Anthem X 29er
Giant se zavedením 29″ kol do své nabídky chvíli otálel. O to více se zřejmě vynasnažil při vývoji jeho 29″ celoodpruženého počinu. Ten má ještě před uvedením do sériové výroby na kontě pár profesionálních vítězství, jež v jeho sedle vybojoval týmový jezdec Giantu Carl Decker. „Carl si nemůže vynachválit stabilitu ve sjezdech jdoucí ruku v ruce s dobrou ovladatelností, stejně tak i jako značnou míru trakce ve stoupání,” říká Kevin Dana, vedoucí sekce Giant MTB, a dodává, že jejich cílem bylo vyvinout univerzální bike. Za tímto účelem ho vybavili například nejkratším možným rozvorem, jenž se odráží v rychlé geometrii, ovšem bez úbytku stability. U 29″ kol tolik problematické řízení dostalo pro lepší projev úhel o hodnotě 71,5° a vidlice si pak ponechala standardní offset. Konstrukce hlavního rámového trojúhelníku využívá nových technologií, jež byly aplikovány na všechny celoodpružené řady. (viz níže) Zadní stavba, putující maximálně do výše 4″, se pak chlubí schopností pojmout plášť až do rozměru 2,3″. Nový Anthem X 29er je designován na systém pohonu 2×10, stejně jako na 3×10.
A ti další
U zbylých odpružených řad se konstruktéři zaměřili na zavedení
nových řešení a technologií, a to bez přidání hmotnosti. Tak například
horní a spodní rámová trubka dostaly tvarování MegaDrive, jenž i přes
nenavýšení hmotnosti zabezpečuje navýšení tuhosti v krutu. Nositelem
precizního řízení a větší odolnosti je technologie OverDrive. Jedná se
o hlavovou trubku o horním rozměru 1 1/8″ a spodním 1 1/2″. Středová
trubka pak ukrývá PowerCore – press-fit středové složení, které má za
úkol zefektivnit šlapání. Použité pružicí jednotky Fox (tlumiče
obsahují technologii Boostvalve) byly pro Giant speciálně naladěny.
Kotoučová brzda je pak k rámům upevněna přes rozhraní Post Mount.
XC řada Anthem X se 4″ zdvihu doznala nejmenších změn. Po
aplikaci všech nových technologií si zachovala stejnou hmotnost jako její
letošní předchůdce. Konkrétní hodnota je 2350 g (vel. M), nárůst
tuhosti je oproti tomu dvě procenta.
Trail bike Trance X, nabízející 5″ zdvih, dostal za účelem
vyšší tuhosti a nižší hmotnosti novou podobu horní rámové trubky.
Řízení pak bylo obdařeno hlavovým úhlem sníženým oproti loňsku o půl
stupně. Úprava poskytne zlepšení ovladatelnosti. Snížení těžiště pak
obstará kratší hlavová trubka. Horní vahadlo bylo odlehčeno a nově
rozděleno na dvě části. Celý rám pak oproti letošní verzi na váze
ukáže o 75 g méně, přičemž je o čtyři procenta tužší.
A nakonec i all mountain řada Giantu – Reign
disponující 6″ zdvihem -, bude příští rok taktéž nabízet všechny
zmíněné technologické novinky. Stejně jako u Trance byla hlava o půl
stupně položena. Díky této úpravě vás Regin bude drsným terénem vodit
s větším klidem. Rovněž zde byla hlavová trubka snížena. Nové je
i vedení pro třetí bovden, které se využije při montáži teleskopické
sedlovky. Horní vahadlo prodělalo stejnou změnu jako u Trance. Hmotnostní
úspora na celém rámu činí 115 g a tužší je o dvě procenta.
Na závěr máme ještě dobrou zprávu pro všechny nedočkavé příznivce „obra”. Všechny tyto novinky budou v prodeji (jak nám potvrdil český dovozce) už na konci letošního října!
Jaroslav Novák
Foto: Giant
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT