Úvod » Články k časopisu » Není tuŇák jako kapr

Není tuŇák jako kapr

nadstandardní ladění vidlic a tlumičů

Dlouhodobé ustálení hladiny pokroku v oboru MTB pružení jakoby a priori evokovalo roky stojatou hladinu rybníka. Vzduchová pružina na většině kol, olejové tlumení, patrný odklon od tzv. inteligence... A přece, přes tyto roky stejné signály, roste popularita tunningových a speciálních servisních center odpružení. V Americe, Británii, ale i v Čechách.

Zažeňte však představy burácejících výfuků, spoilerů, tmavých skel a kolem dokola karosérii sníženého vozu obletujících blondýnek s krátkou sukničkou. To se spíše hodí paralela s motokrosovým světem, kde ladiči odpružení platí za čaroděje již po řadu let.
V motokrosu se totiž specifickým servisem, dolaďováním a laděním pérování dle razance jízdy či hmotnosti jezdce, ale také úpravou geometrie a výšky stroje skrze odpružené komponenty zabývá takový malý průmysl v průmyslu. Motorkáři tak mohli opustit debaty kolem systému zavěšení zadního kola, shodli se na jednom dvou konceptech řešení stejně jako u vidlic a namísto toho se soustředí na špičkovou funkci olejového tlumení a vinutých pružin.

Bikoví ladiči? Odjakživa!
Také terénní cyklisté mají – vypadá to – za sebou éru hledání řešení pérování jak v oblasti média pružiny, tak i konstrukce. S etablovanými systémy se však zdálo, že napříč celým pelotonem zavládne naprostá spokojenost. Fox, RockShox, Manitou či Marzocchi, každý si přece může najít to své. Nebo ne? Vždyť jsme již světelné roky od elastomerů napíchnutých na rožni.
To bylo ale slávy, když RockShox odsunul olejo-pneumatický top model Mag na vedlejší kolej a s velkou pompou nastoupil v půli poslední dekády 20. století cestu robustnější konstrukce a větší citlivosti skrze sestavu mikrocelulárních elastomerů tlumených olejovou patronou. Jenže: potíží elastomerů je nutnost mazání vazelínou. Rovněž životnost patron nebyla kdovíjaká. A tak záhy po fanfárách spojených s novinkou Judy přišli Speed Springs a jacísi White Bros. s výměnnými kity vinutých pružin a rovněž s patronami s kovovou konstrukcí pláště a lepším těsněním. Totéž řešení ocelových per se později užívalo i pro vzduchové vidlice Marzocchi – namísto stlačeného vzduchu šup dovnitř s dlouhým perem.
Došlo však i na dalšího pionýra s pérováním: cannondalovské olejo-vzduchové sestavy Fatty skryté v hlavové trubce později nahrazovaly kartuše od Magury, stejně jako vnitřnosti jednonohých Lefty přímo pro Cannondale zkraje nového století produkovalo Manitou a později i Fox. S příchodem Bomberu, vstupem Foxe do branže předních odpruženářů, pak evolučním skokem Manitou SPV či Fox Terralogic se ale zdálo, že krok vidlic, jejich životnost i schopnost tlumit záludnosti terénu dosáhly optima.

Tlumiče: ladíš, ladím, ladíme?
Trošku jiná byla situace na poli tlumičů zadních staveb. Jakkoliv dodavatelé tlumičů nabízejí producentům rámů spolupráci ve formě vyladění tlumiče na míru kinematice konkrétní zadní stavby, hlasy zasvěcených odpruženářů z branže hovoří o tom, že toto rozhodně není běžnou záležitostí a takovémuto vyždímání maxima ze spolupráce tlumiče a rámu se věnuje údajně jen menšina značek. O lecčem vypovídá i fakt, že nejsou výjimečné postupy, kdy výrobce uvede bike na trh a dodatečně pak za rok, dva přidá na tlumič třeba větší vzduchovou komoru rozmělňující přílišnou progresivitu a celkově změkčující charakteristiku.
Doladění ve smyslu specifických vlastností při šlapání dnes tolik profláknutým ProPedalem tak zůstává spolehlivě nejfrekventovanějším tunningem tlumičů na míru konkrétní stavbě. Nicméně i tady skoky i o dva ze tří módů vestavěného tlumení komprese – z minimální jedničky na maximální trojku – nejsou v rozpětí dvou sezon kdovíjak výjimečné a vedle změny preferencí většinového publika mohou stejně dobře svědčit i o nerozhodnosti značky.

Otevírá se tedy pole netušené?
Faktem je, že existují – a slušně prosperují – firmy, které se živí servisem a především specifickým laděním vidlic a tlumičů. Je dobře – a pro začátek vlastně nutné – podívat se na předmět jejich práce a zde hledat možné nedostatky současného evolučního stupně odpružené nabídky.
Za gurua a vůdčí sílu v oboru je brána firma Push Industries, sídlící v jednom z amerických epicenter MTB – v Coloradu. Push se specializuje na servis, ladění a úpravy produktů nekorunovaného současného monarchy pérování, značky Fox, a přidávat začíná v posledních sezonách tlumiče Marzocchi a vidlice RockShox. Specializace na Fox je podle majitele a mozku Pushe Darrena Murpyho dána podstatou jeho výrobků: konstrukce Fox nabízejí i přes občasné podstatnější zásahy nejširší pole ladění skrze planžetový systém tlumení, blízký motorkové branži, z níž Murphy čerpal své odpruženářské know how. Servisem se zde míní rozebrání, vyčištění, aplikace nového oleje Torco, výměna pásku pístu, nové osazení ok tlumiče pro montáž. U vidlic je aplikován týž postup, jen je více pozornosti věnováno úpravě kluzných pouzder, pozornosti se dočkají také usazení těsnění, která jsou vyměněna spolu se stěrkami a zvlhčovadly…

V TIŠTĚNÉM VELU POKRAČOVÁNÍ ČLÁNKU:

■ DALŠÍ FIRMY ZABÝVAJÍCÍ SE TUNINGEM ODPRUŽENÍ A JEJICH PŘÍSTUP ■ ČESKÝ TUNINGÁŘ MILAN SLANEC: "Vyladěním velmi dostupné vidlie lze její vlastnosti posunout o řád i dva výše!" ■ TUNING NAVLASTNÍ KŮŽI – nechali jsme "vytunit" letitou vidlici Marzocchi z redakční Kony Dawg, a děly se věci!■

BONUS!

Na tomto místě najdete materiály, které nyní připravujeme, na kterých naleznete videa (odborný test) a další doplnění týkající se ladění vidlic.