NOVINKY ODHALENY – MTB MODELY

27.6.2010
<!-- Generated by XStandard version 2.0.0.0 on 2010-07-02T14:19:39 --> <p>V americkém městě Keystone, státě Colorado, v resortu Snowbird proběhla prezentace novinek firmy Specialized pro rok 2011, a to jak silničních, tak i bikových, teoretické i praktické seznámení. Redaktoři časopisu Velo a serveru iVelo.cz zde ani letos nechyběli. Můžeme vám tak takřka online způsobem přinést první informace. Následovat budou další, navíc doplněné o videa.</p>

Silniční i biková prezentace proběhla (vlastně stále ještě probíhá, tato reportáž se rodí večer po prvním ze dvou dnů, kdy s kolegou ležíme vedle sebe na postelích a vysíláme čerstvě nabyté vědomosti skrze klávesnici k vám) naráz, na stejném místě a ve stejný čas. Scénář je také shodný: dopoledne nápor na mozek při prezentacích v přednáškových sálech, odpoledne ježdění, v mezihrách rychlé občerstvení. Program hraje o minuty, jedna akce navazuje na druhou, žádné prostoje se netrpí. Kluci” ze Specializedu vystupují sebevědomě, jsou zábavní, hrají to na nás jak před chvílí v přímém přenosu fotbalisté Ghany na USA ve snaze zvítězit, přesvědčit nás. A přesvědčiví jsou, to bezesporu – ostatně při odpoledních testovacích jízdách je jasné, na čem jsou jejich výkony založeny. Kola prostě fungují a bez připomínek napříč cyklistickým světem. Je nás tu několik desítek novinářů od Japonska přes Portugalsko, Francii, Dánsko až po Polsko a Českou republiku.

Zatímco silničáři po obědě vyrazili vstříc téměř devadesátikilo­metrovému švihu, my kluci, co se nebojíme prachu terénu, jsme mohli vystřídat více kol od hardtailů po sjezďáky. Vše, co bylo možné stihnout během čtyř hodin a pokud na vás zamýšlené kolo vyšlo. Boj byl hlavně o devětadvacítky bez ohledu na druh a typ. Zapsat se, vyzvednout kolo a vyrazit. Stihli jsme tři kousky, poctivě. Samozřejmě šlo o novinky. Resort je protkán traily, celkem jich tu napočítáte 55 mil, od sjezdových tratí přes o něco snazší traily až po XC singletracky. V době našeho pobytu bylo sucho, za kočáry se tak zdatně prášilo. Jemný prach ještě přispěl k pálení na plicích a průduškách, o které se postarala značná nadmořská výška. Nadechnete se a máte pocit, že jste to odflákli, zkusíte to znovu a není to lepší. Kyslíku se moc nedostává, a tak přijde vhod využít první den lanovku vedoucí na traily a překonávající to nejtěžší stoupání, které na docela krátké vzdálenosti zdolá 700 výškových metrů. Zítra už to bude čtyřhodinový výlet bez asistence téhle spasitelky lenochů. ¨

Ale co už, v recepci je kyslíkový přístroj, když bude nejhůř. Takhle to tady prostě je. Mimo jiné to znamená snazší a levnější opici, pokud o ni někdo stojí. Mnohem méně alkoholu nadělá mnohem více zábavy, než je tomu v Česku. Říká se to.

Nahoře si lze zvolit jakýsi cvičný okruh a pak už vyrazit dolů. Traily lze libovolně kombinovat, z lehkého singletrailu přejít třeba až na sjezdovou trať s lávkami, skoky a podobnými výzvami. Sjezd je tu těžký podle toho, jakou rychlostí se z něj pustíte. Vesměs jsme ukrajovali metry hlavně na úzkých stezkách zaříznutých do úbočí převážně mezi stromy. Chyba rovná se nečekané lesní dobrodružství s těžko předvídatelným koncem, jenž se odvíjí od toho, kolik a jakých stromů stojí v cestě vašemu letu. Jenže traily přímo svádí k tomu nebrat na „kdyby” ohled. To by si jeden ani nezajezdil. Nám se povedlo ustát dvě příhody, přičemž jedna se obešla zcela bez následků a druhá, naštěstí jen lehce, připomněla přirození, co se mu při jízdě na kole taky může stát.

S našimi poznatky z testů vás velmi podrobně a s bonusy seznámíme v zářijovém Velu, nyní přinášíme nahlédnutí na zásadní novinky Specializedu pro rok 2011 – zde v MTB sekci, v druhém článku v silniční. Na serveru iVelo.cz se dále můžete těšit na videa z testování a místních trailů, ale i na další informace! Informace o resortu Keystone najdete zde.

Epic má kompletně přepracovanou zadní stavbu, důležitá je především nová rozšířená dutá karbonová patka s hliníkovými inserty a v provedení True Axel – zadní náboje operuje s širokou pevnou osou, pravá patka je upravena pro instalaci matice se závitem (napevno). Přední náboje pak mají na koncích os nasazené koncovky, jež také rozšiřují kontaktní plochu s patkami vidlice (pro Specialized upravené od RockShoxu). Přední náboj se do vidlice upíná klasickým rychloupínákem. Vše má jediný účel – navýšení pevnosti. S tímto řešením se setkáte od top modelu až po model Expert. Až do modelu Comp Alu pak jsou zadní stavby stejné bez ohledu na materiál, stejně tak shodné je rozšíření hlavové trubky (horní ložisko 1 a 1/8″, spodní 1 a ½”).

29″ vpřed!

Specialized klade pro příští sezonu velký důraz na 29ů biky. Najdete je ve více kategoriích – u závodních hardtailů (Stumpjumper) i těch pro běžné XC (Rockhopper, Hardrock), závodních fullů (Epic) i trail biků (nový počin Camber) a stejně tak mezi dámskými modely (Myka). Katalog hovoří o ovladatelnosti devětadvacítek Specializedu jako o nejlepší v té které kategorii, kola mají krátkou zadní stavbu, skvělou vertikální pružnost, důraz je kladen na nízkou hmotnost, pokračuje úzká spolupráce Specializedu s koncernem Sram na vidlicích pro devětadvacítky. Novinkou v tomto směru je použití inteligentního tlumení Brain právě ve vidlicích RockShox. Ve snažení podporuje firmu i závodní tým, jehož jezdci Christophe Sauser a Todd Wells již na nových kolech zaznamenali důležitá vítězství, ale úspěšní byli i další. Pocitově prý jsou 29″ kola, ale stejně tak i 26″ fully (hovoříme o modelech Epic a Stumpjumper HT, oba v provedení S-Works) pro náročné závody lepší než klasický 26″ hardtail, což potvrdila i měření provedená na tratích SP MTB XC. Že by se opravdu blížil konec 26″?

Nabídka celoodpružených 100mm Epiců se tak rozrostla (26″, 29″, karbon, hliník a specifická verze EVO). Nejlepší Epic S-Works 29″ váží 9,67 kg, hardtail se stejným průměrem kol pak 8,6 kg. U všech 29″ modelů jsou zohledněna specifika tohoto parametru a jsou proto použity jiné převody.

U sportovních hardtailů Stumpjumper lze také volit z 26″ a 29″ provedení. Inovace postihly sedlovku, přesněji její průměr, který se zmenšil z 30,9 mm na 27,2 mm. Spolu s velmi tenkými vzpěrami zadní stavby to je další plus pro pohodlí tohoto hardtailu. Také Stumpjumper s pevným rámem má nově dutou karbonovou patku a středové pouzdro, 29″provedení pak i velmi krátkou hlavovou trubku. U nejvyššího modelu mezi 29″ vpředu pruží vidlice RockShox Reba s karbonovou korunkou od Specializedu, nově doplněná o inteligentní tlumení Brain. Rám 29″ váží 1055 gramů, 26″ rám 920 g. Devětadvacítka má v porovnání s minulým rokem kratší zadní stavbu a rozvor – řešení je označeno jako The Zone, jeho úkolem je přinést kolu lepší ovladatelnost. Také u Stumjumperu HT najdete dole rozšířenou hlavovou trubku pro různé průměry ložisek.

Žhavá novinka Camber

TEST TOHOTO KOLA V ZÁŘIJOVÉM VELU. VYCHÁZÍ 16. 8. 2010. NAVÍC TEST STUMPJUMPERU FSR A PRAKTICKÉ POROVNÁNÍ JEDNOTLIVÝCH KATEGORIÍ FULLŮ SPECIALIZED, NOVÉ DOPLŇKY A MNOHEM VÍCE.

Úplně nový model, který vyplňuje mezeru mezi sportovním Epicem se 100 mm zdvihu a Stumpjumperem FSR se 140 mm, se jmenuje Camber a disponuje 120 mm zdvihu. Navazuje tak na Stumpjumper z před dvou let, kdy tento model ještě operoval se stejným zdvihem. Dle konstruktérů Specializedu však Camber stojí na zcela nové platformě. Modely Camber budou nabízeny s hliníkovými hydroformovanými rámy z materiálu Alu M4, vybavenými integrovaným hlavovým složením, geometrií XC trail s lehce delším rozvorem a položenější vidlicí i úhlem sedlové trubky pro větší hravost a současně zachování dobrých vlastností ve sjezdu i ve stoupání. Jde o kolo pro ty, co preferují trochu tužší odpružení s kratším krokem. Camber bude nabízen jak ve 26″, tak i 29″ provedení.

EVO a drobné změny

Ze zásadních novinek je toto zatím vše, ovšem bylo toho více, co neuniklo pozornosti konstruktérů Specializedu. Další informace přineseme již brzy.

Text a foto: Rudolf Hronza, Keystone, USA

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Menu