Japonský výrobce komponentů představil podobu sad XT a SLX pro rok 2011. Jediným, avšak poměrně zásadním vylepšením je přidání desátého pastorku. Obě sady ale budou nadále alternativně nabízeny i v devítirychlostním provedení. Deset rychlostí si samozřejmě vyžádalo nový řetěz a úpravy na předním i zadním měniči. V důsledku toho nejsou desetirychlostní komponenty zaměnitelné s devítirychlostními. Uvedené sady nesou logo koncepce Dyna-Sys, která představuje nový pohled Shimana na zpřevodování kola, když uvádí na trh kazetu s největším pastorkem 36 zubů a kliky se skladbou převodníků 24–32–42 zubů. Více se o novince dozvíte v květnovém vydání časopisu Velo.¨
Sram X.9 a X.O také
Sram X.9 a X.O stejně jako před měsícem představená X.7 definitivně
přechází po vzoru XX na systém 2×10 převodů. V souvislosti s tím se
změny dotkly prakticky všech komponentů od řazení přes nově zařazené
kliky s dvojicí převodníků po kazety přehazovačky a přesmykače.
Součástí obou sad budou nově také kotoučové brzdy Avid Elixir. U sady
X.9 to je pouze designově upravená verze CR, u sady X.O prakticky nový
model, nejvíce se podobající variantě XX.
Pro ty, jež zaujala nabídka řady barevných provedení u současné sady
X.0, máme dobrou zprávu. Vyladit vzhled kola různě barevnými komponenty
bude možné i v roce 2011, a to dokonce v rámci obou sad X.O a
X.9. Platit přitom bude zhruba pravidlo, že barevné verze sady X.O se budou
lišit spíše jen v detailech, zato díly X.9 budou operovat s o něco
větší lakovanou plochou.
Karel Kuchler a Štěpán Hájíček
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT