iVelo.cz Domácí servis kol Servis a seřízení V-brzd

Servis a seřízení V-brzd

V posledních číslech Vela jsme věnovali značný prostor diskovým brzdám. Klasická „véčka“ ale ještě nejsou úplným anachronizmem – stále vládnou kolům nižší a střední třídy. Princip jejich funkce je sice jednoduchý, ale v průběhu své životnosti většinou vyžadují větší počet zásahů. Zkusíme tedy shrnout všechny potíže, které mohou jejich uživatele potkat. <br /><br /> Pokud bychom chtěli vytvořit typologii „véček“, můžeme vyčlenit dostupné typy, které se otáčejí přímo na čepu rámu, a modely využívající svého vlastního kluzného pouzdra. Návrat čelisti do výchozí polohy zajišťují různé typy pružin. U základních modelů se stále setkáváme se systémem přejatým z brzd typu cantilever, kde je pružina vinutá kolem čepu v plastovém pouzdru, z něhož vůbec nevyčnívá. Pružina kvalitnějších brzd se o čelist zpravidla opírá v její horní části. Zajímavou variantou, která má mnoho příznivců i odpůrců, jsou brzdy s paralelogramem. Jisté je, že se u těchto modelů pohybuje špalek při brždění po výhodnější dráze, stejně tak je ale pravda, že se v čepech většinou časem vytvoří vůle, která o sobě dá vědět velkou hlučností a vibracemi při brždění. Řešení problému s brzdami závisí do značné míry na jejich konkrétním typu. Vždy je však nutné mít čisté a namazané kluzné plochy a správně nastavené předpětí vratných pružinek.

Žebříček náročnosti zásahu
Je praktickým pomocníkem při rozhodování, kterou z oprav je snadné provést doma a se kterou se již vyplatí navštívit servis.
  • 0 – minimální náročnost
  • 5 – akce pro průměrně zdatného mechanika
  • 10 – nastal čas navštívit servis

Potřebné nářadí:

  • nožík
  • jemný smirkový papír

1. Pokud se začnou čelisti hůře vracet, měli bychom nejprve zaměřit pozornost na vedení lanka – zkontrolovat jeho povrch a stav bovdenů. S činností brzd také bezprostředně souvisí stav kovového vodítka. Vysuneme z něj tedy plastovou vložku a zjistíme, zda není v ohybu prodřená.

2. Problémem mohou být také nečistoty v místě otáčení čelisti. Sundáme tedy čelisti z čepů, které pak dobře očistíme. Známky oxidace nebo zbytky barvy odstraníme jemným smirkovým papírem. Stejně tak důkladně očistíme vnitřek čelisti.

3. U brzd, které se otáčejí na vlastním čepu, mohou být příčinou zhoršené funkce nečistoty uvnitř mechanizmu. Pokud to konstrukce brzdy umožňuje, můžeme ji opatrně rozebrat a vyčistit okolí pružinky.

4. Na sejmutých čelistech můžeme dobře zkontrolovat stav brzdových špalků. Většinou je na nich vyznačena mez, za kterou by opotřebení nemělo dojít. Této hranice většinou dosáhneme, když se opotřebují drážky, které odvádí z brzdné plochy vodu a nečistoty.

5. Pokud jsme neměli brzdy optimálně seřízené (brzdili jsme „pod ráfek“), může být brzdový špalek opotřeben nerovnoměrně. Vytvořenou hranku můžeme seříznout nožem a poté obrousit do roviny pilníkem.

6. Čepy namažeme a čelisti zajistíme na svém místě šrouby. Pokud máme více možností ukotvení pružiny v rámu nebo vidlici (nejčastěji tři), vyhovuje většinou prostřední otvor. Chod čelistí si můžeme vyzkoušet – měla by bez problému dojít k ráfku a pak se lehce vracet.

7. U opotřebovaných špalků přistoupíme k výměně. Jedna z „kloubových“ podložek je vždy širší než druhá. Podle toho, zda ji na šroub umístíme před nebo za čelist, můžeme volit polohu čelisti a její vzdálenost od pláště. Čelisti by měly být přibližně rovnoběžné (neměly by se sbíhat ani rozbíhat), ale měly by vždy nechávat dostatečný prostor kolem pláště.

8. Špalek nastavíme tak, aby na ráfek dosedal celou plochou. U ráfků s užší brzdnou plochou a širokých plášťů vyžaduje tento úkon více trpělivosti – musíme vše seřídit tak, aby nedocházelo ke kontaktu pláště a špalků.

9. Nyní musíme zajistit, aby se obě čelisti vracely rovnoměrně. Zašroubováním malého šroubku z boku brzdy zvětšujeme předpětí pružiny čelisti – oddalujeme ji od ráfku. Pokud možnosti šroubků k seřízení nestačí, můžeme brzdu oddálit přihnutím pružiny směrem ven. Následné jemné vyladění provedeme opět šroubky.

Karel Kuchler, foto: Štěpán Hájíček

Komentáře k „Servis a seřízení V-brzd“

  • Pevný Matěj Pevný Matěj
    23.06.2012 17:08 | trvalý odkaz

    Dobrý den,
    mám problém se zadními brzdami (Artek Vigorous), jeden zadní špalek se mi při jízdě takřka dotýkal ráfku, tak jsem lehce povolil čelisti (což už vím, že byla chyba) a teď i přesto že mám špalky v ideálním postavení, seřízený krok a úplně dotažený šroub na brzdící páce tak nikdy nezabrzdím, pouze zpomalím, krok na brzdící páce je v podstatě volný. Ráfek pod špalky pouze prokluzuje. Za vinu to dávám volnému brzdícímu lanku, ale na vašich stránkách jsme nikde nenašel jak mohu lanko dotáhnout. Určitou roli mohou být i lehce opotřebené špalky, ale určitě ne tolik, abych nezabrzdil. Předem děkuji za odpověď.

  • František C František C
    29.06.2012 14:34 | trvalý odkaz

    Jednouduše. Předpokládám, že se jedná o klasické V-brzdy.
    a) před napínáním lanka zkontrolovat, zda jeho seřizovací průchodí napínač přímo na páce, není až moc vyšroubovaný, nejlépe jej zašroubovat co to jde a pak zpět povolit tak o 2 otáčky, pak konec lanka za stavěcím šroubem na V brzdě uchopit do kombinaček, povolit jistící šroub, poněkud lanko napnout tahem a čelisti u toho trochu namáčknout na ráfek a v tomto okamžiku opět utáhnout stavěcí šroub. Zbytek se pak doladí otočným napínačem přímo na páce (tedy pokud se manipulace s lankem a čelistmi povedla).
    b) jinou možností je, prostě jednoduše jen povytočit napínač lanka na páce, ale pokud pak jedna z čelistí drhne, je nutné doseřídit pružiny levého nebo pravého ramene čelistí, aby mezírka od ráfku byla na obou stranách co nejmenší a stejná (vždy několikrát stisknout páku brzdy, zda to tak zůstává). To bývá hlavní příčinou nebrždění - příliš velká mezera mezi ráfkem a bumovými špalky. Pokud to nelze uspokojivě seřídit, může to znamenat, že ráfek hází trochu do stran - u těchto brzd musí být mezírka opravdu minimální, protože je tam síla páky zpřevodovaná, aby se vyvinul velký tlak na ráfek = dlouhá dráha páky a malá dráha špalků.
    Přítlak levého nebo pravého ramene se seřizuje přímo u čepu každého ramene čelistí - zpravidla malým imbusáčkem, nebo křížákem, je to trochu pokus-omyl, až se to vyšteluje.
    Pozn.: příčinou občasného drhnutí špalku o ráfek - zejména při šlapání vstoje nebo při zatáčení - může být měkký výplet kola. Jiným problémem jsou mizerné páky brzd, které mají velký vakl v čepu a prostě někdy se vrátí až na doraz, jindy zase o trošku ne.

  • Milan Milan
    07.11.2012 05:25 | trvalý odkaz

    Dobrý deň.Mám problém s klasickými V brzdami.Vymenil som lanko,nastavil,vyčistil čeluste komplet a stále sa zasekavaju.Nastavil som aj stavacie skrutky.Proste všetko čo sa dá.A stále sa zasekávajú.Mám Avid 5,podobné ako sú na obrázku,ale novší model:-(...Vopred ďakujem za radu...Milan

    • mareček mareček
      14.07.2013 21:05 | trvalý odkaz

      Pokud se nevrací ramena V - brzd do své základní pozice BÝVÁ ČASTO PŘIDŘENÉ LANKO V BOHDENU. Také je vhodné zkontrolovat a v případě možnosti zvětšit předpětí pružin přesazením u osy otáčení OBOU RAMEN na jejich ose(jsou tam vždy 3 možné pozice).Teprve potom doladit pomocí stavěcích šroubků. Pokut se to nezlepší, budou se muset vyměnit lanovody i s koncovkama(zakončení bohdénu).
      Mareček

Nový komentář: