Jako velký přínos vidí značka úpravu patky pro uchycení
přehazovačky, označené jako Direct Mount. Jedná se o přímou montáž a
posunutí úchytu směrem dozadu. Dojde tak především k vytvoření prostoru
pro snadné vyjmutí zadního kola, podle Shimana by měla být přehazovačka
také méně v kontaktu s rámem.
Za podobným účelem došlo ke změnám konstrukce přesmykačů typu Down
Swing. Zde se jedná zejména o úpravu tvarování vahadla držícího lanko,
které bylo doposud poměrně vzadu. A právě proto, aby nedocházelo k jeho
kontaktu s pneumatikou (v případě většího objemu pláště, použití
pro 29″ stroje nebo při vyndávání zadního kola) se stěhuje mimo prostor
eventuálního kontaktu. Tato úprava zasáhla řady SLX až XTR.
Ještě více SLX
Sada SLX také rozšiřuje svou nabídku o dvojpřevodníkové kliky, a to
konkrétně v počtech 40/28, 38/26 a 38/24 zubů. Ze sady současně mizí
přední osa o průměru 20 mm, nadále bude nabízeno provedení s 12mm a
15mm osou.
Na této modelové úrovni budou i nová zapletená kola řad WH-MT66/68
v alternativě pro 26″ i 29″ kola. Jejich důležitou součástí je
zaslepení otvorů v ráfku a následné umístění pásky pro využití
i pro tubeless systémy. Zatímco první z kol jsou určeny pro standardní XC
využití, model s číselným označením 68 je zaměřen na agresivnější
pojetí, o čemž svědčí i použité robustnější ráfky.
Shimano se dále soustředilo i na základní úrovně nabídky. Důkazem jsou nejdostupnější hydraulické brzdy s označením M395, jež mají být naahrazením stávajícího modelu M446. Důležitou úpravou je změna vedení hadice, která je výrazně jednodušší na montáž i případný servis. S tím souvisí i přepracovaný systém šroubů pro uchycení rotorů se šesti otvory. Drážkování je nejen na rubové straně šroubů, ale i na podložkách, čímž je zamezeno jejich případnému povolení.
Město jede v elektrice
Ani řady zaměřené na městské využití nezůstaly bez dílčích, ale
i větších zásahů. Důkazem je Alfine Di2, elektronicky ovládaný systém
operující s jednopřevodníkem a jedenáctipolohovým zadním nábojem.
Nabízen bude v provedení pro rovná řídítka, ale i pro silniční
oblouky. Nechybí ani elektronický „mozek” u představce, který informuje
spolu se zařazeným převodem i o stavu nabití baterie.
Druhou řadou je upravený mechanický Nexus. Doposud používané systémy se
třemi a osmi polohami, byly nahrazeny jedinou alternativou. Ta pracuje s pěti
převody a měla by být plnohodnotnou náhradou pro obě
předchozí verze.
SPD jinak – nejen pro bojácné
Novým počinem je zcela originální pohled na nášlapné systémy
pedálů. Tradiční SPD je upraven na systém Click´R PD. V zásadě jde
o zjednodušení celého mechanizmu, umožňujícím dle výrobce až o 60 %
snazší zaklesnutí a 50 % lehčí vycvaknutí. To je základem pro možnost
využití i lidmi, kteří váhají s uplatněním stávajících SPD
systémů na kola sloužící pro jízdu po městě. Současně Shimano nabízí
i alternativní obuv ve dvou vlastních modelech a jedním z produkce značky
Pearl Izumi.
Na další informace Shimano zatím uvalilo embargo, kdo však cyklistickou
techniku sleduje, tuší, co za zásadní změnu přijde například na
silnici.
Tipnete si?
Eda Pinkava
Foto: Shimano
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT