UCI schvalování odloženo!

27.1.2011
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2011-01-25T13:43:54 --> <p>Bouři nevole vzbudilo mezi výrobci kol prohlášení UCI, v němž federace deklarovala svůj záměr od prvního ledna 2011 začít s testováním a schvalováním všech závodních rámů a vidlic, později i komponentů. UCI následně platnost tohoto rozhodnutí odložila a o podobě schvalovacího procesu v současné době diskutuje se Světovou asociací výrobců sportovního zboží (WFSGI).</p>

Už na podzim začala UCI pracovat na podobě nového schvalovacího procesu. Jeho výsledkem bude seznam konkrétních produktů, které odpovídají pravidlům. Logem „UCI schváleno” se předejde dohadům o regulérnosti vybavení mezi technickými komisaři a týmy. Nyní rozhodnutí záleželo na rozhodčím, který kolo posoudil až na startu. Mohlo se proto stát, že kolo, které na jednom závodě prošlo, bylo na jiné akci zakázáno. Homologace bude nejdříve vyžadována u rámů a vidlic, následně u dalších dílů včetně oblečení. Nový pohled federace neznamená žádné změny pravidel, pouze snahu o jejich důsledné a objektivní uplatňování, a to na závodech všech kategorií.
Schvalovací proces v původně představené podobě měl mít několik fází. První z nich bylo zaslání technické dokumentace (malé dílny mohly využít zjednodušeného postupu). Po schválení těchto podkladů (ve lhůtě do 30 dnů) by si UCI vyžádala prototypy ve všech velikostech. Ty by pak ověřovala ve spolupráci se švýcarským federálním technickým institutem v Lausanne (EPFL). Tato fáze by měla trvat maximálně dva měsíce. Výsledkem by bylo udělení štítku s homologačním číslem, který by musel být neoddělitelnou součástí výrobku. Platnost homologace by nebyla nijak časově omezena. Proces počítal s řadou výjimek – například u rámů z klasických trubek by mohla být vynechána fáze prototypu, rámy přecházející bez technických změn do další sezony by nemusely být znovu zkoušeny, počítalo se s přechodným obdobím, kdy by se směly užívat neschválené produkty.

Co na to výrobci?
Výrobci jasná pravidla vítají, na druhou stranu mají řadu výhrad. UCI zřejmě trestuhodně podcenila komunikaci – mnozí se o novém systému údajně dověděli až v prosinci z médií. Zajímavé jsou také schvalovací poplatky – za monokokový rám si UCI hodlá účtovat 15 000 dolarů, za rámy klasické konstrukce nebo za drobné úpravy již schváleného typu 1000–1500 dolarů. Není divu, že se mnozí ptají, jaké jsou zde výhody (kromě dalšího příjmu pro UCI) a zda bude mít osvědčení dostatečný marketingový potenciál, aby se jim vyplatilo podstoupit celou proceduru.
Výrobci nakonec dosáhli odkladu a podařilo se jim prostřednictvím World Federation of the Sporting Goods Industry (WFSGI) zahájit s UCI dialog. Na schůzi 13. a 14. ledna si obě strany vyměnily názory na věc. Generální tajemník WFSGI Robbert de Kock řekl: „Setkání bylo úspěšné, i když jsme nebyli schopni vyřešit všechny sporné body. Diskuse byla velmi otevřená, předložili jsme své námitky. UCI si nyní vzala několik týdnů na to, je aby posoudila.” Nechme se tedy překvapit, co z historicky výjimečného jednání UCI a více než tří desítek výrobců kol a komponentů vznikne. Výše naznačený rozsah projektu by byl pro výrobce zásadní změnou pravidel.
Karel Kuchler
Foto: Rudolf Hronza a archiv 

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu