Úvod » Články k časopisu » crowdfundingové kampaně – financováno davem

crowdfundingové kampaně – financováno davem

O tzv. crowdfundingových kampaních, prostřednictvím kterých dokáže běžný člověk pomoci zafinancovat zajímavý rozjíždějící se projekt, jste už na stránkách Cykloturistiky zajisté četli. A protože je to fenomén, který sice začíná stále více hýbat světem, ale který má zároveň svá pro a proti a také několik skrytých zákoutí, rozhodli jsme se mu věnovat trošku více. Samozřejmě z pohledu cyklistiky. Přečtěte si o úspěšných i neúspěšných crowdfundingových kampaních, o tom, co stálo za jejich výsledky a kdo se za nimi skrývá. Zjistíte také, proč by vás investování do rozjíždějících se projektů mohlo zajímat, ale také o tom, co vás čeká, až ze své kreditní karty uvolníte pár stovek či tisíců korun.

Crowdfundingové kampaně a investování do nich může být způsobem, jak nejen podpořit zajímavý projekt, jehož výsledek by jinak pravděpodobně nespatřil světlo světa, ale také možností, jak získat jeden z prvních kusů výsledného produktu za velmi příznivé peníze. Zpravidla totiž týmy, které stojí za jednotlivými projekty, potřebují získat peníze na zaplacení nákladů na rozběh výroby. Ať už jde o nejrůznější výrobní formy, práce grafiků, programátorů, vývojářů, zaplacení nutných certifikací atd. Běžně by buď musely mít vlastní prostředky, půjčit si u banky, anebo přesvědčovat investory. Pokud však mají vybudovanou dostatečně velkou fanouškovskou základnu, která jejich projektu věří, mohou jít cestou crowdfundingu a získat potřebné částky od lidí, kteří mají o jejich produkt zájem. Mají pak přesnou představu o tom, kolik kusů musejí v první dávce vyrobit, v jaké specifikaci a jak velký může být o jejich produkt zájem v budoucnosti. Zároveň mohou – a často i musejí – se svými prvními zákazníky komunikovat. Mají tak šanci upravit své představy také na základě jejich názoru či přání a vůbec být v jakémsi sociálním vztahu s nimi, na což se v poslední době klade ve světě obchodu velký důraz. Mezi projekty však dnes najdete i takové, jež některé z portálů využívají jako způsob marketingu a možnosti svůj nový produkt dobře zviditelnit. Portály Kickstarter či Indiegogo jsou totiž pod drobnohledem všech možných reportérů a novinářů, kteří hledají technologické nebo jiné novinky, o kterých by mohli informovat své čtenáře. Umístěním zajímavého projektu na daný portál tak získají velkou publicitu. Investice do takových projektů je pak mnohem bezpečnější, protože za nimi stojí již zavedené firmy, které by si vývoj a výrobu mohly dovolit financovat i z vlastních prostředků.
Zde je také třeba zmínit, že kampaně zpravidla staví už na rozjetých projektech, které mají za sebou vývoje prvních prototypů, první testování a celkově je tak jasné, že plány na výrobu jsou reálné a proveditelné. Jistá rozpracovanost je například i proto, že k úspěšné kampani je třeba míti pohromadě poměrně velkou skupinu lidí, kterou projekt zajímá a která bude ochotna v budoucnu vyvíjený produkt finančně podpořit.
Na druhé straně pak stojíte vy. Po delším či kratším uvažování investujete do vybraného projektu a začíná pro vás dobrodružství, které může být napínavé stejně jako několikasvazková sága. Nikdo, a zvláště ne webové portály, prostřednictvím kterých jste investovali, vám totiž nezaručí, že celý projekt dojde do úspěšného cíle a vy za své peníze něco dostanete. Často vložíte peníze do začínajících firem s mladými týmy, které s podnikáním nemají příliš velké zkušenosti a navíc jsou mnohdy z druhé strany planety. Avšak většinou mají alespoň na začátku díky crowdfundingu dostatek peněz svůj projekt dotáhnout do konce. Často také dochází ke zpožděním v dodávkách oproti původním plánům. Ty jsou totiž často velmi optimistické, a pokud se počítá i s dokončením vývoje, testováním a nastartováním složitější výroby, může se dodání prodloužit o několik týdnů, ba i měsíců. Také je třeba si uvědomit, že budete prvními zákazníky a dostanete jeden z prvních kusů mnohdy úplně převratného produktu, který však může mít dětské nemoci, jež tým bude odstraňovat až po testování tzv. na lidech. I s tím je tedy třeba tak trochu počítat. Ovšem ten pocit, když všechno dopadne a vy pak v ruce držíte kus něčeho nového, na čem jste se vlastně aktivně podíleli, je výjimečný a velmi příjemný. A i když na řádcích níže poněkud strašíme, je to spíše proto, abychom vás ušetřili potenciálního zklamání třeba ze zpoždění a raději vám dali šanci mít ze své investice velkou radost.

 

Autorova zkušenost
Crowdfundingové kampaně mě zaujaly hned na začátku, když jsem před několika lety pochopil jejich princip. Nějakou dobu jsem pak hledal tu správnou, která by mě dostatečně zaujala a do které bych rád vložil nějaký ten peníz. První tak byla knížka Toma Allena Janapar: Love on bike a s ní spojené DVD, pak následovala česká útlá dětská knížka pro mou dcerku Jůlii k Vánocům, která se jmenovala Jůlinčina zahrádka. O rok později se pak objevila pod stromečkem ještě menší kuchařka s recepty ideálními pro větší dětské skupiny vařící si v přírodě. V jednu chvíli jsem pak odolal „trabantí" horečce a peníze raději poskytl projektu Gulag.cz, který si klade za cíl vytvořit virtuální muzeum ruských lágrů. To už je mimochodem v provozu a opravdu stojí za to jej na dané webové adrese navštívit. Rád jsem podpořil i rozjezd Bajkazylu v Brně, za což jsem získal poukaz na pět káv, z nichž jsem stihl spotřebovat jen dvě, a vůbec mi to nevadí. Momentálně čekám na tzv. gimbal, tedy mechanické stabilizační zařízení pro GoPro kameru. Ten má však už několik měsíců zpoždění a kluci z korejského REMOVU se momentálně potýkají s problémy ve vývoji nejen softwarovém, ale i hardwarovém. Pravidelně mě však informují o dění ve firmě, o postupných zlepšeních, a tu a tam přidají i nějakou omluvu za čekání v podobě obalu zdarma či další baterky. To se pak mnohem lépe čeká, zvláště když už na začátku jsem byl připraven na to, že svůj gimbal uvidím o pár měsíců později. Celkově mi drobné investování v crowdfundingu přináší radost a sám momentálně přemýšlím, který z projektů, na kterých se podílím, je dostatečně zajímavý na to, aby nadchnul dostatečný počet jedinců, kteří by jej zafinancovali. Prozkoumal bych tak crowdfunding z té opačné strany, což jistě bude opravdu poučná zkušenost.

 

SyncBicycles


Lidé kolem SyncBicycles se rozhodli změnit vzhled jízdních kol. Ne sice od úplného základu, ale minimálně se podívali na jejich vizáž z dost odvážného úhlu. Jejich kola jsou na první pohled zajímavá, převratná, ladně tvarovaná a do velké míry i kontroverzní. Zařadit by se dala mezi věci na světě, které se vám buď líbí tak, že se zamilujete, anebo se vám téměř okamžitě začnou příčit. Nic mezi tím moc možné není. Rám ve tvaru dvojitého „S" by měl být podle výrobců dostatečně tuhý, aby velmi dobře přenášel sílu, ale zároveň velmi pohodlný, protože sedlovka je v podstatě letmo uložena a má rozhodně kam pružit. Zároveň „eskový" prohnutý rám tvarově pěkně doplňují berany a čistota vzhledu je podpořena i faktem, že kolo se dodává výhradně jako single speed.
Ve své první kampani v roce 2015 požadovali SyncBicycles 10 000 liber a získali 10 281, přičemž kampaň podpořilo 22 přispěvatelů. Druhá kampaň probíhá v době přípravy článku, ovšem po několika dnech má vyděláno jen 5 %.
V minulém roce za 4 libry nabízeli poděkování formou podepsané pohlednice, pak několik dalších částečně reklamních, ale hezkých věciček v podobě plakátů a triček a za 499 liber limitovanou edici prvního rámového setu. Za 899 liber už bylo celé kolo, což zvolilo 5 přispěvatelů, a nejvyšší odměnou bylo šest hotových kol za 5000 liber. Tu si však nikdo nevybral.
portál: Kickstarter.com
požadováno: 10 000 liber
získáno: 10 281 liber
web: www.syncbicycles.co.uk

 

 

Janapar: Love on bike


Tom Allen je dnes už cyklo-expediční legendou, kterou tu a tam zná někdo i v naší české kotlině. Jeho stránky Tomsbiketrip.com baví stovky a tisíce lidí na světě, pomáhají začínajícím cykloturistům s výběrem prvního vybavení, využívají všech možných moderních způsobů „komunikace" se čtenáři a jsou prostě kvalitní, informativní a úspěšné. Tomova hvězda slávy začala strmě růst po vydání knihy a DVD Janapar, ale Tom byl známý a oblíbený už dříve. Proto také měla jeho kampaň na Kickstarteru takový úspěch. Jejím prostřednictvím se pokusil získat dostatek peněz na obsahovou i jazykovou korekturu, na sazbu a grafické práce, na tisk a na další investice potřebné k vydání kvalitní a poutavé knížky. Ta pojednává o jeho cestě kolem světa, o lásce, kterou potkal v Arménii, kterou opustil a zase se k ní vrátil, aby s ním pak vyrazila na další cestu. Je to příběh o cyklistice, o lásce, odcházení a návratu. A je to příběh se šťastným koncem.
Nejnižší odměna za 5 liber nabízela elektronické vydání knihy. Za 10 liber už bylo možné získat papírovou verzi a nejvyšší odměnou za 1500 liber bylo Tomovo vystoupení na soukromé projekci filmu, na které by přijel v rámci Irska či Velké Británie na kole. Tuto odměnu však nikdo „nechtěl", a tak nejvyšší realizovanou podporou bylo 60 liber. Za ty získalo 26 z celkových 336 přispěvatelů podepsané vydání knihy s tvrdými deskami, další vydání s měkkými deskami, DVD, pohlednice a kvalitně vyvedený plakát.
Sám jsem Tomovi nemalou částkou přispěl k jeho snaze a na Vánoce roku 2012 jsem dostal pod stromeček balíček z Velké Británie, který obsahoval knížku v angličtině, DVD a dopis s poděkováním.

Když o dva roky později Tom Allen potřeboval peníze na dva outdoorové filmy, podařilo se mu zajistit již 26 329 liber, přičemž požadoval 23 500. Vám vřele doporučujeme navštívit Tomovy stránky a případně si zaregistrovat odběr jeho novinek. Rozhodně to stojí za to.
portál: Kickstarter.com
požadováno: 6000 liber
získáno: 9399 liber
web: www.tomsbiketrip.com

 

 

Stokbikes


Za vším hledej ženu, dalo by se říci v souvislosti s touto kampaní. Michaelova přítelkyně si totiž často stěžovala na jeho kolo stojící v obývacím pokoji a neustále padající na zem. Proto se Michael v jednu chvíli roku 2014 rozhodl, že vymyslí a vyrobí nejtenčí kolo na světě. Záhy ovšem zjistil, že to nezvládne sám, a proto se svou myšlenkou navštívil kamaráda Wilberta a poté, co si krátce postěžovali na své přítelkyně vyjadřující nespokojenost s jejich koly v obýváku, dali se do práce. Na začátku roku 2015 spatřil světlo světa první prototyp vytištěný na 3D tiskárně. Nejde totiž o celé kolo, ale o představec s pivotem pro otočení řídítek a se zajímavým způsobem skládací pedály. Ty se vlastně ani tak neskládají, jako spíše rozevírají, a navíc v sobě mají integrovány magnety, které umožňují kolo „přilepit" k jakémukoliv železnému předmětu v okolí. A těch je poměrně dost. Je to vlastně takový magnetický stojan. Pokud na kolo nainstalujete celý set a následně otočíte řídítka a rozevřete pedály, stane se z kola velmi plochá věc, se kterou se snadno dostanete do sklepa či ho krásně zaparkujete u sebe v obýváku. Stejně tak, jak to potřebovali udělat Michael a Wilbert.
V době psaní článku kampaň právě probíhala a lidé kolem Stokbikes žádali o 90 000 eur, které chtěli použít především na financování forem pro vlastní výrobu, na provoz celého týmu, celých 10 % na testování a zajištění potřebných certifikátů a samozřejmě na marketing. Nejmenší podporou je 5 eur, za které dostanete vřelé poděkování a přání, aby byl bůh cyklistiky stále s vámi. Za 80 eur pak už představec nebo skládací pedály a za 99 eur celý set pedálů a představce. Nejvyšší nabízenou odměnou je za 7000 eur letenka do nizozemského Utrechtu, odkud celý tým pochází, ubytování na dvě noci v hotelu, setkání s týmem a tašku plnou překvapení.
portál: Kickstarter.com
požadováno: 90 000 eur
získáno: probíhající kampaň
web: www.stokbikes.com

 

text Honza Galla
foto autoři kampaní