Byť příští sezona nepřinese v kolekcích nic závratně nového, co by nějak měnilo pohled na MTB, inženýři Treku rozhodně nelenošili – nového je hodně. Většina úprav se skrývá uvnitř, mezi karbonovými vlákny a v komorách tlumičů a vidlic (nově je zde použit systém DRCV, kterým Trek dosud obdařoval ve spolupráci s Foxem pouze tlumiče), změnami prošly také některé geometrie.
Materiály
U nabídky horských kol je použitý materiál řazen do tří úrovní, a to
XC/Trail, Technical Trail a Gravity. V pojetí Treku to znamená vždy
zvážení poměru síly a pevnosti materiálu v kontextu s výslednou
hmotností a použitím kola. Čím náročnější terén, tím méně se
logicky hraje na gramy, ale zároveň je nezbytná větší houževnatost.
Zajímavá je nová technologie In Tension – ke karbonu je
přidán další velmi odolný materiál. Ten jen minimálně zvýší hmotnost
rámu, ale zásadně se naopak podílí na navýšení pevnosti a odolnosti
proti poškození vybrané partie. Není divu že jej značka využívá
nejvíce na spodní rámové trubce. Své uplatnění ale najde i v okolí
středové partie.
Fuel EX nejen s novou geometrií
Populární model Fuel EX, drtič trailů, prošel redesignem. Pro
nastávající rok dostane do vínku pozměněnou geometrii, hlavový úhel se
položí o celý jeden stupeň, čímž by mělo dojít k větší stabilitě
ovládání. Oba pružicí segmenty budou obdařeny technologií DRCV, což je
zásadní novinka u vidlice, tlumič se navíc pyšní zjednodušeným
ovládáním. Jeho páčka má pouze tři polohy – jednu pro uzamčení,
druhou pro využití v lehčím terénu a třetí pro plné otevření jeho
možností. O pevné upnutí kol se vzadu stará osa 142×12 mm a ve vidlici
pevná 15mm osa.
Většinou z novinek je obdařena i hliníková verze tohoto modelu.
Remedy podobně
Podobnými úpravami prošel i stroj Remedy. Spolu s položením hlavového
úhlu a obdařením pružení systémem DRCV se ale chlubí i dalšími dvěma
novinkami. První je systém Mino Link, otočná asymetrická vložka v zadní
stavbě. S její pomocí lze částečně upravit geometrii kola a současně
navýšit pozici středu nad terénem. Pokud se chcete na tomto stroji pustit do
těžších pasáží, určitě vám bude pomocníkem teleskopická sedlovka
RockShox Reverb, marně ale budete hledat hadici jejího ovládání. Je totiž
ukryta uvnitř sedlové trubky a na povrch se dostane až na spodní rámové
trubce.
Novinka Slash
Nový model v nabídce nese název Slash. Zaměření pro náročné traily
podtrhuje využití DRCV u tlumiče, možnost nastavení geometrie opět
pomocí Mino Linku, hlavový úhel velice ležérních 66º, technologie E2,
přepákování zadní stavby Evo Link a ABP zadní čep. K vytvoření
lepšího obrazu o kole pak stačí zmínit zdvih zadní stavby 160 mm a
nastavitelný zdvih vidlice 120–160 mm.
29″
V sekci, nad níž bdí oko velezkušeného konstruktéra Garyho Fishera, se
pro nadcházející rok mnoho neděje. Za zásadní počin lze označit snad jen
umístění sytému DRCV do přední vidlice modelu Rumblefish, jinak se značka
snaží spíše upoutat spotřební uživatele. O tom přesvědčuje
rozšířením nabídky o nejdostupnější modely v jednotlivých řadách
pod heslem „skvělých 29″ pro všechny!”.
Opěrné body Treku
Připomeňme na závěr benefity, o které se značka opírá a které i letos
prosákly do dalších modelů.
DRCV – patentovaný dvoukomorový systém ve vidlicích a tlumičích. Základní komora si dokáže poradit s plynulou funkcí v běžném provozu, pokud dojde k větším rázům, následuje otevření druhé komory a překvapení jezdce, jakou kapacitu skrývá jeho stroj.
ABP – uložení zadního čepu soustředné s osou zadního kola. Zajišťuje nezávislost pružení na brzdění, navíc ve srovnání s klasickým uchycením na rychloupínák nabízí o poznání vyšší (až 40 %) pevnost.
G2 – geometrie navržená Gary Fisherem pro lepší ovladatelnost kola. Stojí za ní předsunutí korunky odpružené vidlice, čímž došlo ke zkrácení stopy kola.
E2 – konstrukce hlavové partie pracující s tapered krkem vidlice, spodní ložisko má rozměr 1,5″
FCC – přepracování příruby předního náboje.
Zvýšením opěrné plochy je snížen prostor pro flexi, dá se říci, že
toto provedení částečně simuluje pevnou osu.
Text a foto: Eda Pinkava, Mayrhofen, Rakousko
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT