Do práce na kole dnes vyrazila třetina Pražanů a Pražanek

16.6.2011
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2011-06-16T17:22:46 --> <p><strong>Že je Praha příliš kopcovitá? V souvislosti s dnešní stávkou zaměstnanců v dopravě se ukázalo, že kopce obyvatele Prahy od používání jízdního kola neodrazují. Podle údajů získaných z automatických sčítačů dnes pražskými cyklostezkami projelo už k osmé hodině ranní tolik lidí, kolik jindy za celý den. Celkem na kola usedlo zřejmě až sedminásobné množství lidí oproti běžným pracovním dnům. Kvůli obavám z možného blokování silnic lidé raději nechali doma auta. Pražské ulice patřily zejména cyklistům a překvapily svým klidným provozem a nezvyklým tichem.</strong></p>

„V Praze dnes nasedlo na kolo více lidí než ve Vídni a to jak v poměru tak v absolutních číslech. Podíl cyklistů v ulicích se blíží světově špičkové Kodani,” řekl Vít Masare z iniciativy Auto*Mat. „V Amsterodamu nebo Kodani, kde se na kole uskuteční přes třicet procent cest, má vysoký podíl cyklistů pozitivní vliv i na plynulost automobilové dopravy. Také v Praze dnes hlučící kolony aut nahradily desítky tisíc cyklistů. S nadsázkou lze říci, že protivládní stávka udělala během jediného dne pro rozvoj cyklistické dopravy v Praze více než vedení města za deset let,” dodal Masare.
Zatímco v běžný všední den projede po Podolském nábřeží mezi sedmou a devátou hodinou ranní asi 330 cyklistů, dnes to bylo 2 328. Podobný nárůst zaznamenaly cyklostezky na Rohanském nábřeží a v Sulické ulici v Krči. Lidé se ale neomezovali na cyklostezky. Vršovickou ulicí projelo ve špičce šestapůlkrát více cyklistů než v jindy. Dokonce i na křižovatce Dukelských Hrdinů, která je jednou z nejnebezpeč­nějších v Praze, byl zaznamenán trojnásobný nárůst pohybu cyklistů.
Do centra dnes na kolech zamířily desítky tisíc Pražanů. „Zjištěný počet by za běžného dne znamenal v centru patnácti až dvacetiprocentní podíl cyklistické dopravy na celkovém dopravním výkonu. S ohledem na omezení provozu MHD můžeme předpokládat, že na kolo dnes nasedla až třetina Pražanů směřujících do centra,” komentoval dnešní den Vít Masare z iniciativy Auto*Mat.
Podle odhadu iniciativy Auto*Mat byla více než polovina dnešních cyklistů na své cestě po Praze na kole vůbec poprvé. S výběrem tras, bezpečností jízdy, ale také zabezpečením kola proti krádeži a výběrem vhodného oblečení lidem radil server PrahouNaKole.cz.
„Obyvatelé Prahy používají jízdní kolo spíše rekreačně, na víkendy nebo prázdninové výlety. Dnes si velká část z nich vyzkoušela, že bicykl umožňuje rychlý, pohodlný a nezávislý pohyb městem i v tak mimořádné situaci, jakou je stávka a zastavení provozu metra,” říká administrátor serveru PrahouNaKole.cz Vratislav Filler.
Především v centru města mají ale cyklisté mnoho překážek, jako jsou neprůjezdné jednosměrky nebo náročné průjezdy křižovatkami. Dnešní den potvrzuje výsledky loňského průzkumu sdružení Oživení, podle něhož by v centru mohlo jezdit až třikrát více cyklistů, kdyby byly odstraněny nejzásadnější bariéry. Praha potřebuje kvalitní a bezpečné trasy a propojení cyklostezek končících na hranicích historického centra.
Že Pražané a Pražanky pomalu propadají kouzlu jízdní kola podobně, jako obyvatelé Vídně, Berlína nebo třeba Kodaně, dokazuje i úspěch nedávné kampaně „Do práce na kole”, do níž se vedle bankéřů, herců či obchodníků zapojili také úředníci ministerstev nebo badatelé z Akademie věd. Podle řady mezinárodních studií přináší právě cyklistická doprava levnou a účinnou odpověď na stále více znečištěné ovzduší velkých měst, všudypřítomný hluk, ulice plné parkujících aut, ale také civilizační choroby pramenící ze sedavého způsobu života.

 

 

Výpočet současného podílu cyklistické dopravy

1. Roční průměrný podíl cyklistické dopravy v roce 2010: 1,8 %

2. Podíl cyklistické dopravy v letní sezóně: cca 3 % (zdroj obojího TSK)

3. Zvýšení počtu cyklistů v den stávky: 7× by odpovídalo podílu cyklistické dopravy v běžný den cca 20 %

4. Snížení celkové objemu dopravy můžeme odhadovat cca na 30 % Potom lze předpokládat reálný podíl cyklistické dopravy v centru cca 30 %

 

2) Výstupy ze sčítačů

Místo Pracovní den den mezi 7. a 9. hodinou ranní (průměr 1. 5. – 15. 6. 2011, zaokrouhleno na desítky) 16. června 7 – 9 hodin Kolikrát více Poznámka
A2, Podolské nábřeží pod Vyšehradem 330 2328 7,1 Cyklostezka, základní vjezd do centra od jihu
A2, Karlín, Rohanské nábřeží 160 1382 8,6 Cyklostezka, základní vjezd do centra od severovýchodu
A22, Krč, Sulická 130 859 6,6 Cyklostezka, významné spojení na jihu Prahy (Jižní Město – centrum)
Vršovická u nádraží Vršovice 60 450 7,9 Městská třída s cyklopruhy, spojení Vršovic, Strašnic a dalších čtvrtí s centrem
Dukelských Hrdinů před křížením s Kapitána Jaroše 150 441 3,0 Městská třída, hrdlo pro příjezd do centra od severu, extrémně nepříjemné místo, které se často objíždí přes Karlín

 

Vyjádření lidí v pražských ulicích v době stávky

Vítězslav Malík: „Po Praze občas na kole jezdím. Bál jsem se toho, že město bude zacpané, tak jsem sedl na kolo, ale cesta byla úplně v pohodě. Pracujui pro České dráhy a účastním se stávky. Večer pojedu na kole na Smíchovské nádraží, protože mám službu, pracovat ale do půlnoci ještě nebudu.”

Jiří Huráb, geodet: „Myslím, že by těch stávek mohlo být víc, aspoň by se jezdilo na kole častěji. Jel jsem dnes na kole, protože jsem si říkal, že to bude nejjednodušší. Ale autem by se dnes jelo dobře, protože silnice byly skoro prázdné.”

Jolana Hornová, ředitelka inzerce: „Na kole po Praze normálně nejezdím, dneska jsem na něm asi podruhé. Jela jsem okolo ZOO a cestou jsem se trochu ztrácela, značení mi připadá docela špatné. S auty jsem se po cestě do styku skoro nedostala, možná vyrazím i příště.”

Karel Kryšpín, technik: „Po Praze na kole nejezdím, jenom rekreačně v přírodě. Dnes jsem na něj ale vyrazil. Bylo to bezvedné, překvapilo mě, jak jsou řidiči v pohodě.”

Pedro Kaufmann, Brazílie: „V Praze jsem jen chvíli a nikdy jsem na kole nejel. Cesta po nábřeží byla ale moc příjemná. Odlétám za týden, ale na kolo snad ještě nasednu.”

 

Foto: Auto*Mat

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu