsalo pevnými rámy Zaskar s originální konstrukcí triple triangle, poté čtyřčepovými závěsy RTS a LTS, které následně vystřídal i-Drive. Tento systém před časem prodělal výrazný přerod, kdy byl složitý excentrický střed nahrazen konstrukčně jednodušším pohyblivým členem. Posledním skokem kupředu je pak představení nové generace biků s tímto druhem zadního odpružení, které jako bonus přidávají velmi estetické a moderní tvarování rámu. Ze sesterské dvojice Force a Sanction jsme vybrali do pomyslné síně slávy druhý ze jmenovaných. U něj spatřujeme výhody v kombinaci nekompromisních zdvihů (160 – 180 mm vidlice/150 mm zadní stavba) a stále ještě dostatečně jezdivé geometrie, kde může být omezením snad jen nahrazení velkého převodníku rockringem. Kolekce GT evidentně dýchá svěžestí a zdravou agresivitou – co na to terén?

KONA CoilAir

KONA CoilAir zobrazit test Existence celoodruženého kola znamená a vždy nejspíš i bude znamenat hledání ideální konstrukce, která by poskytovala co nejlepší vlastnosti ve všech směrech. S jedním takovým řešením, slibujícím nečekané jízdní vlastnosti, přichází s novými modely Kona na svém oblíbeném all mountain modelu CoilAir – skutečnost je o to zajímavější, že právě kanadská značka je jednou z těch, které za dobu své existence preferovaly spíše jednoduché a ověřené systémy, než že by se snažily za každou cenu způsobit revoluci. Zásadní obrat, kterým systém Magic Link v rámci značky Kona jistě je, určitě vzdouvá nejen v nás velkou vlnu zvědavosti a profesního zájmu. Ten je navíc podpořen předpokladem funkčnosti tohoto řešení, jak lze alespoň dle nákresů a vysvětlení usuzovat. Bude praxe skutku tak růžová, jak ji malují firemní materiály Kony?

NINER R.I.P. 9

NINER R.I.P. 9 zobrazit test Velká kola se v prostředí MTB nevyskytují sice příliš dlouho, přesto se již najdou značky, které právě výlučně s parametrem 29“ spojily svou existenci. Jednoznačně tím nejznámějším je americký Niner, který se již delší čas snaží posouvat vývoj tohoto segmentu trhu kupředu. V jeho nabídce sice zatím převládají pevné biky, avšak pomalu se rozšiřující řady fullů s vlastním řešením čtyřčepového zadního zavěšení (CVA) využívající principu s virtuálním bodem otáčení slibují světlé zítřky. Přestože se kola této značky do naší země nedováží, podařilo se nám jeden plně odpružený model získat! Jedná se o lehký trail bike se zdvihy řádově 100 mm, který má potenciál přesvědčit nás, že velká kola nejsou vhodná jen na delší poklidné jízdy vyrovnaným tempem, ale i pro příznivce náročnějších cest, kteří si s terénem rádi hrají. Také si myslíte, že 29“ kola patří i do těžšího terénu, kde je potřeba použít vyšší zdvihy? My po dalších zkušenostech s 29“ biky (viz test Souboj čtyř v tomto čísle) věříme, že ano!

TOMAC Snyper 140

TOMAC Snyper 140 zobrazit test Druhým kolem s puncem absolutní exkluzivity v nominacích na Velo stars 08, tentokrát snad ještě větší díky slavnému jménu, je Tomac. Zakladatel firmy John Tomac je jednou ze zásadních postav bikové historie už jen proto, že jako závodník prošel úspěšně celou řadou odlišných disciplín od cross-country po sjezd. V testu by se měl prezentovat zcela novým all mountain bikem Snyper 140, jehož modelové označení naznačuje použité zdvihy. Jeho zvláštností je přitom nepříliš obvyklá konstrukce zadní stavby, kdy je pohyb jednoho z teoretického počtu čtyř čepů nahrazen pružností karbonových vzpěr. Chcete zjistit, jak funguje kolo s legendárním jménem na spodní trubce v terénu a jak se pružnost kompozitu vypořádá s vyššími zdvihy? My také!

PELL’S Se7en

PELL’S Se7en zobrazit test Karbon byl definitivně korunován na materiál s největším potenciálem do budoucna. Je přitom nanejvýš potěšitelné, že v tomto oboru neztrácí krok se světem ani země česká, a to především zásluhou brněnského Pell’su. Jedním ze zásadních vrcholů jeho nabídky je inovovaný model Se7en. Jeho zajímavým prvkem je Contrast Technologie, kdy přední část rámu a také zadní vidlice využívají až nezvykle mohutné profily pro dosažení co nejlepší boční tuhosti. Naopak vzpěry pojmenované Vacuum jsou až titěrně tenounké, což by mělo přinést dostatek pohodlí. Opomenout však rozhodně nelze ani technologii přímého spojování jednotlivých částí do sebe (bez pomoci spojek), k čemuž se používá nanočásticemi nasycené pojivo. Nové verzi modelu Se7en nechybí ani integrovaná sedlovka s originálně řešeným systém úpravy výšky sedla. Pell´s má ambice rovnat své dovednosti a síly se světem. Jak jim dostojí model Se7en s rámem o hmotnosti pouze 970 g (velikost L, včetně integrované sedlovky)?

SPECIALIZED Tarmac SL 2

SPECIALIZED Tarmac SL 2 zobrazit test Americký Specialized zaměřuje maximální pozornost snad na všechny kategorie bicyklů. Vrcholem závodní silniční řady přitom byl letos model S-Works Tarmac SL, který nabízel fantastické výkonnostní parametry, ty ale byly vykoupeny omezeným pohodlím pro jezdce. To se ale nyní zásadně mění! Vývojáři Specialized si totiž konkrétně u tohoto modelu položili otázku, jak zvýšit schopnost rámu pohlcovat rázy, aniž by utrpěla jeho pověstná tuhost. Po provedení mnoha počítačových simulací i praktických zátěžových testů došli k poznání, že v zásadě stačí upravit oblast spoje horní a sedlové trubky. Výsledek tohoto snažení před nás Specialized aktuálně předkládá v podobě další generace modelu Tarmac s přídomkem SL 2. Potvrdí se skutečně slova inženýrů a bude i nadále Tarmac nekompromisním závodním strojem, který však nezapomíná ani na jezdcův komfort?


Anketa byla ukončena dne 19.10.2008 a nahrazena novou anketou, kde se před hlasováním můžete seznámit s testy jednotlivých kol.

1. místo: Cannondale Scalpel (39%, 386 hlasů)

  • 2. místo: Specialized Tarmac SL 2 (22%, 212 hlasů)
  • 3. místo: Gary Fisher Superfly 29″ (9%, 93 hlasů)
  • 4. místo: Ellsworth Moment (7%, 70 hlasů)
  • 5. místo: GT Sanction (7%, 66 hlasů)
  • 6. místo: Pell´s Se7en (6%, 56 hlasů)
  • 7. místo: Tomac Snyper 140 (5%, 51 hlasů)
  • 8. místo: Niner R.I.P. 9 (2%, 24 hlasů)
  • 9. místo: Kona CoilAir (2%, 23 hlasů)

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu