Podle jeho slov stále více lidí vnímá kolo jako levný, zdravý a rychlý dopravní prostředek. Přispívají k tomu i rekordní ceny pohonných hmot, díky nimž lidé omezují jízdy autem a objevují výhody veřejné dopravy a jízdních kol. „V sousedním Německu například dvě třetiny řidičů omezilo své cesty a snažilo se jezdit co nejúsporněji, celých 28 % přitom vyměnilo automobil za jízdní kolo. V minulosti měly ropné krize v zahraničí obvykle za následek zvýšení počtu cyklistů. Mnoho lidí si myslí, že Holandsko bylo cyklistickou zemí odjakživa, ve skutečnosti tuto změnu přinesl až rok 1973. Po ropné a ekonomické krizi změnila země svoji politiku dopravy, výsledkem byl obrovský nárůst počtu cyklistů, v některých městech se uvádí až o 60 % . Zkusme tedy hovořit spíše o naší šanci, než o krizi,” dodává Jaroslav Martinek.
Rozvoj cyklistiky u nás se dotýká hned několika rezortů: Ministerstva dopravy, Ministerstva pro místní rozvoj, Ministerstva zdravotnictví, Ministerstva zemědělství a Ministerstva pro životní prostředí. I proto jsou zástupci těchto ministerstev členy nově vzniklé Národní pracovní skupiny, která se zabývá přípravou Aktualizované Cyklostrategie, základního dokumentu, jenž ovlivní vývoj cyklistiky na mnoho dalších let dopředu. „Tato strategie má nahradit dosud platný dokument z roku 2004,” říká Jaroslav Martinek s tím, že v současné době prochází nová Cyklostrategie připomínkovacím řízením u ministerstev a dalších orgánů státní správy. V pracovní skupině jsou dále zastoupeni cyklokoordinátoři z měst a krajů, zástupci státních, neziskových a zájmových organizací, soukromých subjektů, odborníci územního a dopravního plánování fungující na celostátní, regionální a místní úrovni, zástupci Policie ČR, České centrály cestovního ruchu – CzechTourism, dopravních společností a neziskového sektoru, stejně jako profesních a zájmových sdružení. Ti všichni jsou zváni na Bike konferenci, aby vedli dialog o budoucnosti české cyklistické dopravy, o přípravě vhodných podmínek pro její rozvoj, zlepšení bezpečnosti cyklistů na našich silnicích, aktuální spolupráci s podnikateli a dalších tématech. Zpracování Aktualizované Cyklostrategie je součástí mezinárodního německo-česko-slovensko-polského projektu Central MeetBike, který koordinuje Centrum dopravního výzkumu,v.v.i., a který je financován prostřednictvím programu Central Europe a za podpory Ministerstva dopravy.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT