Úvod » Technika » Ptejte se redakce » životnost hladkých silničních plášťů

životnost hladkých silničních plášťů

Zaujimalo by ma, ako zistim zivotnost hladkeho cestneho plasta (napr. Michelin Pro Race). Kym mali plaste dezen, poznalo sa to podla jeho opotrebeni. Ako zistim teraz, kedy ho uz mam vymenit? Kolko kilometrov je ich priblizna zivotnost?

Tato otázka má několik odpovědí. Konkrétně u modelu Michelin je časté vícebarevné provedení – ve chvíli, kdy se v kontaktní ploše začnou objevovat stopy jiné barvy, než má běhoun, je čas na výměnu. Dalším znakem pro výměnu je „ploška“ na dezénu, ta zvyšuje valivý odpor a zhoršuje ovladatelnost a jistotu vedení kola ve sjezdech, ale také naznačuje zmenšení vrstvy gumy a znamená větší náchylnost k defektu. Posledním stádiem je projetí pláště až na plátno, ale to je spíše záležitost pro kaskadéry. Pokud používáte kolo i ve zhoršených klimatických podmínkách, je třeba důsledně kontro­lovat i patky a boky pláště, sůl a nečistoty mohou být agresivní a narušovat materiál. Díky vysokému tlaku může pak snadno dojít bez varování k prasknutí plátna a bouchnutí pláště. Poslední a asi nejméně oblíbeným znakem konce životnosti je „švestka“, tedy povolení několika vláken a ztráta kompaktního tvaru pláště. K tomuto jevu může dojít po poškození ostrým předmětem (kamínek, sklo) i u téměř nového pláště. Mám osobní velmi dobrou zkušenost s o něco nižším tréninkovým modelem Michelin, na němž jsem najel i 5000 km a i přes malou plošku nevykazoval po celou dobu zhoršené jízdní vlastnosti. Záleží však na konkrétním modelu a jeho určení – například velice dobrý plášť Schwalbe Stelvio se při testech ukázal jako vynikající jízdními vlastnostmi (nízký valivý odpor, skvělá přilnavost), ale vydržel „pouze“ 2000 km, pak se objevila „švestka“. Je to však závodní plášť, proto jsou upřednostněny právě skvělé vlastnosti. Pokud hledáte dobrý plášť pro závody, doporučil bych dva páry – jeden tréninkový s velkou výdrží (bez ohledu na jízdní vlastnosti) a druhý závodní. 
Eda Pinkava

oblast dotazuSilniční technika

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře