Po vzoru Dura-Ace

2.5.2013
<p>Shimano Ultegra získává pro následující sezónu podobu, která byla doposud výhradním vlastnictvím nejvyšší Dura-Ace. Ale to není vše, současně se jí dostalo i některých technologických úprav, které ji posouvají po bok nejvyšší řady, jako alternativu pro závodní využití.</p>

Jako první se zaměřme na páky. Jejich projev by nově měla být čitelnější a jakákoli změna převodu provázena jasnou odezvou mechanizmu. K tomu samozřejmě připočtěme i tvarové úpravy, celkové kompaktnější tvar s nedílnou součástí, propracovaným tvarem k podpoře ergonomie úchopu. Hmotnost pák je 425 g (pár). Redesignováním prošlo také řazení. Tvarově se opět přiblížilo nejvyšší řadě, je kompaktnější, lehčí a poměry pák zajišťují snazší, lehčí a přitom absolutně přesné řazení. Hmotnosti přehazovaček jsou 195 g (SS) a 207 g (GS), přesmykačů pak 89 g (navářka) a 104 g (objímka). K řazení patří neodmyslitelně i kliky a kazety. Zde se spolu s pastorkem navíc, kdy je na výběr od kombinací 11–23 zubů až po 11–32 zubů, čemuž odpovídá i možnost výběru z dvou délek ramínka u přehazovačky, proměnil i tvar klik. Zde se Shimano také uchýlilo k zcela univerzální rozteči pro všechny kombinace zubů u převodníků. Namísto specifických klik tak v budoucnu stačí pro různé podmínky provozu pouze vyměnit převodníky. Ty ale díky přechodu na čtyřramenný unašeč nebudou kompatibilní se staršími konstrukcemi Ultegry. V základní nabídce budou kliky nabízeny 53/39, 52/36, 50/34 a 46/36 zubů. Změnu unašeče Shimano obhajuje efekt přenosu energie při současném odlehčení komponentu. Udávaná hmotnost klik je 765 g (kombinace 53/39 zubů včetně středového složení). Kazeta pak váží 212 g (11–23 z) Snahu o plynulý chod celého ústrojí má bezesporu řetěz. Nová konstrukce s využitím technologie povrchové úpravy Sil-Tec slibuje menší opotřebení a hladší chod celého mechanizmu. Hmotnost řetězu je 253 g (114 čl.) U brzd Shimano uvádí, že spolu s tvarovou úpravou byl navýšen i výkon, a to o 10%, což je poměrně dost i vzhledem k předchozí síle tohoto komponentu. Spolu s tím zapracovalo Shimano i na aerodynamice, o čemž konec konců svědčí i alternativa brzdy (BR-R6800) pro přímé uchycení na čepy časovkářských speciálů. Spolu s brzdou pak přicházejí i nové polymerem vybavené bovdeny, které snižují tření mezi jejich vnitřní stěnou a lankem. Hmotnost brzd není prozatím k dispozici. Ke komponentové řadě připravuje značka i zapletená kola stejné úrovně WH-6800. O jejich vlastnostech může hodně napovědět něco z konstrukčních prvků, jako je asymetrická konstrukce zadního ráfku, zpevnění v prostoru uchycení niplů, nebo radiální výplet na předním a křížený na zadním kole. Kola budou kompatibilní s Tubeless konstrukcemi plášťů.

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu