Giant STP je v historii zapsán jako extrémně schopný hardtail pro dirty nebo 4X. Dávno už to ale není kolo jen pro dospělé závodníky a milovníky adrenalinu. Značka se rozhodla postavit STP převážně jako model pro děti a juniory, aby se lépe naučily technice jízdy a prvním skokům. Zábavný produkt od Giantu se nyní představují v nové generaci, s lehčím hliníkovým rámem ALUXX, a to rovnou ve třech velikostních platformách.
Trend stavění pumptracků, skillparků nebo nárůst počtu škol pro výuku techniky jízdy na kole vidíme pěkných posledních pár let. Tím, jak je dostupné jít si „zablbnout“, dostala nový život i kategorie malých zábavných hardtailů, takzvaných „dirťáků“. Už roky nefunguje pouze nelegální kopání skoků někde za městem, teď je všechno mnohem blíž, často i uprostřed sídliště. A kdo tady touží trávit čas? Hlavně děti! I z toho důvodu před lety rozšířila značka Giant svůj model STP o velikostní platformy i pro malé jezdce. Vlastně současně je z modelu primárně dětské, případně juniorské kolo a o tom, že na verzi 26″ může jezdit a skákat dospělý, se moc nemluví… Ničemu to ale nevadí. Na nejnovější generaci hliníkového dirťáku si Giant dal totiž hodně záležet.

Moderní a navíc z recyklovaného hliníku
Giant pro své hliníkové modely používá slitinu ALUXX. U té, kterou zvolil pro nová kola STP, využil hliník, který je téměř ze 100% recyklovaný, což ale ničemu nevadí, protože výrobce slibuje nárůst odolnosti a zároveň nižší váhu, což umožnily hlavně technologie moderního tvarování trubek. Moderna je přítomna i u dalších řešení – máme zde vnitřní vedení kabeláže (ač na kolech, jako je Giant STP, obvykle očekáváme pouze hadici od zadní brzdy) pro všechny rámové verze. Závitový BSA střed taktéž potěší, protože zajišťuje snadný servis. Přítomny jsou i pevné osy a větší velikostní platformy využívají posuvné horizontální patky, geniální a ověřený prvek, jak dopnout řetěz v případě použití singlespeedu.

Rámy jinak mají poměrně strohý, minimalistický design. Giant totiž věří, že mladí jezdci prázdné plochy využijí kreativně, polepí je samolepkami nebo pokreslí a vytvoří svůj unikátní dirťák. Nová generace STP má zároveň upravenou geometrii, které dominuje nízký střed pro stabilitu a krátká zadní stavba pro snadné manuály nebo rotace.
Giant STP 20 – vstupenka na dirtoviště
Nejmenší „estépéčko“ se hodí pro děti s výškou od 110 do 130 cm. Vstupní dirťáček přichází dokonce i ve verzi s pevnou karbonovou vidlicí, která kolu výrazně snižuje váhu a dokonce i ona má pevnou osu, a to o rozměru 15×110 mm. Druhou možností je pořídit malý Giant STP s odpruženou vidlicí se zdvihem 63 mm. Obě verze pak mají totožné osazení v podobě hydraulických brzd Tektro, řazení MicroSHIFT Advent (1×8) a kokpit uzpůsobený pro malé dětské ruce. Střih kola pak dává jasně vědět, že s tímhle strojem bude zábava a bezpochyby půjde o hravý model, s nímž technika jízdy vyletí prudce vzhůru.


Giant STP 24 – univerzál se speciálně laděnou vidlicí
Větší „estépéčko“ už nápadně připomíná full-size šestadvacítkový model a hodí se pro juniory s výškou 125 až 145 cm. Bezpochyby bude i díky geometrii velmi hravé na každém dirtu, trailsu nebo pumptracku, ale Giant ho vybavil i takovými komponenty, jako je teleskopická sedlovka Contact Switch AT Lite s nastavitelným zdvihem. Na lehkém kole pro zábavu jde o netradiční prvek, možná je tedy STP 24″ zamýšleno i jako kolo do trailcenter, nejen na vyžehlené skoky a boule. Odpovídá tomu i 1×9 přehazovačka, nová vidlice Crest TR Comp navržená speciálně pro STP a naladěná pro dětskou váhu a případně také obutí Kenda Amrak s poměrně výrazným dezénem.


Giant STP 26 – legendární dirťák v novém, pro juniory i dospělé
Šestadvacítkové STP se prezentuje již jako plnohodnotný dirťák vhodný pro jezdce až do výšky 185 cm. Tedy i pro dospělé dirtaře a slopestyle borce. Na první pohled zaujme masivní rám s tapered hlavovkou, do níž byl provlečen krk stejně tak masivní dirtové vidlice Marzocchi Bomber DJ se 36mm vnitřními nohami a pevnou osou o rozměru 20×110 mm. Myslelo se také na to, že Giant STP 26″ bude sloužit pro náročné triky, takže rám je připraven na gyro systém pro snadné, nekonečné protáčení řídítek a přítomnost horizontálních posuvných patek byla již zmíněna. V základu je STP 26″ totiž vybaveno jen singlespeedem a jednou brzdou, jak to u dirtových kol bývá standardem. Zkrátka nic, co se bude plést při provádění triků a skocích.


Kolo má také odolné ráfky Giant TRA 2 a na nich nazuté pláště Kenda Booster šíře 2,25″ s rychlým vzorkem a špičkovou trakcí na hlíně a dřevěných odrazech skoků. Pro dirtové ježdění není co vytknout.
Ceny a provedení i pro ženy pod značkou Liv
Giant STP vstupuje ve své nejnovější generaci na český trh za ceny od od 17 599 Kč do 41 999 Kč. Nejde jen o dirtová kola, jak se může zdát, ale o komplexní nabídku zábavných hardtailů, které naučí techniku jízdy malé děti, juniory a klidně i dospěláky menšího vzrůstu. Myslelo se na moderní hravou geometrii, chytře koncipované je osazení a potěší i fakt, že Giant své STP rovnou nabízí i v dámském provedení pod svojí značkou Liv.


Modely a ceny pro český trh:
Giant:
STP 20 FS (Teal) = 17 599 Kč
STP 20 (Metallic Orange) = 18 999 Kč
STP 24 (Black Chrome) = 29 999 Kč
STP 26 (Quicksilver) = 41 999 Kč
Liv:
STP 20 FS Liv (Hot Pink) = 17 599 Kč
STP 20 Liv (Soap Suds) = 18 999 Kč
STP 24 Liv (Alpine Green) = 29 999 Kč
STP 26 Liv (Quicksilver) = 41 999 Kč
Kompletní nabídku včetně specifikací můžete prozkoumat už nyní na www.giant-bicycles.com a na www.liv-cycling.com.


připravil: Martin Kuška



































MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT