Dvě třetiny cyklistů se necítí bezpečně na silnici

27.6.2014
<p>Cyklisté se na českých silnicích necítí dostatečně bezpečně. Paradoxně i přes to se snaží jezdit co nejohleduplněji. Drtivá většina respondentů se obecně ztotožňuje se zásadami slušného chování na kole – cyklistické etikety. Potvrzují to nová čísla získaná z průzkumu mezi účastníky kampaně Do práce na kole.</p>

Více než 1200 účastníků soutěže Do práce na kole z devatenácti českých a moravských měst vyplnilo rozsáhlý průzkum hodnotící jejich postoje k jízdě na kole. Výsledky jsou alarmující: Z jízdy v městském provozu mají obavy i lidé, kteří jezdí na kole téměř každý den.

„Na otázku ‘Co Vás zásadně omezuje při jízdě ve městě na kole?’ odpověděly dvě třetiny respondentů, že je to v první řadě ‘jízda v provozu, při které se necítí dost bezpečně,’“ popisuje jeden z výsledků průzkumu dopravní specialista iniciativy Auto*Mat, Vratislav Filler. Teprve daleko za tímto číslem jsou obavy z krádeže kola nebo špatné počasí.

Tyto výsledky potvrzují starší průzkum pražské Technické správy komunikací z roku 2012. Podle něho jízdu v běžném provozu považuje za velmi nebezpečnou nebo nebezpečnou 60 % Pražanů, kteří se po Praze na kole pohybují alespoň jednou měsíčně. Srovnání se zahraničím ale ukazuje, že nejde o normální stav. V Kodani se na kole cítí bezpečně 76 % lidí a jen 5 % se bezpečně necítí. „Že se v Kodani bojí na kole každý dvacátý člověk, zatímco v českých a moravských městech jsou to dva ze tří, není pro cyklistiku v ČR příliš pozitivní zpráva,“ hodnotí Filler.

Povzbudivějším výsledkem průzkumu je, že se cyklisté chtějí chovat slušně. 91 % respondentů se obecně ztotožnilo se zásadami slušného chování na kole, tzv. cyklistické etikety. Nicméně pro celých 33 % respondentů je za současných podmínek snaha omezovat jízdu po chodníku problematická. „Jízda po chodníku je obecně nežádoucí. Drtivá většina lidí po chodníku na kole jezdit nechce, nicméně se bez toho alespoň někde neobejdou. Jak tedy dosáhneme toho, aby se přesunuli na silnici?“ táže se Lukáš Eršil, manažer kampaně Do práce na kole.

„Důvodem, proč se jezdí na kole po chodníku, je zejména chybějící nebo nekvalitní infrastruktura,“ vysvětluje Vratislav Filler. „Při návrhu by se mělo dbát na to, aby byla opatření pro jízdu na kole souvislá, náhle nemizela a nevháněla jezdce do obtížně řešitelných situací. Dokud se ulice nezmění tak, aby se lidé na kole nebáli jezdit ve vozovce, chodníky patrně neopustí,“ uzavírá Filler.

Odpovědi na otázku Co Vás zásadně omezuje při jízdě ve městě na kole? z průzkumu mezi účastníky soutěže Do práce na kole.

Jízda v provozu, při které se necítím dost bezpečně. 66.37 %

Malá ohleduplnost řidičů. 42.36 %

Nepohodlná infrastruktura (chodci na stezkách, přerušené stezky a cyklopruhy, apod.). 61.52 %

Špatné počasí, déšť, mokro, zima. 33.23 %

Kopce. 6.14 %

Obavy z krádeže kola. 36.78 %

Potřebuji dojíždět příliš daleko. 5.58 %

Podmínky v obvyklém cíli cesty (parkování kola, sprcha, uložení věcí apod.). 11.96 %

Nedostatek stojanů a jiných možností parkování kola ve městě. 19.00 %

Je to logisticky náročné, ne všechny potřebné cesty mohu vykonat na kole. 17.78 %

Že se zpotím nebo nebudu dostatečně reprezentativní. 10.35 %

Smog, špatné ovzduší. 12.61 %

Nic mne výrazně neomezuje. 5.66 %

Jiné 3.40 %

Cyklistická etiketa: 11 zásad slušné jízdy na kole v městském provozu, vytvořená serverem Prahou na kole. Zásady zní:

  1. Znám předpisy a zásady bezpečné jízdy
  2. Nevyjíždím bez fungujících světel, zvonku a brzd
  3. Chodce míjím ohleduplně, ať jsou kdekoliv
  4. Nejezdím na červenou
  5. Snažím se nejezdit po chodníku
  6. Chovám se předvídatelně a ukazuji směr
  7. Předvídám chyby ostatních
  8. Neohrožuji sebe ani ostatní
  9. Naschvály neoplácím
  10. Usnadňuji cestu ostatním, pouštím chodce nebo auta
  11. Jsem slušný a dávám dobrý příklad

Více na http://prahounakole.cz/etiketa/

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu