Rodina kol Big.Nine je pro bikery již velmi dobře známým pojmem. Širokým rozpětím z pohledu vybavení či materiálu rámu zasahuje stejně širokou uživatelskou skupinu. Jde tak o stroj, co jak poslouží při každodenním dojíždění do práce či do školy nebo ověšený brašnami při výpravách za dobrodružstvím, tak i v jiné verzi podpoří závodníky v boji o vítězství nebo přinese zábavu na trailech a při ostřejším dovádění v terénu. My jsme zkusili dostupnější verzi s novým hliníkovým rámem a s vylepšenou geometrií.

Merida u biků s tímto rámem – jde o novinku z kolekce roku 2026 – slibuje opět lepší ovladatelnost v terénu, s jehož zvládnutím pomůže i 120mm vidlice či 2,4“ široké pláště. Více by mělo být i stability, rychlosti, lehkosti. Testovaný model Big.Nine 400 spoléhá na vidlici RockShox Judy Gold RL Air, dvoupístkové brzdy Shimano M4100 a komponenty Shimano Cues.
Nastavení, nasednutí, dobrý pocit, takhle by to mělo být. A u Meridy to tak bylo. Bike do rukou sedá na první dobrou. Šíře řídítek je přizpůsobena skoro na míru, a nejen jich. Každá velikost kola je optimalizovaná s ohledem na výšku jezdce. Výrobce používá řídítka od 700 do 760 mm, mění se i délka představce – na nejmenší jezdce čeká 50mm, největší se natáhnou za délkou 70 mm. Tohle je skvělý tah, protože pak posed sedne bez nutnosti velkého ladění. Doplníme, že kliky jsou u všech velikostí dlouhé 170 mm.

Jedenáct pastorků na kazetě v téhle kategorii nepřekvapí, zde ale navíc hodnotíme sestavu jako skvěle zvolenou. Vpředu jeden převodník s 32 zuby, vzadu kazeta Sunrace s rozsahem 11–50, tedy příjemné zpřevodování pro téměř každou jízdní situaci. Sice jsme dnes zhýčkaní kombinacemi 1×12, ale hlavně u těch nejdostupnějších se mnohdy setkáváme s problémy s bezchybným chodem a laděním. Jízda na Meridě byla příjemným připomenutím, že na rozsahu 1×11 vlastně není nic špatně. Bylo to z velké míry ovlivněno i tím, že přehazovačka Shimano Cues U6000 pracuje spolehlivě a rychle. Absenci dvanáctého pastorku jsme na trailu vůbec nepociťovali – vyjma omezení při rychlé jízdě po asfaltu. Tady už jsme byli pomalejší, chyběl těžší převod. Tohle i sebelepší funkce nezamaskuje.

Taky základní řada brzd Shimano v podobě verze M4100 maká velmi solidně. Nejsou to žádné brutální kotvy, co díky nim pláště trhají drny při každém stisku páčky, ale odvádějí výbornou práci. Nejsou kousavé, dávkování je jemné, citlivé. Dokázaly bike vždy zastavit tam, kde jsme potřebovali. Svým neostrým projevem přinášely více jistoty za mokra, kdy kolo zbytečně nešlo do smyku a vše jsme měli pod kontrolou. Podle nás dnes není na trhu lepší kombinace spolehlivosti, účinnosti, chodu a dostupné ceny. Na nábojích jsou namontovány kotouče o průměru 180 mm na předním kole a 160 mm na zadním.

RockShox Judy je řada základnějších vidlic, ale tady naprosto sedí – a ještě více jejích 120 mm zdvihu jako katapult do světa zábavy. Nafoukali jsme pracovní komoru na tlak uvedený na štítku na noze vidlice. Odskok měl pomalejší reakci na otáčení regulačním kolečkem, respektive ne tak patrnou, ale vyladění to nebrání, a hlavně pak za jízdy bezproblémově funguje. Tlumí, jak má, nikterak z dobrého projevu nevybočuje, nepřekvapuje.
Podobné je to s chodem pružení. Pohybovali jsme se po hliněných trailech, sem tam jsme to lupli i do kamenného podkladu. Vidlice obstála na výbornou a my jsme měli jak za vyšší rychlosti, tak v prudkých svazích anebo v ostrých zatáčkách kolo vždy pod kontrolou. Ano, v téhle cenové kategorii logicky chybí více možností nastavení, ale ono je to vlastně dobře. Pro výbornou funkci stačí to základní a zákazník má snazší situaci.


Teleskopická sedlovka se 150 mm zdvihu potěší, ne že ne. Teprve se k tomu dostaneme, ale tahle Merida je zábavné, dobře postavené kolo, a teleskopka tuhle zábavu jen podporuje. Patří k němu. Dobrá volba. Základ legrace je mít vždy dost místa nad sedlem. A tento pevňák je určený i na trailové ježdění.
Chod sedlovky je tužší. Když rukou tlačíme na sedlo, chce to dost síly, ale za jízdy tento fakt vůbec nevnímáme. Zasedneme, zajede. S udržením sedla ve správné pozici nás sedlovka nezklamala, ochotně drží přesně tam, kam my zavelíme. Návrat do výchozí pozice je přiměřeně rychlý.


Jízda plná emocí! Konečně se dostáváme k nejpodstatnějšímu budu testu. Je to sice velmi dostupné kolo, utratíte za něj lehce přes třicet tisíc korun, ale moc nás bavilo. Na asfaltu a štěrkových cestách nám nabízelo rychlost, krásně šlo za pedálem a rychle uhánět vpřed bylo snadné. V terénu nám zas byla předložena hravost.
Strmě postavená sedlová trubka znamenala, že energii ze šlapání kolo velmi efektivně převedlo na dopředný pohyb, hliníkový rám je tuhou oporou i silným záběrům do pedálů, nepodvolí ani při zatáčení. Další poznatky z jedné stopy hovoří o tom, že jakkoliv je jízda na téhle Meridě jistá a stabilní i ve vysokých rychlostech, tenhle bike si chce hrát. A tak traily plné zatáček, kde si sem tam i poskočíte, vás jistě budou bavit jako nás. V prudším klesání dodá odvahy více položená vidlice, Big.Nine tu neřekne, že sem nepatří. Naopak toho zvládá opravdu hodně a my se s ním mohli vydat až za hranice našich prvotních představ, kam by až bike mohl zajít.


Merida Big.Nine je opravdu povedené kolo. Tuhý rám, solidní pohodlí, precizně zpracovaná geometrie i naladění posedu, funkční komponenty, a přitom stojí dostupných 30 000 Kč. Za ně se můžete těšit na odpich, živost, zábavu.
Připravil: Ondřej Bílek
Foto: Michal Červený
TECHBOX
- rám Merida Big.Nine TFS V, Alu, boostová pevná osa
- vidlice RockShox Judy Gold RL, boostová pevná osa, zdvih 120 mm
- řazení/přehazovačka Shimano SL-MT500-IL/Shimano Cues U6000, 1×11
- kazeta Sunrace CS-UX700 EA5 (11–50 zubů)
- kliky Shimano Cues U6000 (převodník 32 zubů)
- brzdy Shimano M4100 (kotouče Shimano RT10, 180/160 mm)
- zapletená kola (náboje/ráfky) Shimano QC300/Merida Comp CCII, 32 drátů
- pláště Maxxis Rekon Race, 29×2,4“
- teleskopická sedlovka Merida Comp TR IV, průměr 30,9 mm, zdvih 150 mm
- sedlo Merida Comp SL
- řídítka Merida Expert CC, průměr 31,8 mm, šíře 760 mm
- představec Merida Comp CC, délka 60 mm
- hmotnost kol 2390/3330 g (P/Z, včetně pláště, duše, kazety, kotoučů, bez pevných os)
- hmotnost 13,81 kg (velikost L, bez pedálů)
- cena 31 990 Kč


POHON
Přehazovačku Shimano Cues U6000 ovládá řazení Shimano SL-MT500-IL a vytvářejí spolu plně funkční duo. Kazeta s rozsahem 11–50 zubů spolupracuje s převodníkem s 32 zuby.
BRZDY
Shimano M4100 disponuje dvoupístkovými třmeny, což zcela odpovídá kategorii, do níž tahle Merida patří. Ergonomické páky, citlivost, dostatečný výkon, byť ne extrémní, to jsou jejich přednosti. Kombinovány tu jsou s kotouči Shimano RT10 o průměru 180/160 mm (P/Z).
MÍRY DLE VELIKOSTI
Kolo je hravé, určené i na traily, a tak je dobře, že teleskopická sedlovka nechybí, a navíc se solidním zdvihem 150 mm. Ta platí pro velikost rámu L a M, u S najdete 125 mm a u XL a XXL pak 175 mm. To samé přizpůsobení dle velikosti rámu lze zaznamenat u řídítek (720–760 mm) a představců (50–70 mm).
TFS
Hliníkový rám v provedení samozřejmě pro boostovou zadní pevnou osu je vyroben z trubek tvarovaných technologií TFS. Jde o mechanického formování, které umožňuje dosažení i složitějších tvarů za nižších nákladů než v případě pokročilejší HFS (hydroforming). Na spodní straně horní rámové trubky nechybí montážní body pro uchycení brašničky a podobně, košík na láhev překvapivě umístíte jen na spodní trubku. Středové složení BSA, vedení kabeláže vnitřkem, zadní uchycení pro 160mm kotouč, příprava pro montáž brašen a blatníků – a tím náš popis rámu končí.


FOTOGALERIE
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT











MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT