Jasně nejdůležitější součástí setu jsou kliky. Tou „lehčí“
variantou pro závodně laděné jezdce je model FC-M9000, sériově nabízený
v provedeních pro jeden a dva převodníky, přičemž jednopřevodníková
verze (32 z.) se pyšní hmotnostním údajem 561,6 g. Konstrukce určená
sportovně laděným cyklistům spoléhá na užší Q-faktor, pouhých 158 mm,
a kromě specifikace s jedním převodníkem ji lze sériově pořídit i se
dvěma převodníky (36/26 z.). Jen o dvacet šest gramů více, tedy 587,6 g,
je hmotnostní údaj u klik FC-M9020 zaměřených na tvrdší podmínky. Ty
budou k dispozici v provedení pro jeden, dva i tři převodníky a jejich
Q-faktor je o centimetr širší, tedy 168 mm.
Celkem zásadní úpravou je univerzalita unašeče pro využití všech
tří možností počtu převodníků, ke všemu stačí speciální vložka.
Pokud tedy někdo zatouží po změně poštu převodníků, lze mu celkem
snadno vyhovět. Velký kus práce ale v Shimanu odvedli při přípravě
převodníků. Speciálně tvarované 3D zuby z titanu v kombinaci
s hliníkovým krytem převodníku jsou podle výrobce až dvojnásobně
trvanlivější ve srovnání s klasickými hliníkovými zuby. Úpravou
prošla také orientace ramen pro uchycení převodníků. Ty již nerespektují
vzájemný pravý úhel, jak tomu bylo doposud, ale dvojice spolu svírají
úhel 70° pro zajištění potřebné tuhosti v nejvíce namáhané pozici.
Na rozcestí podle budoucího zaměření stojí i brzdy. Opět prozkoumáme
nejprve lehčí model M9000. Kromě karbonové brzdové páky je použit stejný
materiál i ve třmenu. Ten využívá dvoudílné magnesiové skořepiny
spojené titanovými šrouby. Vnitřnosti jsou pak ze zmiňovaného karbonu
doplněného o keramické jádro. Systém slibuje o 10 % lepší odolnost
proti zahřívání a hmotnost sestavy (třmen, 800mm hadice, bez kotouče)
191,4 gramů. Provedení M9020 spoléhá na hliníkový monoblok třmenu a
osvědčené doplňky Ice Technology, jako jsou desky s chladicími lamelami,
stejná úprava kotoučů a podobně. Jeho hmotnostní údaje u stejně
připraveného kitu hovoří o 238,5 gramech. Výkon této „trailové“
verze je oproti lehké XC verzi o 25 % vyšší.
Současně s pákami došel úprav i systém spojení s ovladači
řazení. Zapomeňme proto na uchycení I-Spec, nadchází čas I-Spec II. Jeho
proměna spočívá v nahrazení šroubovaného spojení řazení a brzdy
v jednoduchou sestavu, kde se úchyt řazení vloží pod objímku brzdové
páky a společně s ní stáhne. Jednoduché řešení snižuje hmotnost a
zároveň zlepšuje možnosti nastavení vzájemné pozice řazení a páky.
Současně dostaly ovladače odřazovací páčku z karbonu, nechybí ani
ergonomické tvarování pro zabezpečení jistého ovládání. Přibyla také
polymerem potažená lanka, zajišťující o 20 % lehčí krok při řazení
ve srovnání se současným „ikstéerkem“.
Úpravám neunikla ani přehazovačka, i když jen v podobě k dílčího zásahu – ovládání RD+. To bude mít nastavitelný odpor na rozdíl od stávající konstrukce, pracující pouze s uvolněným a zamčeným modem. Lepší kopírování pastorků navíc slibuje parabolický krok ramen paralelogramu a excentrické usazení horní kladky.

Zcela novou kapitolu v konstrukci píše přesmykač. I přes pokračování klasických konstrukcí se spodním a horním tahem lanka (Down a Top Swing) je zde zcela nová orientace uchycení, a to Side Swing. To, že celý systém opustil prostor mezi rámem a zadním kolem, znamená jediné: možnost pro výrobce rámů pracovat s délkou a konstrukcí zadní stavby. Zde díky úpravě zůstalo 15 mm „vzduchoprázdna“.

Až na samý závěr si necháváme přidaný pastorek na kazetě. Doposud
jsme mohli pracovat se dvěma možnostmi, a to se skladbami s nejvyšším
pastorkem o počtu 34 nebo 36 zubů. Tomu je konec a Shimano nabídne pouze
kazetu CS-M9000 s rozsahem 11–40 zubů. Hmotnost tohoto zubatého šperku
činí 321 gramů.
K dispozici bude i odpovídající řetěz CN-HG900–11 nebo jeho modifikace
HG-X11 s asymetrickou skladbou článků. Oběma nechybí úprava povrchu
Sil-Tec pro minimalizaci tření článků. K vyššímu počtu pastorků bude
od nynějška potřeba i delšího ořechu. Univerzalitu využití i pro
desetipolohové systémy pak zajistí jednoduchá podložka o síle 0,8 mm,
která se vloží pod kazetu. (ep)
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT