Kolo nastavené od Vanderhama
Testování nových biků a komponentů na ně je čím dál šílenější.
Marzocchi představilo nové XC vidlice, ale protože současně nám bylo
předvedeno i odolnější náčiní, bylo rozhodnuto: Kdo chce XC, může,
cest kolem hory bylo opravdu dost, ale nemnoho novinářů toho využilo.
Zábavné trailování je prostě fajn a zároveň prověří jak techniku, tak
i fyzičku. Italové pro zájem cyklistů vyznačili v Cortině tři úplně
čerstvé traily zaříznuté v hoře a my je mohli vyzkoušet jako jedni
z prvních.
Své testovací jízdy jsem strávil ve společnosti zmíněného tlumiče Roco
a žhavé novinky, vidlice 55. Ale zkusit se má vše, takže jsem i dvakrát
objel horu, kde bylo příjemné snížit zdvih a makat zpět do města. Fifty
five je nářadí pro velký kluky a určitě ne jen zmenšená 66 – má
její vlastnosti a přitom mnohé navíc pro výjezdy k oněm různým
prvosjezdům nebo trailům. Čemukoliv. Je drobnější, má regulovatelný
zdvih mezi 120–165 mm, kompletně kontrolovatelné nastavení (podle modelu
více či méně), je výrazně lehká: nejvyšší ATA atakuje 2,1 kg, má
novou rychle rozebíratelnou pevnou osu QR WLF. Na výběr je podle varianty
vzduch nebo pružina, vždy s 35mm vnitřníma nohama a pro šestipalcový
kotouč (maximum 8“). ATA je 125–165mm, ETA 160mm, ATA 2 nabízí plynulé
nastavení mezi 120–160 mm, TST 2 pevných 140 mm nebo 160 mm a nejnižší
R taktéž 140 mm nebo 160 mm.
55 není kategorie jako 66 nebo RockShox Totem a ani se o to nesnaží.
Směřuje rozhodně do kategorie agresivního backcountry, kde zatím vévodí
Fox 36 a RockShox Lyric.
Vzal jsem si k testování model 55 ATA a rozhodl se jej prověřit, jak jen
to půjde. Vzhledem k tomu, že jsem bydlel na pokoji s Thomasem Vanderhamem,
tak jsem měl o kvalitní nastavení postaráno. Thomas už jezdil minulý den,
takže traily znal. Tudíž hned, jak jsem dotlačil půjčeného Santa Cruze
Bullita na pokoj, se do něj odpočívající Thomas pustil. Za chvíli jsem
měl předek i zadek – Roco TST R – vyladěné přímo pro traily, na
které jsem se chystal.
Moje postřehy? Nadšení! Roco byl naprosto bez připomínek. Sám doma vozím
pružinu, ale za takhle fungující tlumič bych jej bez váhání vyměnil. To
se o jiných dobrých vzduchových tlumičích, které jsem kdy zkoušel,
rozhodně říct nedalo. Nutno uznat, že záměr konstruktérů dostat se
u vzduchové varianty k citlivosti a linearitě pružiny se podařil. Tlumiče
jsou citlivé vskutku sametově. Velmi mě překvapil. Chod byl ukázkový. Je
vidět, že jak RockShox, tak Marzocchi se zaměřili na odtrhnutelnost
tlumičů z nečinnosti a kontrolu chodu, aby se co nejvíce přiblížili
pružinovým vlastnostem a zbavili se v této kategorii onoho vzduchového
neduhu necitlivosti.
S vidlicí fifty-five z kopce můžete vyvádět, co zvládnete. Co
nezvládnete nebo přeženete, dokáže 55 ještě zachránit a zábava může
pokračovat. Na trailech kolem hory se osvědčila možnost snížení zdvihu na
125 mm, byla to značná úleva. Tuhost celku je výborná, bez připomínek.
Nízká hmotnost je krásná – najednou je strašně znát, jak moc dokáže
hmotnostní dieta pomoci, když zůstane zachována tuhost. Vedení kola je
mnohem snazší blablabla… Tahle vidlice jakoby byla tou, která na trhu dosud
chyběla. Je to kousek pro velký kluky do velkých hor, co se nebojí rvát se
s výjezdem, ani pokoušet vlastní limity ve sjezdech.
Robyn Trnka
Foto: Rony Kiaulehn
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT