Podle jedné ankety, jež proběhla mezi evropskými obchodníky, má více
než 70 % cyklistů problém s nastavením odpružení – lépe řečeno
neumí odpružení nastavit, takže z něj nedokážou vytěžit maximum
nabízených možností. Pro řadu cyklistů je – to už podle slov
Specializedu – překážkou domnělá složitost celoodpružených kol.
„Neumím to nastavit, je to složité, chci jednoduché kolo.”
Lékem na tyto trable by měl být právě Autosag použitý u tlumičů
allmountainové řady Stumpjumper FSR. Myšlenku Specializedu realizoval Fox,
přítomnost systému u tlumiče odhaluje černý prstenec s červeným
ventilkem, ostatní ovládací prvky tlumiče i jeho konstrukce jsou
standardní.
Nastavení ve čtyřech krocích
Nastavení sagu, tedy zanoření tlumiče po zatížení kola jezdcem, probíhá
velmi snadno ve čtyřech krocích. Nejprve je podle rady techniků Specializedu
nutné natlakovat tlumič zhruba na 250 psi, katalog pak hovoří o něco
přesněji – váhu jezdce v kilogramech (samozřejmě s plnou výbavou)
vynásobit třemi a na tuto hodnotu tlaku v psi tlumič nafoukat. Poté jezdec
usedne na kolo, zapruží a ventilkem na zmíněném prstenci vypustí
přebytečný vzduch. Pak je dobré se na kole ještě jednou „zhoupnout” a
znovu upustit ventilkem přebytečný vzduch. Tím je hotovo, sag je nastaven na
optimální hodnotu a může se vyrazit do terénu s plně funkčním fullem
(samozřejmě je nutné naladit také útlum).
Nastavení se provádí při vypnutém ProPedalu a Brainu na minimální
hodnotě.
Jednoduchý princip
Stejně jako je snadné nastavení sagu, je jednoduchá i sama technologie.
Vychází z toho, že při zatížení kola jezdcem a tedy při stlačení
tlumiče proudí část vzduchu z pozitivní do negativní komory, při
roztažení tlumiče se vrací zpět. Právě do kanálku, jímž vzduch putuje,
tedy konstruktéři Specializedu vyvrtali otvor a na něj nasadili prstenec
s ventilkem – když je kolo zatížené, stačí pak tento „přebytečný”
vzduch vypustit a určit tak míru zanoření tlumiče přesně odpovídající
hmotnosti jezdce.
Jednoduše geniální, cesta k tomuto řešení však trvala téměř dva roky.
„Stále jsme hledali cestu, jak něco podobného realizovat, zkoušeli jsme
více řešení, nakonec jsme se ale dostali k tomu nejjednoduššímu,” řekl
nám na místě Jan Talavasek, konstruktér Specializedu.
Nastavení jsme při testování kol absolvovali vícekrát a vždy mělo
stejný průvodní jev – upouštěcím ventilkem unikal se vzduchem i olej.
Je tedy jasné, že časté nastavování by si tedy mohlo vyžádat servisní
zásah, ale kolikrát do roka člověk potřebuje měnit nastavení sagu?
Pro koho a proč?
Právě otázka v předchozím odstavci je na místě také při zamyšlení,
pro koho je vlastně systém určen. Zkušený biker si s nastavením pružení
pohraje tak, aby odpovídalo jeho představám, nezůstane u základního
nastavení. Nezkušenému může pomoci servis. Je ale pravda, že pro řadu
cyklistů se Autosag může stát vysvobozením, byť jde o další
„složitý” mechanizmus navíc.
Co si myslíte vy? Komentujte, přidávejte postřehy.
Další novinky
Lépe řečeno to hlavní z novinek z kolekce Specializedu pro rok 2012 bude
následovat v dalších článcích.
Zůstaňte připojeni.
Text a foto: Rudolf Hronza, Monterey, USA
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT