Zkrácení hadičky hydraulických kotoučových brzd, odvzdušnění

14.12.2014
Žebříček náročnosti zásahu
Je praktickým pomocníkem při rozhodování, kterou z oprav je snadné provést doma a se kterou se již vyplatí navštívit servis.

  • 0 – minimální náročnost
  • 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
  • 10 – nastal čas navštívit servis

Potřebné nářadí:

  • odvzdušňovací sada
  • štípačky
  • křížový šroubovák, případně torxní či imbusový klíč a stranový klíč menších rozměrů (vše dle výrobce a provedení)

1. Mnoha problémům při seřizování brzdy předejdeme kontrolou návarků pro uchycení třmene. Pokud jsou nerovné nebo znečištěné barvou, nemusí být destičky s kotoučem rovnoběžné. To se projeví například jejich přidrháváním a nerovnoměrným sjížděním. V servisu nám proto mohou dosedací plochy zafrézovat.

2. Namontujeme brzdovou páku a třmen, poté naměříme potřebnou délku hadičky. I zde platí ono známé: dvakrát měř, jednou řež. Ke zkracování hadiček slouží speciální přípravek, postačí ale i ostré kleště nebo nůž.

3. Do hadičky vložíme novou jehlu a navlékneme novou olivu (lze pořídit jak originální, tak i z druhovýroby) a vše zajistíme maticí. Poté uchytíme hadičku ve třmeni a brzdové páce.

4. Nastavíme páku tak, aby odvzdušňovací šroubek směřoval kolmo vzhůru (u jiných typů tak, aby byl okraj expanzní nádobky vodorovně). Odstraníme víčko a nasadíme odvzdušňovací adaptér dle konkrétní značky a modelu. Lze se obejít i bez něj a použít jakoukoliv nádobku k zachycení přetékající kapaliny, ale pozor – znečistíte minimálně celou páku a některé brzdové kapaliny jsou agresivní a mohou poškodit lak či povrch komponentů.

5. Zatlačíme pístky do třmene. V ideálním případě k tomu použijeme staré destičky. U nových hrozí, že je šroubovákem omačkáme. Při plnění systému je navíc velké riziko, že je potřísníme kapalinou. V tom případě je nutná jejich výměna. Pokud staré destičky nemáme, postupujeme při zatlačování pístků velmi opatrně. Nové destičky můžeme při práci ochránit, obalíme-li třmen hadrem.

6. Nasadíme hadičku na plnící šroubek třmene a povolíme jej (například u Hayesu pouze o přibližně čtvrtinu otáčky). Nyní můžeme začít plnit systém kapalinou. K tomu použijeme nejlépe originální sadu, případně ale i stříkačku s hadičkou o průměru odpovídajícím plnícímu šroubku.

7. Když začne kapalina vytékat z páky, opakovaně zabrzdíme a necháme páku, aby se samovolně vrátila do původní polohy. Pokračujeme v plnění, dokud nepřestanou ze systému vycházet bublinky. Odvzdušnění lze urychlit tím, že poklepeme na hadičky.

8. Utáhneme plnící šroubek a vyzkoušíme chod páky. Okamžik kontaktu destiček a kotouče by měl být na páce jasně znatelný. Pokud tomu tak není, je uvnitř systému pravděpodobně ještě vzduch a musíme v odvzdušnění pokračovat.

9. Když dosáhneme požadovaného chodu, odstraníme odvzdušňovací adaptéry a zašroubováním odvzdušňovacího šroubku (zakrytím expanzní nádobky) uzavřeme systém.

Karel Kuchler, foto: Štěpán Hájíček

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu