Úvod » Technika » Ptejte se redakce » Kotoučovky a LANKO versus OLEJ

Kotoučovky a LANKO versus OLEJ

Mám dotaz na korektní porovnání obou systémů. Když si vzpomenete na fyziku ze střední školy, tak nelze hodnotit brzdný výkon hydrauliky jako účinnější. Vše je otázka zpřevodování poměru délky chodu brzdové páky na posun destiček. Ano, u oleje je mizivé tření oproti lanku, ale u dobře kompletovaného lanka… tady vidím samozřejmě hlavní bod subjektivního hodnocení OLEJE jako silnějšího systému. Ale ruka přece zůstává stejná! Nechtěli byste někdy udělat test destiček různých výrobců na stejném kole se stejnými brzdami? Díky za odpověď.

Takže tady je skutečně seriózní odpověď. Testy brzd často probíhají
právě na stejném kole, se stejnou vidlicí, nábojem, pneumatikou,
jejím tlakem, etc… U mechaniky jsou ztráty způsobeny jak třením
lanka, tak zřejmě i pružením v bovdenech. Naopak hydraulika získává
body síly stisku přenosem síly skrze kapalinu (nižší tření a při
užití železných hadic i minimální ztráty jejich stlačitelností),
tak využitím hrátek s poměry pístků –  vzhledem k rovnoměrnému
šíření tlaku v kapalině vyvolá menší pístek u páky větší výslednou
sílu díky větší ploše pístku ve třmeni. Délka samotné páky na
řídítkách samozřejmě také vstupuje do hry: čím blíže konci prsty
působí, tím větší je tlak na pístek a tedy i výkon. Proto si
například sjezdaři posouvají páku blíže k představci. Problémem
však je, že s extrémním přizpůsobením polohy páky brždění se
posouvají také páčky řazení a prsty pak na ně nemusí dosáhnout.
Shimano již toto nově řeší ultrakrátkými řadícími páčkami Saint a
Hone  pro sjezdaře – takže mohou být namontovány blíže gripům
namísto pák brzd, které pak mohou být usazeny v optimální pozici.Tomáš Taich

oblast dotazuMTB technika

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře