Cílem je popularizace elektrokol především cestou veřejného testování, osvěty prodejců i městských samospráv. Zcela v tomto smyslu dali organizátoři veletrhu všem zájemcům příležitost otestovat o víkendu na kryté dráze letňanského výstaviště více než čtyřicet druhů těchto strojů. Krátké představení elektrokola obstaral Mgr. Jakub Ditrich ze společnosti Ekolo, která je českým partnerem projektu.
Na konferenci vystoupil také ing. Pavel Polák, který zodpovídá za rozvoj cyklodopravy v Praze. Zdůraznil potřebu rozpracovávat vedle segregačního modelu (izolované cyklostezky) též model integrační. Změna přístupu je po Praze už velmi zřetelně vidět. Jedná se o cyklopruhy, piktokoridory, cyklistické obousměrky a předsazenou stop čáru. Tato řešení budou stále přibývat – na řadě míst představují jedinou možnost, neboť nejsou prostorově náročná.
V dalším
příspěvku představil projektant ing. Květoslav Syrový situaci ve
vybraných evropských velkoměstech a nastínil možnosti dalšího vývoje
v Praze. V Praze je nyní vykonáváno na kole asi 1 % všech cest po
městě. V Holandsku je to v některých aglomeracích okolo 25 %, podobně
vysoká čísla udávají i některá skandinávská sídla. Tato úspěšnost
cyklodopravy je výsledkem desetiletí dlouhé tradice, ale ing. Syrový
upozornil i na příklad Paříže a Berlína, kde se v posledních letech
podařilo řadou integračních opatření i celkovým zklidněním dopravy
dosáhnout pěti, respektive osmi procent. Na tento příspěvek navázal ing.
Vratislav Filler ze serveru Prahou na kole, který upozornil na největší
potíže pražských cyklistů.
Zajímáte-li se o městskou cyklistiku a elektrokola, dozvíte se více na následujících webech:
- www.forbikes.cz právě probíhající veletrh s možností otestovat elektrokola
- www.prahounakole.cz nezávislý server o ježdění po Praze
- www.gopedelec.eu stránky projektu Go Pedelec
- www.ekolo.cz prezentace českého partnera projektu
- www.extraenergy.org web věnovaný vozidlům s asistencí elektromotoru
Vyvrcholením konference byla dvě vystoupení německých hostů. Prvním byl Patrick Daude, koordinátor cyklodopravy ve Stuttgardtu, kde projekt Go Pedelec funguje od roku 2007. Důležitým momentem na cestě k úspěchu bylo přesvědčit komunální politiky. Medializován byl především závod starosty na elektrokole s místními silničáři. Jednalo se o jízdu zhruba 2 km dlouhou ulicí s nejprudším stoupáním ve městě. Starosta v ní zvítězil a ukázal, že díky asistenci elektromotoru je cyklistika řešením i pro kopcovité regiony. V další fázi dostalo elektrokola 25 zaměstnanců radnice, byl zřízen systém půjčoven elektrokol Call-A-Bike a specializované informační centrum. Nyní tu využívá bicykl sedm procent lidí, nezanedbatelná část právě elektrokolo.
Na závěr zhodnotil vyhlídky elektrokol Hannes Neupert z neziskové organizace ExtraEnergy. V roce 2005 se v Německu prodalo 25 000 elektrokol, loni to bylo již 100 000, tj. 2,5 % z celkového objemu prodaných bicyklů. Ale třeba v průkopnickém Holandsku má elektromotor již každé desáté prodané kolo. Nejoptimističtější odhady říkají, že během následujících deseti dvaceti let elektrokola zcela vytlačí běžná cestovní kola a jejich výroba se stane pro společnosti podobně atraktivní jako výroba automobilů či motocyklů. I když těmto prognózám nebudeme věřit, jisté je, že elektrokol bude rychle přibývat.
Text a foto: Karel Kuchler
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT