Úvod » Technika » Domácí servis kol » kola » Vyplétání kol

Vyplétání kol

Pokud už máme „v malíku“ centrování kol, kterému jsme se věnovali v minulém čísle, můžeme kolo bez obav i sami vyplést. Výplet sice může připomínat změť drátů, ve které se člověk nevyzná, ale ke zdárnému výsledku stačí zachovat jednoduchý postup. Při vyplétání se obejdeme prakticky bez nářadí, někdy pomůže šroubovák. Co ale budeme určitě potřebovat, je mimo ráfku a náboje se shodným počtem děr i správná délka paprsků. Tu zjistíme pomocí jednoduchého výpočtu uvedeného v tabulce. Kolo můžeme vyplést několika způsoby – na jedno, dvoje, troje, nebo dokonce čtvero křížení, nebo radiálně (bez křížení – pozor, většina výrobců nábojů tento výplet nedoporučuje). Nejčastěji se ale kola zaplétají pomocí trojího křížení.

Základní vzorce:
A (mm) – Vnitřní průměr
B (mm) – Rozteč sousedních děr na náboji
C (mm) – Vzdálenost protilehlých děr na jedné přírubě náboje
L (mm) – Délka drátů

L = (A:2)-B+2
(pro nejčastější způsob trojího křížení)

L=(A:2)-(C:2)+3
(pro radiální výplet)

Pozor: když měníte pouze náboj a pro zapletení kola použijete staré dráty, je důležité dráty navléknout do náboje stejným způsobem. Pokud nasadíte drát, který měl původně hlavičku z vnější strany náboje, ze strany vnitřní, změní se jeho ohyb a zvýší se riziko prasknutí.

1. Do 1. a 6. díry na jedné straně náboje prostrčíme protisměrně (jeden hlavičkou „zevnitř“ příruby, druhý zvenčí) dva dráty, zkřížíme je a uchytíme pomocí niplů v ráfku. První zaplétaný drát uchytíme vedle otvoru pro ventilek, tím nám později vznikne potřebný prostor pro hustilku.

POZOR při nasazení prvního paprsku – otvory pro niple jsou vrtány střídavě vlevo a vpravo od osy ráfku, strana ráfku odpovídá vždy straně náboje.

2. Zkřížení musí být takové, aby drát uchycený v náboji hlavičkou zvenčí příruby křížil druhý drát z páru zvrchu – paprsky se musí o sebe opírat, čímž se zpevní celý výplet.

3. Stejným způsobem nasadíme do náboje další pár drátů, a to ob jeden otvor k již zapletenému páru. Tak postupujeme po dvou drátech stejným způsobem, dokud nezapleteme jednu stranu kola. Na jedné straně náboje nesmí zůstat žádný neobsazený otvor, naopak v ráfku pak musí zůstat všechny otvory pro druhou stranu výpletu. Niple uchycujeme prozatím lehce na tři, čtyři závity – zde si můžeme pomoci zmiňovaným šroubovákem.

4. Obdobně zapleteme i druhou stranu kola. Dráty se musí křížit pod stejnými úhly jako na již zapletené straně. Pokud ne, bude jeden ze dvou křížených drátů více vyčnívat z ráfku a bude nutné dráty o jeden otvor posunout.

TIP: Pokud si nebudete vyplétáním jisti, kontrolujte svůj postup podle vzoru na správně vypleteném kole.

5. 5. Dva protilehlé páry drátů by do přírub náboje měly vždy být navlečeny stejně – tedy tak, aby vždy dva protilehlé dráty shodně měly hlavičku vně příruby a druhé dva zevnitř.

TIP: Jestliže měníte pouze ráfek (se stejným tvarem v průřezu, tedy stejně vysoký), nemusíte celé kolo rozplétat, stačí nový ráfek připevnit (např. izolepou) ke starému a jednotlivé dráty do něj přesouvat.

6. Pokud máme takto zapletené kolo, postupně dotáhneme všechny niple po obvodu. Pokud byla zvolena správná délka drátů, měly by být jejich konce po dotažení v rovině s hlavičkami niplů. Nezbývá než kolo vycentrovat a nezapomenout na postupné promačkávání po obvodu. Tím se výplet lépe usadí (viz Velo 9/03).

Připravil: André Vebr
Foto: Velo

Přidat komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře