Marzocchi

9.8.2011
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2011-08-09T12:13:36 --> <p>Stejně jako ostatní výrobci odpružení kola i boloňští Italové od Marzocchi vytahují své nové modely jeden za druhým. Je zcela jasné, že se na všech frontách snaží držet krok s konkurencí a prosazovat svá řešení a technologie.</p>

Zatímco Fox již rok úspěšně používá na vnitřní nohy zlatavou vrstvu Kashima, RockShox laškuje s Keronite, Marzocchi se drží již léta zavedených způsobů ochrany nohou před poškozením a opotřebením. Poniklování a tvrdoelox. Podle toho, co jsme viděli na Eurobiku 2010, jsou na zakázku obě úpravy i v různých barvách.

O povrchových úpravách vidlic
Používání nohou pokrytých nitridem titanu (TiN) či amorfními krystaly uhlíku DLC (diamond-like-carbon) se do cyklistiky přeneslo od motocyklistiky. Nitrid titanu je sice velmi nákladný, ale zato velmi tvrdý a s nízkým koeficientem tření. Čím nižší tření, tím lepší je skluz nohy v pouzdrech a po stíracích těsněních. V řeči čísel je nitridování titanem je asi pětkrát tvrdší než anodizace (tedy i Kashima) a téměř dvakrát tvrdší než pochromování. Nejprve se nohy poniklují a teprve na ně se nanese další vrstva, proto je tato úprava tak drahá.

29″ italská modelka
CORSA 29ER je novinka Marzocchi a odpověď konkurenci, která čím dál více podporuje rozvoj 29″ cyklo-náboženství. S hmotností 1650 g a zdvihem 120 mm, tapered karbonovou korunkou i krkem se stává snem kdejakého vyznavače velkých kol. MicroTST a 15mm osa dodá dostatek kontroly nad ovládáním kola. Celkově je tedy asi o 60 g těžší než nový 29″ SID s podobnou karbonovou výbavou. Kdo nevěří karbonu, může koupit titan od Foxu.
Komu by se zdálo 120 mm mnoho, může pomocí podložek uvnitř změnit na 100 nebo i 80 mm. K dispozici bude i levnější varianta s hliníkovým krkem a korunkou.

Enduro a Switch TA
Před deseti lety přišlo Marzocchi s ECC (extension climb control) později upraveným na ETA (Extension Travel Adjust), tedy systémem změny zdvihu usnadňujícím stoupání díky snížení předku kola. Nový systém přináší hydraulické nastavení zdvihu pracující nezávisle na tlumení a tlaku vzduchu. Jediným kolečkem nastavíte zdvih o 30–40 mm stejně snadno jako u 2Stepu či Talasu. Konečně tak Marzocchi dohnalo své odvěké rivaly.
Měnit zdvih budete moci u 55 Micro Switch TA 160–120 mm a 55 CR Switch TA s 170–130 mm zdvihu. Technologie se dostala i k 44 Micro Switch TA a 44 LR Switch TA, obě 150–120 mm zdvihu.

Sjezdové osmičky a šestky
Od roku 2004 vídáme na sjezdových kolech model 888, který již podle názvu vypovídá o zdvihu 8″. Od té doby se ale mnohé změnilo a pro rok 2012 bude 888 RC3 EVO Titanium V.2 nejlehčí pružinovou sjezdovou vidlicí. Oproti současnému provedení bude mít v levé noze upravený ventil odskoku, již známé nastavení pomalé a rychlé komprese a dorazu, vše doma upravitelné na požadovanou charakteristiku. V noze pravé titanovou pružinu s možností předpětí. Nová je i odlehčená horní korunka. Výsledná hmotnost je tedy magických 2990 g včetně osy. Zhruba o 200 g (právě o hmotnost oné pružiny) více než u konkurenční vzduchové vidlice RS Boxxer WC.
Velkou změnou je přijetí standardu představců přímo montovaných do horní korunky. Marzocchi tedy ustoupilo od svého systému držícího jen dvěma šrouby a vyslyšelo volání závodníků o standard používaný většinou výrobců vidlic jako Boxxer, Dorado, Fox, Bos…
Vzhledem k několika prasklým kusům vnitřních nohou viděných i na Rampage mají nově i vnitřní nohy proměnlivou sílu stěny.
Do portfolia vidlic byla zařazena novinka v podobě 888 CR. Ta dvě písmenka znamenají nastavitelnou kompresi a odskok, což stačí většině amatérských závodníků. Díky tvrdé anodizaci vnitřních nohou vypadá jako levnější bratr toho nejlepšího, co nabízejí. Hmotnost bude 3440 g včetně osy.
Stejné technologické posuny se odehrávají i uvnitř jednokorunkových vidlic na Freeride. U 66 RC3 EVO Titanium očekávejme snadné nastavení kompresí, odskoku a předpětí titanové pružiny vzduchem. Vnitřní nohy poniklované s proměnlivou sílou stěny a s nabídkou hned tří variant krků: 1 1/8″, 1,5″ i tapered. Téměř tříkilový 66 CR bratříček nemůže v nabídce chybět.

Fox i Marzocchi – up-side-down vidlice?!
Na jednom ze závodu Světového poháru byl prototyp Fox up-side-down vidlice, kterou by údajně rádi časem začali prodávat. Jak na to zareaguje Marzocchi? Oživí po dekádě svůj Shiver?

Petr Štuka
Foto: Marzocchi a archiv

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu