Úvod » Technika » Domácí servis kol » řidítka » Montáž drátového cyklocomputeru

Montáž drátového cyklocomputeru

Cyklocomputer se rychle zabydlel na řídítkách cyklistů, a to i díky své dostupnosti. Dnes má již každý možnost za pár korun sledovat údaje o rychlosti a ujeté vzdálenosti doplněné navíc dalšími, v některých případech i nepotřebnými údaji. Montáži elektronického průvodce je dobré věnovat trochu pozornosti, především pak vedení kabeláže, které může mít vliv nejen na funkčnost, ale v první řadě se jedná o stránku estetickou. Vlající kobercové pásky či několikrát přeložené vedení na drahém kole nevypadá hezky. Majitelé bezdrátových modelů jsou sice této činnosti z větší části ušetřeni, ale na druhou stranu je čekají častější starosti s výměnou baterií ve vysílači a přijímači – tento interval je proti drátovým verzím znatelně kratší, zpravidla už po roce užívání.

1. Po zakoupení nového cyklocomputeru prostudujte návod, který bývá v naprosté většině případů podrobný a srozumitelný.

2. Připevníme držák na řídítka pomocí objímky se šroubkem, v některém případě gumičky nebo pásku.

TIP: Kabeláž navinutou na bovdenu je dobré na začátku a na konci zafixovat tenkým proužkem samolepící pásky.

3. Naměříme si přibližnou vzdálenost od zamýšleného místa připevnění snímače ke korunce vidlice. Ten může být umístěn prakticky kdekoliv po celé délce vidlice. Čím níže však bude snímač upevněn, tím delší část kabílku bude nutno po vidlici vést.

4. Zbylou část kabeláže je nejvhodnější vést po bovdenu či hadičce brzdy rovnoměrným omotáním. Dbejte na to, aby kabeláž nebyla nikde překroucena a nepřekážela plášti či kluzákům odpružené vidlice, po čase by mohlo dojít k přerušení vedení.

5. V prostoru korunky vidlice protáhněte kabel kolem brzdové čelisti, či v případě kotoučové brzdy ho veďte od hadičky (resp. bovdenu u mechanické verze) po můstku vidlice.

6. Připevněte snímač k vidlici pomocí konkrétního systému a kabeláž vedoucí po její noze zajistěte tenkými montážními páskami, nebo samolepící páskou. Dobře se osvědčila elektrikářská izolační páska. Před lepením však nezapomeňte vidlici odmastit. Výhodou samolepících pásek je jejich nenápadnost, mechanické pásky naopak lépe a dlouho drží. Nezapomeňte ani na přichycení ke korunce vidlice, kabeláž nesmí zasahovat do pláště, či zbytečně vyčnívat do stran (zvláště u MTB, plášť obalený bahnem nabírá na objemu).

7. Připevněte magnet na výplet kola zhruba v místě uprostřed snímače. Vzdálenost mezi mimi by měla být zhruba 1–3 mm (podle doporučení konkrétního výrobce).

8. Pokud vlastníme model vybavený kadencí, je nutno kabeláž vést po spodní rámové trubce, nejlépe po lanku. U některých modelů vybavených kadencí bývá snímač rychlosti umístěn také na zadním kole, odpadá tím vedení k přednímu kolu. Nezapomeňte proto také na připevnění magnetu na kliku (snímač + magnet se používá na levé straně, stejně tak i snímač rychlosti na zadním kole).

9. V menu cyklocomputeru nastavte pro přesné informace obvod kola. Ten se dá zjistit několika způsoby. Asi nejjednodušší způsob je označit si tužkou rysku na boku pláště a současně i na rovné podlaze a po jedné otáčce kola ujetou vzdálenost změřit. Pomoci si lze i vzorcem: poloměr kola x 6,2832

TIP: Pokud dojde k přetržení kabeláže, není to ještě důvod ke koupi nové. S připájením drátků zpět k sobě si dokáže poradit i průměrně zručný mechanik, ovšem stačí také jen obnažit drátky, smotat je do sebe a důkladně odizolovat.

Pokud někomu na nějakém milimetru a pedantské přesnosti nezáleží, může se spokojit s tabulkou, ve které jsou uvedeny nejpoužívanější rozměry plášťů, hodnoty jsou přibližné.

20“: 1596
24“: 1916
26 × 1,75“: 2040
26 × 2,0“: 2074
26 × 2,1“: 2085
700 × 20: 2090
700 × 23: 2010
700 × 25c: 2124
700 × 38c: 2128

Připravil: André Vebr
Foto: Velo

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře