Daň se týká kol z Číny a jejích 48,5 % ochraňuje před levným
importem, který by podříznul větev evropským producentům kol a výrazně
je vytlačil z trhu koly z Číny, světové jedničky v počtu vyrobených
kol, či z Taiwanu, který je druhý hned v závěsu.
I po zaplacení daně jsou dovážená kola až o polovinu levnější, než
je „zdrávo”. Krom toho mnoho čínských kol je přebalováno v zemích jako
Filipíny, Indonésie, Srí Lanka, aby se firmy vyhnuly dani.
Iniciativu k tomuto kroku vydala EBMA (European Bicycles Manufacturers
Association), jejíž členové vytváří více než čtvrtinu evropské
produkce kol v EU, jmenovitě nizozemská skupina Accell, francouzská
Decathlon a německé Derby-cycle.
Evropa se daněmi chrání již od roku 1993, kdy daň byla jen 30,6 %.
Následně se v roce 2000 zvedla na současných 48,5 % pro čínská kola a
34,5 % pro kola z Vietnamu.
Je to podle vás správný zásah? Chtěli byste raději levná kola nejisté
kvality a bez ohledu na místo vzniku? Nebo se obáváte monopolu a vymizení
evropských výrobců? Samozřejmě je tu otázka nakládání s lidskými
zdroji, ochrana přírody a mnohem více souvisejících témat. Místo pro
vaše komentáře je hned pod článkem.
Petr Štuka
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT