Úvod » Technika » Domácí servis kol » kola » Údržba předního náboje

Údržba předního náboje

Bez nadsázky jsou náboje komponenty, které toho odpracují nejvíc. Začnou, jakmile se kolo uvede do pohybu, a skončí až s jeho zastavením. Přínos jejich pravidelné kontroly a údržby je tedy na místě. Generálka předního náboje navíc patří k velmi snadným zásahům. Tento díl seriálu je věnován údržbě nejběžnějšího uložení náboje na kuličkových ložiskách.

Omlouváme se, ale obrázky k tomuto dílu budou co nejdříve doplněny.

1. Nejzákladněj­ším krokem před povolením konusů je vyjmutí rychloupínáku, hned poté následuje odstranění pryžové prachovky převlečené přes konusy (lépe řečeno konus a kontramatku), kterou je vybavena většina nábojů.

2. Konusy jsou dotaženy proti sobě (kontra) – klíč v pravé ruce umístíme na vnější matku, klíč v levé na matku vnitřní tak, aby byly zhruba ve vodorovné poloze. Pak stačí matky povolit, stáhnout je ze závitu a vyjmout osu.

POZOR: Po vyčištění se dají nejlépe odhalit šrámy – pozor na vymačkané rýhy v kluzné ploše nábojů, případně prasklá pouzdra, ve kterých jsou uloženy, či nejčastější závadu, a to poškozené konusy. Pokud jsou postižena ložiska nebo konusy, stačí je vyměnit za nové, v případě závažného poškození drah ložisek v náboji by měla následovat jeho celá výměna.

TIP: Před instalací osy se vyplatí nezapomenout na konzervaci – tělo osy stačí potřít vazelínou.

3. Poslední překážkou před vyjmutím kuliček bývá kovová krytka. Pro její demontáž poslouží šroubovák, stačí jej použít lehkou silou jako páku.

4. Kuličky je dobré vysypat do hadru, aby se nerozběhly po místnosti. Poté přichází na řadu očista „zúčastněných“ dílů. Kuličky, osu, konusy i dráhu ložisek v náboji lze buď vytřít hadrem do sucha, v lepším případě pak omýt v čisticím prostředku (může být speciální, nebo i nafta, benzin nebo petrolej).

5. Zpětnému složení náboje předchází promazání vazelínou. První na řadě bude nanesení vrstvy na kluznou plochu náboje, hned poté dojde na vložení kuliček.

6. Na kuličky je dobré nanést ještě jednu vrstvu vazelíny. Hned za tímto krokem následuje zpětná montáž kovových krytek. Ta by měla proběhnout buď rukou, případně ranou kladivem – nejlépe přes dřevěné prkénko, které zabrání poškození. Konce hran krytek by měly být v rovině s okrajem náboje.

7. Po protažení osy tělem náboje a našroubování konusu a kontramatky přichází na řadu vymezení vůle. Konus přitáhneme tak, aby neměl vůli. Přidržíme jej klíčem a lehce k němu dotáhneme kontramatku. Pak už přicházejí opět na řadu konusové klíče a závěrečné stažení do sebe. Klíč v levé ruce na vnější misku, klíč v pravé na vnitřní a opět oběma utahovat směrem dolů. Osa by po skončení akce neměla mít vůli, ale neměla by ani drhnout.

TIP: Před nasazením rychloupínáku jeho osu očistěte a lehce namažte, do mechanizmu pak stačí kápnout trochu oleje.

Připravil: Rudolf Hronza
Foto: Velo

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře