Úvod » Články k časopisu » Univerzální neznamená špatný

Univerzální neznamená špatný

Nedávno jsme uveřejnili poměrně obsáhlý článek o zadním odpružení. Podrobně popisoval práci jednotlivých systémů, pojmenoval jejich výhody i nevýhody, osvětlil základní pojmy související se zadním odpružením. To vše mělo pomoci v orientaci těm, kdo uvažují o koupi právě celoodpruženého kola. Odezva na tento článek i třeba zájem lidí během letošního Velo campu o zapůjčení fullů Merida potvrdila fakt, že plně odpružené biky hýbou současnou horskou cyklistikou nejen ve světě, ale i u nás doma. Přes všechny dostupné informace se ale jako věčná ukázala být otázka: Tak dobrá, ale které je pro mne to opravdu pravé?! Neexistuje nějaký univerzál?

Ve světě horských kol existuje mnoho různých kategorií a podkategorií, každá zaměřená na trochu jiné využití, ze kterých si je třeba vybrat. Ne každý má v této otázce jasno a ne každý je natolik vyhraněný, aby přesně věděl, že jedinou jeho alternativou je závodní XC raketa, nebo naopak sjezdový speciál s neskutečně vysokými zdvihy. A právě proto existují i kola spojující v sobě více dovedností z relativně odlišných oblastí. Když vám ale někdo doporučí vlastnostmi všeuměla, objeví se často pochybnosti. Tato kola představují určité specifikum – tváří se univerzálním dojmem a slibují reklamními slovy výrobců výtečné vlastnosti ve všech směrech. Názvy této kategorie se občas různí, nejobvyklejší přitom jsou označení Enduro, All Mountain nebo Back Country.

Je však nutné si uvědomit, že univerzální neznamená, že je možné očekávat od kteréhokoliv z těchto kol, že by vám jejich určitá obojživelnost umožnila jeden den bojovat o vítězství v maratonu a druhý den se postavit na start sjezdové nebo 4X trati. Někdo by si možná mohl říct, k čemu tedy jsou taková kola, která umí od všeho trochu, ale vlastně nic pořádně. Jejich síla a kouzlo, které přitahuje stále více bikerů, je právě v univerzálnosti použití, kterou nabízejí. Nejsou totiž stavěna tak, aby lámala rekordy na soutěžních tratích, ale čistě k potěšení svého majitele, který si umí vychutnat stejně tak dobře strmý výjezd jako hravý a technický sjezd.

Že je to moderní směr, dokazuje fakt, že tendence propojování do jisté míry neslučitelných kategorií produktů se neobjevuje jen v cyklistice, nýbrž se stává trendem moderní společnosti. Příkladem mohou být třeba mobilní telefony, do nichž je integrováno stále víc funkcí prakticky nesouvisejících s telefonováním, nebo třeba fotoaparáty které vedle své primární funkce umožňují hrát hry nebo poslouchat hudbu. Velká touha po univerzálnosti je v posledních letech čím dál víc patrná například i v automobilovém průmyslu. Vždyť co jiného než kříženci zdánlivě neslučitelných druhů jsou dnes stále více oblíbené vozy skupiny SUV (Sport Utility Vehicle – Sportovně Užitkové Vozy). Po nich také nikdo nechce, aby vítězily na okruzích a zároveň v terénních závodech. Jejich majitelé si na nich naopak cení příjemné svezení na dlouhých cestách, navíc s možností vydat se beze strachu o zdraví podvozku na nezpevněnou cestu, vedoucí kupříkladu k horské chatě. Doporučit tedy opravdu nelze nic jiného, než si důkladně rozmyslet, co přesně kdo od svého kola chce a více než značku či počet čepů zadní stavby hledat kolo, které má potenciál splnit všechna do něj vložená očekávání.