Specialized MTB 2012 je ve znamení 29palcových kol a Jardy Kulhavého. Informační kit pro novináře má na titulní straně právě Jardu při historicky prvním vítězství na 29″ biku, fotky českého borce převažují i na ostatních stranách, ale i na plakátech v recepci a podobně. Jeho jméno pak zaznívá i při MTB prezentacích. Musím říct, že to je hodně příjemný pocit být tu a být Čech.
Stumpjumper FSR
Trail bike Stumpjumper FSR se dočkal nového karbonového rámu, který má
ještě citelněji prohnutou spodní rámovou trubku před napojením na
středové pouzdro a také robustnější hlavovou partii pro opět větší
tuhost. Stále jde o XC kolo, proto má nižší střed a kratší zadní
stavbu pro snadné ovládání a delší horní trubku, aby dobře zvládalo
i výjezdy. Rám je vyroben z karbonu FACT 11m, vybaven oky ISCG pro
případnou montáž napínáku řetězu či převodovky, středovým pouzdrem
PF30BB a zadní osou 142 plus. Bovdeny jsou vedeny vně rámu, pouze
ovládání výškově nastavitelné sedlovky jde zčásti horní trubkou a
bovden přehazovačky řetězovou vzpěrou. Hliníkové rámy mají stejnou
geometrii i některé konstrukční prvky (vedení bovdenů, osu 142 plus,
ISCG…).
Jak je naznačeno v úvodu, Specialized věří v 29″ biky, takže
nepřekvapí, že tento parametr se i v řadě Stumpjumper přestal krčit
v koutě (letos jen dva modely, nejdražší 89 900 Kč) a pro rok 2012 je
mimo jiné připraven i v exkluzivním provedení FSR S-Works. Hmotnost 26″
verze činí 1830 g, 29palcová varianta je pouze o 65 gramů těžší.
Ani v této řadě nechybí model s doplňkovým označení EVO, který je
v případě Stumpjumperu naladěný pro agresivnější jízdu (vyšší
zdvih, odolnější kola, pláště s agresivnějším vzorkem, širší
řídítka…).
Stumpy a zajímavé detaily
Na některých stumpjumperech můžete narazit na několik zajímavých
detailů. Předně jsou to tlumiče vybavené systémem Autosag (viz také dnes
prezentovaný článek), dále příprava pro montáž inteligentních jednotek
Brain na všech rámech (pokud už brainem nejsou vybaveny) či lehké (pouze
50 g) plastové vodítko řetězu (dangler).
Sedlovky Blacklite
Ve třech stupních výškově nastavitelné sedlovky Blacklite je možné
najít sériově na vybraných stumpjumperech a camberech. Jsou mechanicky
dálkově ovládány (lanko), na kolech jsou použity ve dvou délkách –
maximální snížení 100 mm do velikosti M, od velikosti M výše 125 mm.
V přímém prodeji pak bude k dispozici ještě varianta 75 mm.
Camber
Loni představený model Camber bikery oslovil, a tak není divu, že i zde
došlo na mnohé změny a novinky. Předně to je karbonový rám (materiál
FACT 9m, hliníková zadní stavba Alu M5), ale také lepší hliníková
slitina M5. Camber tak teď nyní lze pořídit ve třech různých úrovních
rámů – nejnižší zachovává letošní materiál M4, nad ní je taktéž
hliník M5 a na vrcholu stojí karbon. A samozřejmě vše v 26 i 29″!
Top verze z uhlíku mají některé bovdeny vedené vnitřkem, nejlepší model
váží 11,7 kg. Zajímavá jsou na ní i zapletená kola Roval Control Trail
SL29 Carbon (váha 1530 g), u více camberů pak překvapí výškově
nastavitelná sedlovka coby základní výbava.
Carve
Příznivci Specializedu by se měli naučit vyslovovat pojem Carve. Nová řada
stojí výhradně na 29″ kolech, fully butted rámech s tapered hlavovou
trubkou, flex stay systémem pro zvýšení komfortu a sedlovými trubkami
s vnitřním průměr 27,2 mm taktéž pro navýšení pohodlí (hmotnost
rámu 1600 g). Jedná se o cenově dostupnou řadu hardtailů.
Status
Taktéž novým pojmem pro rok 2012 je Status, který nahrazuje legendární
model Big Hit. Měl by být ovladatelnější než on, vhodný i pro závodní
nasazení, dostupný – cenově se prolne s top sjezďáky Demo, jejichž
vlastnosti přináší v levnějším a jednodušším balení.
To je pro dnešek z Monterey vše. Zůstaňte ale připojeni, těšit se můžete na informace o silniční sekci, dámských kolech, ale i na reportáž ze sídla Specializedu a první zkušenosti z testovacích jízd.
Text a foto: Rudolf Hronza, Monterey, USA
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT