Úvod » Technika » Domácí servis kol » sedlo » Odstranění problémů s karbonovou sedlovkou

Odstranění problémů s karbonovou sedlovkou

Kvalitní karbonová sedlovka dokáže v některých případech výrazně zvýšit jízdní komfort díky vhodně poskládaným uhlíkovým vláknům i jejich vrstvení, případně tvarování komponentu. To vše dodává sedlovce pružnost, o jaké se může běžným hliníkovým produktům většinou jen zdát. Volit by se ovšem měla s citem, s ohledem na její délku v porovnání s hmotností jezdce. Jestliže u již zmíněných hliníkových je zapotřebí kontaktní plochy s rámovou trubkou mazat, aby nedocházelo k vzájemnému „srůstu“, tak u karbonových sedlovek je tomu přesně naopak. Při namazání totiž může taková sedlovka i přes silně dotaženou objímku při jízdě zajíždět, čímž se nejen zcela rozhodí pracně nastavený posed, ale může také dojít k poškození tohoto komponentu. Jedná se sice většinou o kosmetickou vadu, ovšem při současných cenách těchto produktů je to přinejmenším škoda. Kompozitové sedlovky jsou ale často problematické, i po důkladném odmaštění nedrží na místě, zajíždějí do rámu. Přinášíme proto několik praktických tipů, jak tomu zabránit.

Očistíme styčné plochy sedlovky

1. Styčné plochy sedlovky i sedlové trubky důkladně vyčistíme a odmastíme, pro montáž nepoužíváme žádné mazivo.

Jemně zdrsníme plochu sedlovky 2. Pokud ani to nepomáhá, plochu sedlovky lehce zdrsníme jemným smirkovým papírem. Myšlena je samozřejmě pouze ta část, která je skryta v rámu.

Potřeme speciálním zajišťovacím přípravkem

3. V případě, že sedlovka má tendenci stále zajíždět, můžeme plochy potřít speciálním zajišťovacím přípravkem (Bison, Loctite, popř. i Chemopren). Tyto produkty jsou praktické, protože jejich aplikace neznemožní budoucí demontáž.

Příklad eliminace nepřesnosti rozměrů sedlovky 4. Další krok si již vyžádají možné výrobní nepřesnosti (nepatrně jiný průměr sedlovky nebo rámu oproti uvedenému rozměru). Tuto chybu pomůže napravit například vložení tenkého hliníkového plíšku. Jeho osvědčeným zdrojem jsou plechovky od nápojů.

Pásek vložíme mezi sedlovou trubku a sedlovku 5. Nejdříve odstřihneme širší pásek plechu a zcela vyjmeme podsedlový šroub či upínák. Pásek pak vložíme do sedlové trubky a nasadíme sedlovku. Pokud to nepůjde, pásek zúžíme. Sedlovka musí jít do rámu ztuha, ne zcela volně.

Vyčnívající část odstřihneme 6. Vyčnívající část pásku opatrně odřízneme tenkým ostrým nožem.

Před utažením namažeme závit šroubu 7. Nakonec utáhneme podsedlový šroub či objímku. Ještě předtím je dobré vyčistit a namazat závit šroubu. Při dotahování pamatujeme na cit, použití hrubé síly může způsobit porušení karbonového vlákna, a tím i pevnosti sedlovky.

Připravil: André Vebr Foto: Velo

1 Komentář

Klikněte zde pro vložení komentáře

Napsat komentář: Vagabond Zrušit odpověď

  • Řešil jsem problém poměrně dlouho. Používám redukci a sedlovka mi v ní neustále prokluzovala. Pomohlo až důkladné zdrsnění smirgl papírem jak povrchu sedlovky tak vnitřku redukce. Vytvořila se tak meti sedlovkou a redukcí mírná vůle. Granulová pasta se pak lépe rozvrstvila a chytla po celé styčné ploše a sedlovka po dotažení na moment 5 Nm stabilně drží.