iVelo.cz Domácí servis kol Výměna středové osy

Výměna středové osy

Vůle u člověka je potřebná vlastnost, u středové osy už tolik ne. Osy nejsou komponentem, který by bylo nutné měnit v krátkých intervalech jako některé komponenty spotřební. Přesto – středová ložiska toho při jízdě napracují mnoho, takže se není co divit vůli, která se může objevit. U většiny zapouzdřených středů nezbývá než středovou osu vyměnit.

1. K výměně středové osy je zapotřebí více nářadí, které se však vyplatí mít doma po ruce – imbusový klíč č. 8 (event. 14/15 ořech pro starší a laciné středové složení), ploché klíče, stahovák na kliky a klíč na povolení středových misek.

2. Celou montáž zahajuje povolení a demontáž šroubu, kterým je klika utažena na ose. V některých případech jsou na tomto místě použity tzv. samostahovací šrouby – prachovka je vyrobena z pevného materiálu, takže šroub se o ni při povolování opírá, a tím stahuje kliku z osy. POZOR – pokud je nutné použít ke stažení kliky tímto způsobem velkou sílu, snadno může dojít k vytržení závitu z kliky. Proto je lépe používat klasický stahovák.

3. Stahovák na kliky by měl jít do závitu lehce natočit rukou. Pokud došlo ke ztrátě prachovky ze šroubu, je ideální závit nejprve vyčistit. Stahovák je nutné natočit do celého závitu v klice a v závěrečné fázi přitáhnout klíčem, jinak opět hrozí vytržení závitu v klice.

4. Ke slovu přichází šroub stahováku. Jeho utahováním stáhneme kliky.

5a. Kliky jsou dole, řada přichází na osu. Nejprve vždy povolujeme levou misku. Důležité je přesné usazení speciálního klíče do drážek, od věci není ani jeho přitažení šroubem. S italským závitem (ITA) se už téměř nesetkáte, při povolování anglického závitu (BSA) otáčíme klíčem u obou misek dopředu směrem k přednímu kolu. Po levé misce přijde na řadu pravá.

5b.

6. Montáži nové osy by mělo předcházet vyčistění závitu v rámu (stačí suchý hadřík) a také jeho promazání. Promazat vazelínou lze i celé středové pouzdro v rámu. Tělo osy sice za svou životnost nestihne proreznout, ale jeho konzervace také není od věci, předejde korozi povrchu. V případě podezření na poškozený závit přenechte raději montáž odbornému servisu, který má ve výbavě sadu závitníků, jinak riskujete poškození celého rámu.

7. Při montáži osy do rámu začínáme vždy od pravé misky. Pozor na správné umístění osy – její tělo bývá většinou označeno – pravá a levá strana (orientovat se často lze i podle misek, ta napevno připevněná k ose vždy patří na pravou stranu, pod převodníky). Pokud označena není a obě misky jsou demontovatelné, na pravou stranu patří vždy delší část osy.

8. Montáž levé misky následuje až po dokonalém dotažení pravé.

9. TIP: Pro větší jistotu správného nasazení pravé misky do závitu je možné zčásti natočit do rámu levou misku, montáž je pak snazší. Ale POZOR – levou misku nedotahovat!

Posledním krokem je nasazení klik. U systémů Octalink a ISIS se kontaktní plochy mažou vazelínou, promazání čtyřhranu před montáží kliky je trochu kontroverzní, záleží na konkrétním jezdci (ti, kdo mažou, zdůrazňují možnost „srůstu“ kliky s osou a následné obtížné stažení, ti, kdo nemažou, oponují tím, že šikmé dosedací plochy musí být suché, aby klika dobře držela). V redakci patříme mezi „mazače“.

10. Po nasazení klik zbývá poslední krok – jejich dotažení šrouby. Závit šroubu potřeme vazelínou a šroub silou dotáhneme. Dotažení šroubů je dobré kontrolovat nejen po ujetí prvních zhruba 100 kilometrů po montáži osy, ale také v pravidelných intervalech.

Připravil: Rudolf Hronza
Foto: Velo

Komentáře k „Výměna středové osy“

  • jJosef jJosef
    12.08.2012 10:53 | trvalý odkaz

    mám dotaz,na kole mám miskové ložisko délka hřídele je cca 126mm a chci dát zapouzdřené a nevím jaký rozměr,na internetu jsem viděl různé rozměry(113mm,121mm a jiné).Dík za radu s pozdravem Josef

    • Staňa Staňa
      03.09.2012 21:37 | trvalý odkaz

      Změř si jaká vzdálenost je na straně talíře od konce čtyřhranu po rám kola (po okraj trubky do které je namontovaný střed. Tenhle rozměr si zapamatuj a ve kšeftu si ho na novým středu odměř. Bude to vzdálenost od konce čtyřhranu po vnitřní stranu matice ze strany od talíře. Tu matici při měření samozřejmě dotlač na pouzdro. Na druhé straně u levé kliky se vzdáleností určitě vejdeš. Ta se buď nemění vůbec nebo úplně minimálně.

  • Jan Jelínek Jan Jelínek
    02.11.2012 22:37 | trvalý odkaz

    Dobrý den,

    Jak se pak ma utáhnout leva miska?

    Děkuji moc za odpověd

    • Archik Archik
      26.01.2013 19:20 | trvalý odkaz

      Taky by mě to zajímalo.

      • Milan Milan
        24.07.2013 12:34 | trvalý odkaz

        Zrovna včera jsem měnil celý střed, levou misku mám plastovou, tak jsem utahoval "s citem". Ale jak má být správně utažená taky nevím.

  • Pavel Pavel
    14.04.2013 11:17 | trvalý odkaz

    Ahoj mám otázku,když koupím nový rám,jak určím délku středové osy?Díky

  • Pavel Pavel
    26.04.2013 12:50 | trvalý odkaz

    Jak se určí délka středové osy když dávám nový rám??Díky

  • Jarda Ry Jarda Ry
    28.05.2013 14:05 | trvalý odkaz

    Mně by také zajímalo jakou silou se dotahuje levá miska. Jestli až na krev, aby se středová osa neviklala nebo jen lehce, aby se kliky bez nasazeného řetězu dlouho volně točily.

  • martin martin
    01.08.2013 10:28 | trvalý odkaz

    mam odpruženu bicykel a ked pohybem kolesom tak sa mi hybe všetko cely stred

  • Matúš Matúš
    23.08.2013 09:48 | trvalý odkaz

    Dobry den,

    sustavne sa mi povoluju misky. su hlinikove, tak ako aj ram (osa je 4-hran). pri narocnejsom terene sa misky povolia aj po 100km a citim volu pri slapani. Podla navodu som zavity v rame namazal, aby misky "nezrastli" s ramom. Co mozem urobit, aby sa to nepovolovalo? odstranit vazelinu? pouzit lepidlo na zavity? vymenit osku? misky?

    Za odpoved vopred dakujem.

  • Jiří Filip Jiří Filip
    25.08.2013 17:44 | trvalý odkaz

    Dobrý den, pustil sem se do renovace staré eska skládačky a nemůžu odstranit pravou misku středu. Vlastně ani nevím jak je to na tom kole řešené páč to vůbec nevypadá jako na závit, sem v koncích, daleko sem nedošel, asi to uřežu flexou a vnitřek pak pujde :) není tam ani mezírka, náznak závitu...díky předem za všechny odpovědi . .

    • Roman Roman
      11.05.2014 11:14 | trvalý odkaz

      ahoj má to závit já to já to odtahuji hasákem pozor každá strana má opačný závit

    • Martin Martin
      12.05.2014 08:29 | trvalý odkaz

      Je tam levý závit, tj. povoluje se doprava, obvykle n ato pasoval klíč č.36

  • DALE DALE
    22.10.2013 15:59 | trvalý odkaz

    Dobry den!
    Mam dotaz, mam takovou starou "ukrajinu" (ale velice oblibenou :) ). Dost casto na ni odchazi stredova loziska. Slo by i u tohoto kola pouzit zapouzdreny stred?

    • vlastik vlastik
      06.12.2013 09:47 | trvalý odkaz

      Podařilo se mě to vložením dílu, trubky se závity, která je součástí rámu nových kol. Díl je možné sehnat, ale zatím nevím kde, nechal jsem si ho vyrobit, naštěstí závitníky mám. Čtyřhrany nesedí, ale i to jsem vyřešil. Problém může nastat ale se stahováním. V případě zámu poradím více.

  • lukyn lukyn
    20.02.2014 22:50 | trvalý odkaz

    ja mam taky dotaz a ke se daj sehnat ty specialni klice?

  • michal H michal H
    21.02.2014 19:44 | trvalý odkaz

    třeba.. Parktool, BBB, SuperB, osobně mám rád Lezyne a řada dalích..

Nový komentář: