Shimano přepisuje pravidla

1.6.2012
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2012-06-01T09:13:59 --> <p>S datem 1. června padla poslední překážka v prezentování novinek Shimana pro následující sezonu. A nutno podotknout, že v tomto případě jde o novinku největší, totiž zcela přepracovanou nejvyšší řadu Dura-Ace. Spolu se změnami ve tvarování a konstrukčními specifiky dodejme hned na začátku, že Shimano konečně vstoupilo mezi výrobce kazet s jedenácti pastorky. Sice prozatím pouze u nejvyšší řady, ale podle dosavadních zkušeností se tento počet zanedlouho propadne i do nižších pater nabídky.</p>

Zmiňme ale nejprve kliky, jež mají nově pouze čtyři ramena, navíc orientovaná trochu asymetricky vůči obvodu převodníku. Přepracování slibuje samozřejmě hmotnostní úsporu, ale zároveň i optimalizaci přenosu jezdcovy energie na řetěz. Navíc se soustředí na univerzalitu této konstrukce, v nabídce tak nalezneme pouze jediné provedení, určené pro použití velkých, ale i kompaktních převodníků. Zároveň pak značka připravila nové kombinace zubů, a to 52/36 a 52/38 zubů.
Dále zmiňme řadicí páky s pozměněnou ergonomií úchopu pro lepší a jistější úchop. S tím je spojeno i lehčí a rychlejší ovládání řazení, k čemuž napomáhají i úpravy v konstrukci lanek a bovdenů pro minimalizaci ztrát vznikajících třením materiálů. O úpravách přesmykače a přehazovačky není třeba dlouze polemizovat, i ony spočívají v dosažení vyšší citlivosti a přesnosti práce, o tom svědčí kupříkladu i změněné přepákování u přesmykače. Prezentovaná rychlost ovládání a změny převodu hovoří až o 47 % úspory oproti stávající verzi. Přehazovačka pak navíc zvládne pastorky až do velikosti 28 zubů, což zvyšuje univerzalitu využití. U převodového mechanizmu se na chvilku zastavme, jeho velkou zajímavostí je vedle počtu pastorků je i upuštění od směrové orientace řetězu, která byla doposud nutná pro zabezpečení plynulé a tiché změny převodu. Zapomenout pak nesmíme ani na brzdy, kde došlo k úpravám jejich tvaru, přepákování a dvou čepovéhouložení, čímž se jejich brzdný efekt zvýšil o dalších 20 %.
Opravdovou bombou je ale elektronická verze sady s označením 9070, samozřejmě určená také pro jedenáctipolohové systémy. I zde došlo, stejně jako u mechaniky, ke změnám v ergonomii úchopu, ale současně i rozšíření využitelnosti. Součástí systému je i speciální konektor pro možnost přepojování vývodů pro klasické páky či nástavce pro časovku. Tím je navýšena univerzalita, ale i snadnost a rychlost případné proměny kola v časovkářský speciál a naopak. Stejně zajímavým je i fakt úpravy tvaru a velikosti baterie a její nové konstrukce, umožňující i montáž do sedlovky. Celý elektronický systém bude možno propojit i s computerem Flight Deck SC-R770, jenž umí komunikovat pomocí bezdrátového přenosu ANT+ pro případ využití s mechanickou sadou, ale po propojení s portem i s elektronikou.
Poslední zmínka patří zapleteným kolům, kde došlo v nejvyšší řadě ke značným tvarovým úpravám pro docílení ideální aerodynamiky i při foukání větru ze strany, ale současně i změně počtu drátů u zadního kola v poměru 2:1 ve prospěch strany s unašečem pastorků.
Eda Pinkava

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu