NOVINKY ODHALENY – SILNICE

27.6.2010
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2010-07-12T08:31:08 --> <p>Od té doby, co Specialized pořádá pro vybrané novináře Press Campy zvlášť pro silniční kola a zvlášť pro horská kola, jsem o té silniční části slyšel víceméně totéž – „Jezdí se strašně rychle…„, „Hodinu se jelo skoro padesátkou, teprve, když odpadli dva Japonci s velkými foťáky, jsem si taky vystoupil…“, „Píchnul jsem, počkali na mě lidi ze Specializedu a pak jsme ostatní hodinu dojížděli, strašná stíhačka…" Právě máme za sebou první den Specialized Press Launch 2011 v Keystone v americkém Coloradu a zažívám totéž.</p>

Z toho všeho se mi hned v první den prezentací a testování Specialized 2011 stalo 26. června úplně všechno. Hned první info nevěstilo nic dobrého – jede se na Ute Mountain Pass Road (tedy určitě ne po rovině) a bude to 84 km. Vyrazila nás asi padesátka a po úzké cyklostezce, kde jsme se neustále vyhýbali protijedoucím, jsme se natáhli do dlouhého hada. Ti vpředu jeli tempo, nikoliv pomalé, my od půlky dozadu jsme spurtovali. Nadmořská výška nad 9000 stop, tak vysoko jsem, myslím, v životě nebyl (rozhodně nejezdil na kole), budil jsem se tu ze spaní a dusil se i při obouvání a teď na tacháku stále bliká přes čtyřicet. Na široké sinici jsme se konečně seřadili do dvojic, silný protivítr vyrovnal tempo a nahrál těm, co se umějí schovat v háku. Zajížděla mi sedlovka na superrychlém Tarmacu SL3 (odmítl jsem pomoc a sám se bál šroub dostatečně utáhnout) a tak jsem se těšil na zastávku. Ale najednou pssssssssss… zadní guma prázdná. Zastavili se mnou další tři z našich hostitelů, šedesátiletý Mike Sinyard v pohodě pokračoval dál se skupinou. Vyměnil jsem duši a zabydlel se v háku, což zni sice jednoduše, ale tak jednoduché to nebylo. Řekněte lidem, kteří na vás čekají, že si dál klidně pojedete sami a pomalu nebo, že si to klidně otočíte dřív, že už nemůžete…To zkrátka nejde. No a nakonec před nás přijelo auto, abychom se schovali do háku a to hoši z Ameriky, kteří jsou sice v kondici, asi moc neznají. Nechávali si asi dva metry, což bylo k ničemu, tak jsem si vlezl za nárazník a zadarmo se vyvezl až pod kopec. Kde chybí kondice někdy pomohou zkušenosti. Za autem jsme zůstali jen dva a ten druhý, co jel za mnou, nevypadal vůbec dobře, celou dobu na něj foukalo… Amatéři…

Pak se silnice zvedla do stoupání a každý jsme si jeli svoje tempo a tak nějak ten den nakonec v pohodě proběhl. Předcházely mu ale prezentace, tento den pánské silniční kolekce. Spešl se pro rok 2011 pořádně opřel do Roubaix.

S-Works Roubaix SL 3

V podstatě je to úplně nové kolo – lehčí, tužší, rychlejší, pohodlnější. Použita je stejná technologie zpracování karbonu jako u Tarmacu SL3, zadní vidlice tvoří jeden kus se středovou spojkou, což má zvýšit odolnost namáhání při šlapání a ještě efektivněji přenášet sílu jezdce na pohon vpřed. Středová ložiska se lisují rovnou do karbonu, stejně tak, jako hlavové složení. Jak střed, tak hlava jsou zesíleny žebrováním, což umožňuje úsporu materiálu za zvýšení tuhosti. Překvapivě duté jsou také karbonové patky. Horní rámová trubka, hlava a spodní rámová trubka tvoří jeden kus, jejich spojení se říká Cobra Shape a tvar rozšířeného krku kobry také připomíná. Stejně jako se vlní had, se v této části často při silném záběru ze sedla vlní kola, tomu právě Cobra Shape efektivně odolává.

Přestože tato kategorie kola vznikla prvotně pro nezávodní kategorii jezdců, vyžadujících pohodlí, používají jej často profesionální závodníci. Otázka pohodlí ale právě u Roubaix hraje stále prim. Pro ještě větší schopnost pohlcovat vibrace byla zkonstruována zcela nová zadní vzpěra. Elastomerový blok Zertz (který je také v přední vidlici a v sedlovce) je výrazně větší, než kdy jindy, karbonová vlákna byl nakonfigurována tak, že je opět dosaženo vyšší boční tuhosti za použití menšího množství materiálu, část nad brzdou je zploštěná a tvoří tvar velkého plochého A, což je pro namáhání v bočním směru extrémně tuhé řešení.

Výrobce udává, že Roubaix SL3 je nejlehčí kolo ve své kategorii a má mezi svými konkurenty jednoznačně nejvyšší tuhost. Hmotnost byla zredukována z 1064 gramů u velikosti 56 v roce letošním na 965 g pro rok 2011. Vertikální tuhost bude větší o 7,5%. Parametry torzní tuhosti, průhybu v místě středové osy a krutu zadního trianglu jsou stejné, jako u Tarmacu SL3. Roubaix má namířeno hodně vysoko, v modelovém provedení příštího roku na něm už za necelý týden budou startovat jezdci týmů Astana a Saxo Bank v úvodních etapách Tour de France.

Secteur

Kdo je Secteur? V nabídce byl už loni, ale jako by na něj prodejci snad ani nechtěli upozorňovat. Jde o mladšího a tedy mnohem levnějšího bratříčka Roubaix. Hlavní část rámu má z aluminia, karbonové jsou jen vidlice a zadní stavba. Co je ale zajímavé, geometrie je shodná s ´rubéčkem´. Je to černý kůň příštího roku. „Komfort po celý den” je jeho sloganem, určen pro hobby jezdce, pro dlouhé jízdy, vyžadující sportovní pojetí a velkou dávku pohodlí.

Tarmac

Specialized toto kolo považuje za nejlepší silniční kolo, které kdy bylo vyrobeno a klade si otázku: „Jak lze toto kolo ještě zlepšit?” Došlo jen k dílčím úpravám, jako je zesílení nohou přední vidlice v jejich horní části. Je to kolo, které už dosáhlo 25 vítězství v závodech Pro Tour. Co k tomu dodat? Je lehké, rychlé, extrémně tuhé, maximálně efektivní a profesionálové se shodují na jedné zajímavé věci – dává ohromnou jistotu, díky Tamracu lze získávat cenné vteřiny a šetřit síly ve sjezdech, jeho ovladatelnost je mimořádná. Tímto směrem také míří zesílení vidlice a dalších několik drobností.

Allez

Kdo by řekl, že tato roky prověřená klasika zažije takový skok? Pro rok 2011 bylo dosaženo zvýšení tuhosti o 20%, což zní téměř neuvěřitelně. Je to kolo, které má zcela shodnou geometrii s geometrií Tarmac SL3. Allez A5 má zcela vyvážený poměr hmotnosti a tuhosti za přijatelných finančních nároků. Je to kolo dostupné, ale v mnoha ohledech blízké špičkám kvalitativního ledovce firmy.

Příště:

Dámská kola a doplňky. Prezentace i testovací jízdy pokračují v následujících dnech, z nichž přineseme další zprávy, fotografie i videa.
Reportáž ze Specialized Press Launch 2011 také najdete v zářiovém Velu, které vychází již 16. srpna.

Text a foto: Martin Raufer

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu