Beskydy

14.10.2023

Okolí Moravskoslezských Beskyd, konkrétně Javorový a Dolní Lomná, je pravým bikerským rájem pro všechny, co vyznávají horskou cyklistiku v jakékoliv podobě, od mnohavrstvého cross-country až po freeride či sjezd. A kde se toto území nachází? Nedaleko Ostravy leží město Frýdek-Místek, odtud silničním tahem na Slovensko, při příjezdu do Třince odbočka na Oldřichovice, konkrétně do Skiareálu Javorový (952 m n.m.). To je také startovní bod tohoto trailu – dolní stanice lanovky na Javorový.

Zde můžete pohodlně zaparkovat na placeném a hlídaném parkovišti, připravit své MTB nádobíčko a vyrazit. Přímo v areálu dolní stanice lanovky je také možnost levného, ale pohodlného ubytování. Začátek vybrané tratě lze absolvovat dvěma způsoby. První a nejjednodušší je vyjet i s kolem lanovkou nahoru pod Javorový. Během cesty vzhůru si všimněte neoficiální freeridové trati vinoucí se v okolí pod lanovkou. Z horní stanice už jen vyšlápnete zhruba 300 m na vrchol Javorový, kde stojí stejnojmenná chata.

Anebo se můžete vydat od parkoviště dolů po silnici, která vede přes obec Tyra, a podle ukazatelů pokračovat po asfaltové cestě nahoru na Javorový. Zde se v případě příznivého počasí otevírá nádherný výhled na okolní krajinu a při velmi dobré viditelnosti budete moci spatřit i Vysoké Tatry.

Beskydy

Délka okruhu: cca 60 km

Charakteristika: Vyjížďka pro všechny co jezdí rádi čistou krajinou lesním terénem, od cross-country po sportovní freeride. Ne na čas, ale pro zážitky.

Mapa: 1:75 000 Shocart-Moravskoslezské Beskydy číslo 7. KČT č. 96, Moravskoslezské Beskydy 1:50 000

Speciální výbava kola: MTB s předním odpružením, full se zdvihy do 13 cm.

Kdy vyrazit: Kdykoliv od poloviny května do poloviny listopadu. Od září si však vychutnáte klid a nostalgickou atmosféru krajiny.

Servisy a cykloprodejny: Jump Sport, Frýdek-Místek (558–639–695–7), AZ Cyklo Sport, Frýdek-Místek (558–626–119), Sport Vlastibor Konečný, (Frýdlant nad Ostravicí (558–675–900), Sport – S.Cyklo, Sviadnov (558–655–013), Tandem-Rucki & CO, Třinec (558–332–239).

Další informace: www.beskydy.cz

Pokocháni výhledem sjedeme asfaltový vršek, napojíme se na lesní cestu, která je označena modrou barvou a dovede nás až na oficiální vrchol Javorový (1032 m n. m.), kde se opět nabízí nádherný výhled s pohledem na nejvyšší vrchol Beskyd – Lysou Horu. Z vrcholu již následuje sjezd lesní cestou posetou většími kameny, nic co by nezvládlo pevné kolo, ale full zde bude jako doma.

Dále lehce stoupáme a klesáme lesní pěšinou, než dojedeme k rozcestí Šindelná (961 m), odkud se vydáme vlevo po modré nádherným singletrackem lesem k dalšímu rozcestí Ropice (1025 m). Zde se již napojujeme na místy kamennou lesní cestu a pokračujeme vpřed po červené směr Kalužný Vrch (993 m). Na Kalužný nás dovede více či méně rovinatá lesní cesta, opět se spoustou přírodních terénů k dovádění. Nějaký ten šlapavý úsek a kopeček nás jistě nezlomí, a tak pokračujeme dál po červené přes Babí Vrch až k turistické chatě Slavíč (900 m). Zde doporučuji udělat si přestávku, protáhnout i jiné svalové partie než ty, které jsou stereotypně zatěžovány na kole a například při vynikající česnekové polévce posedět venku před chatou a kochat se okolní přírodou. U chaty se již od nepaměti pořádají vyjížďky na koních, takže není od věci pořídit třeba hezkou fotografii. Pokud vás toto místo zaujme, je možné se samozřejmě informovat na ubytování na chatě a v okolí (ceny jsou zde velmi příznivé), prostudovat venku velkou turistickou mapu a již hloubat nad příští třeba týdenní návštěvou.

Po příjemném odpočinku osedláme biky a seskokem začneme ukrajovat další kilometry po červené trase, která nás dovede na rozcestí Lačnov. Ještě než tam však dojedeme, musíme zdolat úvodní sjezd po louce od Slavíče, dále se napojíme na lesní cestu, kde nesmíme minout odbočku vlevo, což při opojení z rychlosti není tak snadné, no a pak už si opět vychutnáváme rychlou lesní cestu s menším převýšením a spády. Z rozcestí Lačnov plni energie pokračujeme dál po červené směr rozcestí Pod Malým Polomem. Zde se již musíme připravit na táhlejší stoupání, které pro trénované bikery nebude velký problém.

Z rozcestí Pod Malým Polomem se dáme červenou značenou turistickou stezkou směr Čuboňov. A tady, pokud předchozí den pršelo, zažijete pravé blátivé dobrodružství – cesta je protkaná několika močály, přes něž jsou položeny provizorní lávky, ale pokud není terén dostatečně vyschlý, nelze se vyhnout přenášení a místy tlačení kol. Jen pro zajímavost, tento úsek již byl zdolán bez šlápnutí nohy na zem, ale toto dokážou v blátivých podmínkách jen jezdci na špičkové technické úrovni. Ať už zabláceni nebo ne dorazíte na Čuboňov, zbývá ještě lesní cesta přes Lurkův Vrch (1032 m) na Vrch Muřinkův. Terén vede lesní cestou s lehkým technickým podkladem (kameny, kořeny) opět lehce nahoru a dolů nádhernou přírodou bez civilizace. Jen vy, bike a zážitky.

Na Muřinkovém Vrchu je svaté místo a leží zde kaple se studánkou. Velmi vhodné místo na krátkou přestávku a přípravu na počínající technické traily. Ano, právě tady zahajuje freeridová pasáž trati. Od Muřinkového vrchu zařadíme prostřední převodník a vyrazíme dál po červené, ale asi po necelých sto metrech se dáme neznačenou odbočkou vpravo – tzv. okruh zimní, který se používá v zimě. Zde začíná rovinatý singletrack s technickým terénem v podobě různých přejezdů přes močály po lávkách a kmenech okořeněn zatáčkami a dalšími nástrahami terénu. Zde vždy počítáme, kolikrát kdo šlápl na zem, popřípadě trénujeme nejtěžší pasáže až jsou projety bez chybičky. Opět lze úsek projet bez šlápnutí a jezdcům na vyšší technické úrovni by se to mohlo podařit, když ne napoprvé, tak příště. Na konci úseku už jen přidáte přejezdem kmenů vizitku vašich převodníků a jste na rozcestí, kde se dáte vlevo. Přijedete k trialovému výjezdu, který, pokud vím, ještě nikdo nepokořil, ale vyjet, vyskákat by to šlo, jen se snažit. Červená stezka vede na vrchol Velký Polom, kde začíná sjezd opět na Muřinkův Vrch. Downhill je napůl šlapavý technickým terénem střídající se s prudkými kamennými koryty plnými kořenů. Ve sjezdech si lze vybrat náročnost, po levé straně by úsek měli sjet i průměrně technicky zdatní bikeři.

Freerideři a techničtí jezdci si budou jistě vybírat ty nejtěžší převisy a trénovat techniku. Pokud bude ovšem čerstvě po dešti, stane se z trati opravdu technická lahůdka, která i ty nejlepší určitě alespoň z části prověří. Dojezd této pasáže opět končí na Muřinkovém Vrchu, ale pokud vám tento okruh nestačil, nebo si ho chcete projet ještě párkrát, stačí odbočit vlevo a další technická session může začít.

Když už jste se rozhodli dojet na Vrch Muřinkův, podívejte se, kudy vede žlutá turistická značka, a neváhejte se pustit do dalšího lesního sjezdu. Žlutá značka vede lesem dolů přes kořeny, skoky a další nádherné terénní nástrahy. Na celoodpruženém kole si tento úsek jistě vychutnáte a zažijete nádhernou freeridovou euforii rychlosti, techniky a sjezdu daleko od všedních starostí civilizace. Na konci trailu již čeká asfaltová cesta vinoucí se jedním z nejkrásnějších údolí Moravskoslezských Beskyd – Horní a Dolní Lomné. Cestou dolů si všimněte po levé straně hotelu u Studánky, kde je bazén, svaté poutní místo s křížovou cestou, evangelický kostel a velmi známá studánka s živou vodou. Rozhodně zde stojí za to zastavit, vychutnat si atmosféru svatého místa a dle chuti a nálady se vykoupat v bazénu.

Cestou dolů nemůžete minout místní pekárnu po levé straně, kterou již z dálky poznáte podle vůně, po pravé straně je areál Matice Slezské, kde se pravidelně konají národopisné slavnosti a folklórní festivaly. V tomto areálu je také možné spatřit staré dřevěnice jako ukázku místní architektury.

Jelikož jsem chtěl, aby trasa vedla všemi terény, k cíli již dojedeme z velké části po vedlejších asfaltových cestách. Tedy podle mapy a na první křižovatce vlevo na Bocanovice, přes železniční přejezd a pořád rovně po cestě s krásnými výhledy na Beskydy směr Milíkov a Košařiska. Na další křižovatce se dáme podle mapy vpravo a pak hned zase vlevo kolem fotbalového hřiště přes les, až dojedeme na Karpentnou u zemědělského družstva. Odtud dále rovně přes les až k hlavní cestě v Tyře, kde stočíme řídítka na levou stranu a asi po pětistech metrech uvidíme ukazatel s lanovkou, který nás dovede až k startovnímu parkovišti.

Zde v areálu lanovky je možnost usednout a v pohodě si vyměnit zážitky z tohoto jistě velmi pestrého a zajímavého trailu.

A jak s ubytováním? Podívejte se na zajímavé tipy na ubytování v Beskydech. Zde strávit několik dnů na kole není až tak velký problém.