Úvod » Technika » Domácí servis kol » celé » Výměna ložisek v zadní stavbě

Výměna ložisek v zadní stavbě

V souvislosti s celoodpruženými koly jsou často zmiňovány hlavně jejich výhody na poli jízdních vlastností, méně již vyšší provozní náklady související se složitější konstrukcí zadní stavby. Kromě tlumiče, u nějž je vhodné jednou za rok vyměnit olej, jsou dalším ohroženým místem čepy zadní stavby. O ty je třeba se starat zejména očistou, v případě použití kluzných pouzder pak také pravidelným domazáváním. I přes sebelepší péči se ale každé ložisko dříve či později opotřebuje, a je tak třeba jej nahradit za nové.

Postup výměny se liší podle typu použitého ložiska. Jedná-li se o kluzné, je třeba vylisovat a opět nalisovat originální kluzné pouzdro, případně vyměnit i nosný čep. Vzhledem k omezené dostupnosti těchto dílů a jejich vyšší náchylnosti na mechanické poškození je lepší tento zásah svěřit odbornému servisu – přesto jej lze s velkou opatrností provést i v domácí dílně.

Valivá ložiska jsou ve většině případů používána ve standardizovaných rozměrech a lze je tedy celkem snadno sehnat u různých specializovaných prodejců zabývajících se tímto druhem zboží. Samozřejmě můžete koupit i originální díl, případně výrobcem doporučený. Ty ale bývají často zbytečně drahé (jen někdy vyšší ceně odpovídá vyšší kvalita). Rozhodujícím faktorem při nákupu jiného než originálního ložiska je jeho číselné označení, například 6800, které má dle normy v sobě zakódované přesné vnější i vnitřní rozměry. Za tímto údajem bývá ještě další označení (2RS), které označuje oboustranné utěsnění plastovou prachovkou.

Výměna kuličkového ložiska se provádí většinou jedním ze dvou způsobů v závislosti na typu jeho upevnění. Ložisko může být buď zalisováno do rámu či některého z dílů zadní stavby, nebo staženo objímkou v rámu a v sobě mít zalisovanou osu. V obou případech je postup výměny podobný a liší se pouze tím, zda lisujeme celé ložisko, či jen osu. K tomu je ideální využít na tento zásah přímo uzpůsobený přípravek, nebo si jeho alternativu nechat vyrobit. Pomoci může třeba ochotný soustružník.

Žebříček náročnosti zásahu
Je praktickým pomocníkem při rozhodování, kterou z oprav je snadné provést doma a se kterou se již vyplatí navštívit servis.

  • 0 – minimální náročnost
  • 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
  • 10 – nastal čas navštívit servis

Potřebné nářadí:

  • sada imbusových klíčů
  • vazelína
  • přípravek na lisování ložisek/osy
  • lepidlo na ložiska a závity

část 1 – Ložiska lisovaná do rámu

<a> 1. Nejprve je třeba dostat se k ložiskům, která chceme vyměnit – v tomto případě jsou to ložiska usazená v raménku, které stlačuje tlumič. Demontujeme tedy šroub upevňující tlumič a poté i celé raménko. Než jej ale zcela vyjmeme z rámu, je třeba celou zadní stavbu vhodným způsobem zafixovat, aby nezůstala viset na bovdenech či hydraulické hadici zadní brzy a nepoškodila je.

<a> 2. Stará ložiska lze uvolnit z rámu pomocí k tomu určeného přípravku, který rozloží tlak na celou plochu ložiska. Pokud žádný takový nevlastníme, můžeme většinou ložisko poměrně snadno vyklepnout pomocí kladiva či gumové palice. Je ale třeba postupovat maximálně obezřetně, aby se ložisko nerozpadlo a v rámu nezůstal jeho vnější kroužek. Ten by pak bylo nutné následně odbrousit!

<a> 3. Jsou-li všechna stará ložiska vyjmutá, můžeme přejít k montáži nových. Předtím je ale vhodné důkladně očistit styčné plochy v rámu, případně použít fixační lepidlo na ložiska a závity (například Loctite, Bizon a další).

4. Profesionální, ale i podomácku vyrobený přípravek na lisování ložisek by měl mít styčnou plochu rozsahem pokrývající celé ložisko, aby byl tlak rovnoměrně rozložen na vnitřní i vnější kroužek.

<a> 5. Lisování nového ložiska by mělo probíhat postupným plynulým tlakem, nikoliv rázovitě. Kontrolovat je třeba také to, zda je ložisko do rámu zasouváno pod správným úhlem, tedy v ose čepu.

<a> 6. Po usazení všech ložisek můžeme opět zkompletovat zadní stavbu. Předtím ale ještě namažeme vazelínou vnitřní stranu ložisek, aby na nich lépe držely podložky, které sem patří. Na škodu opět není ani použití závitového lepidla na šrouby, které drží jednotlivé čepy.

<a> 7. Nakonec vše řádně dotáhneme a upevníme zpět tlumič.

část 2 – Ložiska s vlisovanou osou

8. V případě ložisek stažených objímkou nejprve pomocí dílenského přípravku vylisujeme ven z rámu samotnou osu. Ložiska pak bude možné po povolení objímky vyjmout rukou. Montáž nových ložisek probíhá stejně jako v předchozím případě, jen v opačném pořadí jednotlivých úkonů.

část 3 – Kluzná pouzdra

<a> 9. U kluzných pouzder je třeba nejprve demontovat upínací šrouby, poté vysunout nosný čep a nakonec opatrně vytlačit ven původní plastová pouzdra.

<a> 10. Na jejich místo pak přijdou nová, která opatrně zalisujeme zpět do rámu. Pomoci si zde můžeme různými způsoby, například truhlářskou svěrkou. Postupovat je ale třeba maximálně opatrně, abychom některý z dílů nepoškodili.

<a> 11. Nakonec již stačí namazat čep, vsunout jej do pouzdra, vrátit zpět příslušné podložky a celou zadní stavbu opět složit dohromady.

Text: Štěpán Hájíček, Foto: autor, archiv

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře