Biková sekce

11.7.2011
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2011-07-11T10:00:01 --> <p>Malou ochutnávkou v podobě systému Autosag jsme začali prohlídku kolekce Specializedu pro rok 2012, nyní se pojďme podívat na dění v MTB sekci podrobněji.</p>

Specialized MTB 2012 je ve znamení 29palcových kol a Jardy Kulhavého. Informační kit pro novináře má na titulní straně právě Jardu při historicky prvním vítězství na 29″ biku, fotky českého borce převažují i na ostatních stranách, ale i na plakátech v recepci a podobně. Jeho jméno pak zaznívá i při MTB prezentacích. Musím říct, že to je hodně příjemný pocit být tu a být Čech.

 

Stumpjumper FSR
Trail bike Stumpjumper FSR se dočkal nového karbonového rámu, který má ještě citelněji prohnutou spodní rámovou trubku před napojením na středové pouzdro a také robustnější hlavovou partii pro opět větší tuhost. Stále jde o XC kolo, proto má nižší střed a kratší zadní stavbu pro snadné ovládání a delší horní trubku, aby dobře zvládalo i výjezdy. Rám je vyroben z karbonu FACT 11m, vybaven oky ISCG pro případnou montáž napínáku řetězu či převodovky, středovým pouzdrem PF30BB a zadní osou 142 plus. Bovdeny jsou vedeny vně rámu, pouze ovládání výškově nastavitelné sedlovky jde zčásti horní trubkou a bovden přehazovačky řetězovou vzpěrou. Hliníkové rámy mají stejnou geometrii i některé konstrukční prvky (vedení bovdenů, osu 142 plus, ISCG…).
Jak je naznačeno v úvodu, Specialized věří v 29″ biky, takže nepřekvapí, že tento parametr se i v řadě Stumpjumper přestal krčit v koutě (letos jen dva modely, nejdražší 89 900 Kč) a pro rok 2012 je mimo jiné připraven i v exkluzivním provedení FSR S-Works. Hmotnost 26″ verze činí 1830 g, 29palcová varianta je pouze o 65 gramů těžší.
Ani v této řadě nechybí model s doplňkovým označení EVO, který je v případě Stumpjumperu naladěný pro agresivnější jízdu (vyšší zdvih, odolnější kola, pláště s agresivnějším vzorkem, širší řídítka…).

 

Stumpy a zajímavé detaily
Na některých stumpjumperech můžete narazit na několik zajímavých detailů. Předně jsou to tlumiče vybavené systémem Autosag (viz také dnes prezentovaný článek), dále příprava pro montáž inteligentních jednotek Brain na všech rámech (pokud už brainem nejsou vybaveny) či lehké (pouze 50 g) plastové vodítko řetězu (dangler).

 

Sedlovky Blacklite
Ve třech stupních výškově nastavitelné sedlovky Blacklite je možné najít sériově na vybraných stumpjumperech a camberech. Jsou mechanicky dálkově ovládány (lanko), na kolech jsou použity ve dvou délkách – maximální snížení 100 mm do velikosti M, od velikosti M výše 125 mm. V přímém prodeji pak bude k dispozici ještě varianta 75 mm.

 

Camber
Loni představený model Camber bikery oslovil, a tak není divu, že i zde došlo na mnohé změny a novinky. Předně to je karbonový rám (materiál FACT 9m, hliníková zadní stavba Alu M5), ale také lepší hliníková slitina M5. Camber tak teď nyní lze pořídit ve třech různých úrovních rámů – nejnižší zachovává letošní materiál M4, nad ní je taktéž hliník M5 a na vrcholu stojí karbon. A samozřejmě vše v 26 i 29″!
Top verze z uhlíku mají některé bovdeny vedené vnitřkem, nejlepší model váží 11,7 kg. Zajímavá jsou na ní i zapletená kola Roval Control Trail SL29 Carbon (váha 1530 g), u více camberů pak překvapí výškově nastavitelná sedlovka coby základní výbava.

 

Carve
Příznivci Specializedu by se měli naučit vyslovovat pojem Carve. Nová řada stojí výhradně na 29″ kolech, fully butted rámech s tapered hlavovou trubkou, flex stay systémem pro zvýšení komfortu a sedlovými trubkami s vnitřním průměr 27,2 mm taktéž pro navýšení pohodlí (hmotnost rámu 1600 g). Jedná se o cenově dostupnou řadu hardtailů.

 

Status
Taktéž novým pojmem pro rok 2012 je Status, který nahrazuje legendární model Big Hit. Měl by být ovladatelnější než on, vhodný i pro závodní nasazení, dostupný – cenově se prolne s top sjezďáky Demo, jejichž vlastnosti přináší v levnějším a jednodušším balení.

 

To je pro dnešek z Monterey vše. Zůstaňte ale připojeni, těšit se můžete na informace o silniční sekci, dámských kolech, ale i na reportáž ze sídla Specializedu a první zkušenosti z testovacích jízd.

Text a foto: Rudolf Hronza, Monterey, USA

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu