Zmiňme ale nejprve kliky, jež mají nově pouze čtyři ramena, navíc
orientovaná trochu asymetricky vůči obvodu převodníku. Přepracování
slibuje samozřejmě hmotnostní úsporu, ale zároveň i optimalizaci přenosu
jezdcovy energie na řetěz. Navíc se soustředí na univerzalitu této
konstrukce, v nabídce tak nalezneme pouze jediné provedení, určené pro
použití velkých, ale i kompaktních převodníků. Zároveň pak značka
připravila nové kombinace zubů, a to 52/36 a 52/38 zubů.
Dále zmiňme řadicí páky s pozměněnou ergonomií úchopu pro lepší a
jistější úchop. S tím je spojeno i lehčí a rychlejší ovládání
řazení, k čemuž napomáhají i úpravy v konstrukci lanek a bovdenů pro
minimalizaci ztrát vznikajících třením materiálů. O úpravách
přesmykače a přehazovačky není třeba dlouze polemizovat, i ony
spočívají v dosažení vyšší citlivosti a přesnosti práce, o tom
svědčí kupříkladu i změněné přepákování u přesmykače.
Prezentovaná rychlost ovládání a změny převodu hovoří až o 47 %
úspory oproti stávající verzi. Přehazovačka pak navíc zvládne pastorky
až do velikosti 28 zubů, což zvyšuje univerzalitu využití.
U převodového mechanizmu se na chvilku zastavme, jeho velkou zajímavostí je
vedle počtu pastorků je i upuštění od směrové orientace řetězu, která
byla doposud nutná pro zabezpečení plynulé a tiché změny převodu.
Zapomenout pak nesmíme ani na brzdy, kde došlo k úpravám jejich tvaru,
přepákování a dvou čepovéhouložení, čímž se jejich brzdný efekt
zvýšil o dalších 20 %.
Opravdovou bombou je ale elektronická verze sady s označením 9070,
samozřejmě určená také pro jedenáctipolohové systémy. I zde došlo,
stejně jako u mechaniky, ke změnám v ergonomii úchopu, ale současně
i rozšíření využitelnosti. Součástí systému je i speciální konektor
pro možnost přepojování vývodů pro klasické páky či nástavce pro
časovku. Tím je navýšena univerzalita, ale i snadnost a rychlost
případné proměny kola v časovkářský speciál a naopak. Stejně
zajímavým je i fakt úpravy tvaru a velikosti baterie a její nové
konstrukce, umožňující i montáž do sedlovky. Celý elektronický systém
bude možno propojit i s computerem Flight Deck SC-R770, jenž umí
komunikovat pomocí bezdrátového přenosu ANT+ pro případ využití
s mechanickou sadou, ale po propojení s portem i s elektronikou.
Poslední zmínka patří zapleteným kolům, kde došlo v nejvyšší řadě
ke značným tvarovým úpravám pro docílení ideální aerodynamiky i při
foukání větru ze strany, ale současně i změně počtu drátů u zadního
kola v poměru 2:1 ve prospěch strany s unašečem pastorků.
Eda Pinkava
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT