Cyklisté dostali od města kost

14.11.2012
<p>Poté, co nás město nechalo vycukat informacemi o nule v městském rozpočtu, bylo ve schválené verzi nakonec vyčleněno 25 milionů Kč. Celkem se k výzvě připojilo 860 lidí. Bylo to od vás obdivuhodné a za autory dopisu upřímně děkuji za důvěru, kterou jste v nás spolupodepsáním dopisu vložili. Pro další jednání o rozvoji cyklodopravy v Praze je to současně posilující i zavazující.</p>

Informace ze tří dobře informovaných zdrojů byly jasné: Ještě koncem října byla v konceptu rozpočtu v této kapitole nula. Ke změně došlo zhruba ve stejné době, co se tato informace dostala na veřejnost. Můžeme se jen dohadovat, zda to bylo v souvislosti s překotným vývojem kolem cyklokomise, či teprve v reakci na otevřený dopis, který řada z vás spolupodepsala. Podstatné je, že se za cyklistickou dopravu dokázali postavit jak zainteresovaní uvnitř magistrátu včetně předsedkyně cyklokomise, tak lidé, kteří po městě na kole buď jezdí, nebo chtějí zlepšit pro kolo v Praze doposud velmi nedostatečné podmínky.

Z pohledu dlouhodobého rozvoje cyklistické dopravy je 25 milionů naprosto neuspokojivá částka. Tyhle peníze postačí víceméně na to, aby se podmínky pro cyklisty v Praze nezačaly zhoršovat. V letech 2008 – 2011 byly roční investice města do cyklisitcké dopravy kolem 60 milionů Kč. V nejlepších letech přesahovala celková částka (včetně zdrojů z údržby a fondů EU) 100 milionů Kč, což tehdy bylo zhruba 1% pražských dopravních investic. Vynecháme-li naprosto nesmyslný „Březinův“ rozpočet na letošní rok, měla by se výše investic (i při současném plošném škrtání v řádu deseti až dvacet procent) pro pouhé zachování kontinuity pohybovat někde kolem padesáti, šedesáti milionů Kč, částka odpovídající naplňování koncepce rozvoje cyklodopravy by pak měla být zhruba dvojnásobná. Jedno procento částky na dopravní investice leží právě někde mezi šedesáti a osmdesáti miliony.

Investovat pouhé jedno procento prostředků na rozvoj dopravy do dopravy cyklistické by bylo vzhledem k podílu cyklistické dopravy na dopravě v Praze naprosto férové.

Rozpočet ještě musí projít pražským zastupitelstvem, které o něm bude rozhodovat ve čtvrtek 29. listopadu. Částka na cyklodopravu se tedy ještě může zvýšit, pokud některý ze zastupitelů podá patřičný pozměňovací návrh. A odkud to vzít? Rozpočtových kapitol, ve kterých se žongluje se stamiliony, je v rozpočtu hned několik. Třeba Blanka spolkne v příštím roce 5545 milionů (včetně operačního střediska Malovanka).

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu