Podobný seriál není objevením světa, stejné už byly a budou. Rozhodli jsme se však pro něj z důvodu, že bude sledovat kroky obyčejného bikera, který chodí do práce, má rodinu a pracuje na dva úvazky, a podobná výzva tak pro něj má více rozměrů. Navíc pojede na poměrně dostupném kole, a také technický pohled bude součástí tohoto seriálu. S kolem vás seznámíme s předstihem před akcí a po závodě provedeme rozborku kola a zrevidujeme stav součástek. To jistě mnohé vypoví jak o náročnosti akce, tak i o kvalitě současných cyklosoučástek.
Připomenutí
1000 miles je závod napříč Českou a Slovenskou republikou po severních
horách dle trasy udávané gps trasováním převážně v terénu bez
zabezpečení. Je to závod, který se vymyká z běžných představ
o závodě, a to i etapovém. Velmi výstižné je motto závodu. „Dílčí
osobní vítězství, dosažení svého vlastního cíle, sebepřekonání,
nabytí sebedůvěry, pocit pokory, úcta k soupeři i přírodě, poznání
i sebepoznání, strach i euforie, radost i bolest… a hlavně velké
dobrodružství, to by měl být hlavní motor pro každého účastníka
závodu!”
Více o akci najdete na www.1000miles.cz
Hlavní aktér
Tolik stručný úvod „na seznámenou”. Dále už nechme hovořit Ondru.
„V létě ke mně do obchodu mně zavítala zákaznice, která byla
přihlášená na 1000 mil, zda bych jí nepomohl s navigací Garmin, což
jsem v té době moc nemohl, ale již je vše nastudováno. Alespoň jsem jí
připravil kolo. Krosové. V tu chvíli se ve mně začal probouzet zájem
o tento závod, poté nebylo dne, abych několikrát denně nesledoval (pomocí
SMS, jež zasílají závodníci jako kontrolu na server závodu), jak se závod
vyvíjí, a na mapě nezjišťoval, kdo a kde je a jak se mu daří.
Tento zájem se vyvinul k rozhodnutí tuto atrakci absolvovat i přesto, že
jsem závodník spíše kratších tratí a objem mých najetých kilometrů je
spíše směšný. A smysl předávání informací vám, čtenářům? Chci
vám popsat, co vše je potřeba k přípravě na tuto akci. Co to s jezdcem
bez speciální přípravy, najetí tisíců kilometrů a zaměstnaného na dva
úvazky udělá a zda nebo kam až vydrží. To samé se týká kola a
vybavení. Pojedu na běžně dostupném kole za 30 000 Kč bez zvláštních
úprav. Po závodě provedeme rozborku kola a zrevidujeme stav součástek.
Vše nejlepší do nového roku
Přišlo důležité datum 1. 1. 2012 a proběhl jeden z hlavních kroků
k startu, a to přihlášení. O Silvestru jsem měl pádný důvod být
vzhůru do půlnoci – zahájení registrace na 1000miles jejím úderem.
O půlnoci jsem byl připraven u počítače a čekal, až naběhne
registrace. Jen to cvaklo, již jsem vyplňoval a po obdržení potvrzení
zasílal platbu. Stihl jsem to do 1:40 min, do 5 minut bylo přihlášeno cca
30 lidí. To, že jsem byl připraven a nepodcenil čas přihlášení, jsem
ocenil hned prvního ledna, když bylo přihlášeno více jak 120 osob a
počet startujících je omezen na 100. Všichni, co jsou v pořadí nad 100,
jsou náhradníci. Čekají, zda někdo z první stovky vypadne, ať
z jakéhokoliv důvodu. Ke dni stvoření tohoto článku, to znamená na konci
února, bylo registrováno 155 lidí, to znamená 55 náhradníků.
Začíná příprava
V tuto roční dobu se většinou věnuji naplno rychlostnímu tréninku na
cyklokros, ale ten šel stranou a brouzdám dvě tři hodiny krajinou sněhem na
biku s GPS. Počasí v naší končině není zrovna přátelské k bláznům
na dvou kolech. Buď máme 15 stupňů mrazu, nebo kaši z mokrého sněhu.
No, ještě tu máme běžky, ony tři hoďky na prkýnkách taky nejsou
k zahození, a pokud není čas, běžky s čelovkou anebo kolo se stejným
osvětlením jsou i v známé krajině v mínus dvanácti taky slušný
adrenalinek. Díky nasazení Kendy Klondike s hřeby na přední kolo je jízda
na ledu o poznání bezpečnější a i zábavnější. Připadám si jak
mistr driftu, když přední kolo v ledu vykusuje díry a drží, zadní mně
objíždí jednou zprava a hned zase zleva. A auta se stávají směšně
pomalá.
Něco málo o jezdci
Jméno: Ondřej Semerád, věk 38 let, zaměstnání: zásobovač
v strojírenské firmě a po práci vlastní cykloobchůdek se servisem.
Ženatý, dva synové 6 a 9 let.
Cyklistice jsem se začal věnovat relativně pozdě, zhruba v 19 letech
s nějakými přestávkami v různé intenzitě – od závodění
s ročním najetím cca 10 000–12 000 km po pouze ježdění 3 km do
práce a zpět. Jezdím převážně MTB maratony pro tu délku a zajímavost
poznání krajů, terénů i sebe.
Poslední tři roky se věnuju cyklokrosu v masters kategorii. V létě je
spousta práce, takže ani na jinou disciplínu není kdy. A cyklokros je moje
srdeční záležitost pro tu techniku a rozdíly v podmínkách Jeden týden
jedete v pěti číslech sněhu a příští týden na suché rychlé trati
v 10 st. nad nulou, kontaktnost a nasazení.
Vybavení
V tuto chvíli jsem již vybaven navigací Garmin Etrex 20, Camelbackem,
čelovkou, světlem, lékarničkou a uvidíme, co se jak sejde. Přemýšlím,
jestli bude vhodné kolo 26″ nebo 29″, je mezi těmito stroji 1,2 kg rozdílu
v neprospěch 29″ stejného vybavení. Jasné je, že bude pevné a
hliníkové.
Konec prvního hlášení. Další bude následovat zanedlouho.
Doufám, že každých 14 dnů.
Ondřej Semerád (foto pochází z mého archivu)
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT