Současný prototyp stále vypadá neohrabaně, sestává z malých krabiček, ale už je zbaven kabelů a brzdicích pák. A hlavně existuje. Půjde o zárodek další zásadní změny v cyklistické technice?
Naprostá spolehlivost
Podle počítačových algoritmů, které by normálně byly použity
v řídicích systémech letadel nebo v chemických továrnách, by systém
měl nabízet spolehlivost 99.999999999997 %. To znamená, že selže třikrát
z bilionu brzdných pokusů. Aby vše vyzkoušeli, nainstalovali vědci ze
Saarland Univerzity tento systém na přední kolo cruiseru.
Místo páky se tiskne grip
Pro aktivaci brzdy jezdec jednoduše stiskne na pravé straně gumový grip. To
zaregistruje tlakový senzor ukrytý pod gumou a aktivuje malou vysílací
jednotku upevněnou na řídítkách. Tato jednotka pokračuje ve vysílání
radiového signálu do přijímače upevněného na konci vidlice, který ho
přenese na zařízení aktivující kotoučovou brzdu. Čím více je rukojeť
stisknuta, tím více brzda brzdí.
V současné době je systém schopný zastavit kolo za 250 milisekund. Při
této rychlosti by musel cyklista jedoucí 30 km/h reagovat alespoň dva metry
před místem, na kterém potřebuje zastavit. Vědci nejsou spokojeni s tímto
číslem a věří, že by mělo být relativně jednoduché přidat do systému
anti-lock a funkci na kontrolu trakce.
Povede se komerční využití? I kdyby ne, zkušenosti se
hodí.
Profesor Holger Hermanns, který vede výzkum, je v kontaktu s výrobci brzd
na kola a doufá, že se tuto technologii podaří komercializovat.
I v případě, že Saarland systém se nikdy nedostane na trh, profesor
věří, že znalosti získané z tohoto projektu, mohou být použity pro
rozsáhlejší a složitější bezdrátové systémy, v nichž musí být
možnost poruchy udržena na absolutním minimu.
Co vy na to?
Věřili byste bezdrátově ovládané brzdě? Nebo už je to příliš?
Těšíme se na vaše komentáře!
Kamil Tatarkovič
Foto: Angelika Klein
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT