iVelo.cz Domácí servis kol Základní údržba kotoučových brzd - 4.díl Tektro

Základní údržba kotoučových brzd - 4.díl Tektro

Nabídka kotoučových brzd firmy Tektro zahrnuje dva modely v hydraulickém a tři v mechanickém provedení. Systém hydraulik pracuje s minerálním olejem, obdobně jako například Shimano. Odvzdušnění si představíme na modelu Auriga Comp. Protože u tohoto typu je znesnadněn přístup k vyrovnávací nádržce, je zapotřebí systém plnit od třmenu. Odvzdušňuje se pomocí adaptéru našroubovaného v páce brzdy. Ten se dodává současně s odvzdušňovací sadou.

TEKTRO
Značka Tektro se na trhu vyskytuje takřka od počátku zrodu horských kol. Tato firma mající své kořeny na Taiwanu vešla ve známost především díky spolehlivým a cenově dostupným ráfkovým brzdám, ať již v provedení „V”, cantilever anebo U-brzdy, nejvíce rozšířené v BMX. V současné době je stejně jako v minulosti její výrobní program zaměřen především na mechanické ráfkové brzdy, přičemž kotoučové systémy, hydraulické či mechanické, zde oproti jiným značkám nehrají až takový prim.

Potřebné nářadí:

  • torx T15
  • imbusový klíč 3 a 4 mm
  • odvzdušňovací sada
  • minerální olej

Výměna destiček
Manipulace s destičkami je velmi podobná jako u Shimana. Jejich stabilitu a zajištění v třmenu zajišťuje dřík šroubu. Ten povolíme imbusovým klíčem (3 mm).

Destičky spolu s rozpěrnou pružinou vyjmeme z těla třmenu.

Po výměně či jejich očištění a osmirkování postupujeme při montáži obráceným způsobem. Před tím však můžeme pružinu trochu posílit mírným roztažením, pístky se budou lépe vracet.

Odvzdušnění
Brzdové páky zajistíme ve vodorovné poloze.

Pomocí klíče torx T15 demontujeme šroub.

Do vzniklého otvoru našroubujeme redukci.

K níž dále upevníme hadičku s prázdnou plastovou nádobou nebo druhou injekční stříkačku.

K odvzdušňovacímu šroubu na třmenu brzdy připojíme hadičku s injekční stříkačkou naplněnou minerálním olejem.

Povolíme odvzdušňovací šroub, systémem protlačíme kapalinu a poté, co začne plynule vytékat do nádobky, šroub opět utáhneme.

Několikerým zmáčknutím brzdové páky dokončíme odstranění vzduchu z kapaliny. Tím je odvzdušnění hotové.

Redukci demontujeme, otvor pro jistotu zakápneme olejem a zaslepíme. Vše důkladně otřeme.

připravuje: André Vebr, foto: Štěpán Hájíček

Komentáře k „Základní údržba kotoučových brzd - 4.díl Tektro“

  • Tomáš Tomáš
    05.09.2011 18:13 | trvalý odkaz

    Dobrý den, mám problém se zajišťovacím šroubem. Je na něm stržená imbusová hlava. Budu muset pravděpodobně šroub odvrtat. Dá se koupit samostatně náhradní? Případně jestli bude na brzdy Tektro Auriga Comp pasovat zajišťovací šroub Shimano?

  • Anti Anti
    13.05.2012 18:07 | trvalý odkaz

    Dobrý den chtěl jsem se zeptat mám kotoučové brzdy ale u zadní brzdy mám problém že skoro nebrzdí a páčka je už na řídítkách tak jsem a mezi destičkama a kotoučem je větší vůle tak jsem se chtěl zeptat jestli se to dá seřídit a nebo jaká je minimální tlouštka obložení pro tyto brzdy

  • Michal Novotný Michal Novotný
    07.06.2012 13:20 | trvalý odkaz

    Dobrý den, také by mě zajímala minimální tlouštka obložení.

  • Fíla- (netěsnost) Fíla- (netěsnost)
    12.06.2013 20:09 | trvalý odkaz

    Mám kolo z druhé ruky a na kole tyhle brzdy Tektro Auriga Comp a tekla hadička okolo matky co zajišťuje trn a olivku , zjistil jsem že olivka byla stržená tou zajišťovací matkou . Jaký trn a olivku mám koupit ? a jakou silou mám tu matku utáhnout nebo poznám že je dotažená tak abych olivku nestrhnul ?

  • Bob Bob
    25.06.2013 14:14 | trvalý odkaz

    chtel bych se zeptat kde se da sehnat ta redukce

  • Tiris Tiris
    15.10.2013 17:57 | trvalý odkaz

    Neni pravda. Tyto hydrauliky se daji nadherne nastavit pri jakekoli tloustce desticek i bez odvzdusnovaci sady. Staci sundat kolo, "namackat" si desticky temer az k sobe pri soucasne kontrole hladiny v nadrzce. (nesmi prisat vzduch) Resil jsem to tak, ze jsem paku sundal - nastesti ma paradni prirubu ktera se da rozhodit na dve casti (narozdil od shimana) - zavesil si ji elektrikarskou paskou pod riditka do vodorovne polohy a jen dokapaval olej pri soucasnem mackani paky. Vse hezky v klidu pomalicku. Nakonec staci zavriz nadrzku a desky rozeprit od sebe nejakym priloznikem. Cely system je vlastne trvale pod tlakem a desky vubec nemaji tendenci odjet milimetr od kotouce (treba pres noc) - ba naopak - po rozepreni maji tendenci se spis trochu sevrit. Cya

Nový komentář: