Úvod » Články k časopisu » Nedat lapkům šanci

Nedat lapkům šanci

Mnoha cenami ověnčený italský film Zloději kol (1948) ukazuje bezvýchodnou situaci muže, kterému je ukradeno kolo. Nutně ho totiž potřebuje k obživě své rodiny a nové si nemůže dovolit koupit. Dnes si dokážeme jen obtížně představit, že by byl někdo u nás v Evropě takto existenčně závislý na jízdním kole. Zkušenost s takovouto ztrátou bicyklu je přesto bolestivá a v Česku potká tisíce cyklistů ročně. Přibližně šest tisíc poškozených krádež kola nahlásí policii, vypátrat se podaří zhruba každé šesté kolo. Mnoho lidí krádež svého kola vůbec nehlásí, většinou právě proto, že nevěří v jeho nalezení.

Základním způsobem, jak ochránit své kolo před odcizením, je dobře si ho zamknout. Pokud se zloději vaše kolo zalíbí, musí překonat zámek. Jestli se mu to povede a jak dlouho to bude trvat, pak záleží především na odolnosti zámku a na vybavení, které má zloděj k dispozici. V této souvislosti je potřeba si uvědomit, že neexistuje žádný zámek, který by nešel překonat. Na odolnější zámek ovšem zloděj potřebuje lepší vybavení a často i více času. Kvalitní zámek může zloděje odradit, že se o krádež kola ani nepokusí. Delší čas nutný k překonání odolného zámku znamená také větší šanci, že zloděje někdo vyruší.
Ne vždy ovšem platí, že vyšší odolnost (a tedy běžně i cena a hmotnost zámku) znamená delší výdrž zámku při ataku zloděje. Záleží na tom, jaké nástroje zloděj pro překonávání zámku používá. S kvalitními pákovými nůžkami na betonářskou ocel lze například přeštípnout nejen takřka jakýkoliv zámek lankový, ale i zámky jiné. Přeštípnutí lanka o průměru 5, 10 nebo dokonce i 15 mm pak s takovým nářadím zabere takřka stejný čas, tedy jednotky sekund. (Na druhou stranu je pravda, že ne každý poberta mívá u sebe dlouhé pákové nůžky a obyčejné štípačky si s tlustým lanem tak rychle neporadí.)

Výběr zámku
Před samotným výběrem je dobré si odpovědět na následující otázky:
1. Kde a kdy potřebuji kolo zabezpečit?
Odkládám-li pravidelně své kolo na celý den, či dokonce noc venku v centru velkoměsta, budou požadavky na zabezpečení a odolnost zámku úplně jiné, než když ho nechám na pár minut před venkovským obchůdkem.
2. Jakou hodnotu má mé kolo?
Mnozí výrobci a prodejci cyklistických zámků uvádějí, že bychom do zámku měli investovat asi 10 % z ceny kola. Údaj je potřeba brát poněkud s rezervou, neboť i výrobci zámků jsou samozřejmě motivováni prodávat co nejdražší produkty. Pro kola z nejvyšších cenových hladin již také neexistuje „dostatečně drahý" cyklistický zámek. Na druhou stranu, šetřit na zámku se nemusí vyplatit. Opravdu kvalitní značkové zámky stojí od tisíce do zhruba pěti tisíc korun.
3. Budu zámek vozit s sebou na kole?
Se zvyšující se odolností zámku stoupá zpravidla výrazně nejen jeho cena, ale i hmotnost. Požaduji-li maximální odolnost zámku, musím se smířit s tím, že takový zámek přidá k hmotnosti kola minimálně 1 až 2 kg. Zámky s ještě vyšší hmotností se hodí spíše pro zajištění kol na jednom místě, například v kolárně nebo v garáži. Převážím-li zámek na kole, je vhodné zakoupit k němu i vhodný držák, který nám umožní jeho bezpečnou přepravu. U mnohých zámků je takový držák již součástí balení.
4. Budu zámkem zamykat jedno, nebo více kol?
Čím je zámek větší (delší), tím snáze s ním zamknu i více kol. Na druhou stranu bude těžší a často i lépe napadnutelný zlodějem (viz Jakým způsobem zloději překonávají zámky).

Výhody a nevýhody jednotlivých typů zámků
Lan(k)ové zámky
‒ 0,1 až 1 kg. Tenčí lanka bývají obvykle stočená do spirály. Pouze základní ochrana. I ta nejtlustší jdou přeštípnout pákovými nůžkami. Dlouhé lanové smyčky se spolu s visacím zámkem používají pro zamknutí velkého množství kol najednou (v prodejnách, půjčovnách kol apod.).
„U" zámky (zámky ve tvaru písmene U nebo D) ‒ 1 až 2 kg. V kvalitním provedení patří k nejodolnějším zámkům vůbec.
Řetězové zámky ‒ od 0,5 kg. Velmi univerzální zámky. Dostatečně mohutné kalené řetězy jsou v kombinaci s malými „U" zámky častá volba pro zamykání kola v rizikových oblastech.
Skládací kloubové zámky
‒ 0,7 až 1,6 kg. Velmi skladné zámky s dobrým poměrem hmotnost/odolnost. Horší variabilita při zamykání než u řetězových zámků (mají méně kloubů).
Pancéřové kabelové zámky
(ABUS označení: steel-o-flex) – 600 g až 3 kg. Lano zámku je chráněno před čelistmi kleští kalenými ocelovými kroužky. Odolnější, ale těžší a méně ohebná varianta lanových zámků.
Doplňková ochrana ‒ rámové čelisťové zámky (blokují kola), zámky blokující brzdové kotouče, zámky sedla (rychloupínáku) apod.
Zámky s alarmem ‒ principiálně libovolný typ zámku. Alarm se aktivuje buď pomocí otřesového čidla, a/nebo při porušení zámku. Některé typy dokážou poslat varovnou SMS na mobilní telefon majitele kola.
Zámky s kódem místo klíče – používají se pouze u méně odolných zámků. Není nutné vozit klíč, stačí si pamatovat kód. Tím bývá tří- až čtyřmístné číslo, které lze obvykle nastavit. Existují i kombinace, kdy zámek lze otevřít jak za pomoci nastavitelného kódu, tak klíčem. Toto řešení je vhodné zejména do půjčoven kol.

Pokud jste si vybrali typ zámku, který je pro vaše použití nejvhodnější, zbývá se rozhodnout pro konkrétní model některého z mnoha výrobců. Vřele doporučuji zaměřit se na zavedené značky, jako jsou ABUS, Kryptonite, Magnum, Master Lock, OnGuard či Trelock. Významní výrobci zámků mají většinou vlastní stupnice hodnocení zámků, které nám mohou pomoci s orientací v jejich nabídce. Složitější je, chceme-li porovnávat zámky jednotlivých značek mezi sebou. Jen výjimečně lze najít nezávislé srovnávací testy, které by hodnotily zrovna ty zámky, ze kterých si vybíráme. Výborným vodítkem jsou samostatné výsledky testů nezávislých asociací. Jestliže vyhlédnutý zámek například získal v testu britské asociace Sold Secure výsledek „Bicycle Gold", jde skutečně o kvalitní zámek. Také uživatelské recenze zámků v různých internetových fórech mohou být užitečným pomocníkem.
Někteří velcí výrobci nabízejí ke svým nejlepším zámkům i jakási pojištění. V případě překonání zámku zaplatí výrobce škodu do určitého limitu (i desítky tisíc korun). Tyto nabídky však povětšinou skrývají mnohá omezení a platí jen v některých zemích, mezi které Česko zatím nepatří.
Kvalitní zámky se dají zakoupit na internetu, v prodejnách s jízdními koly a v zámečnictvích, kde vám povětšinou i kvalifikovaně poradí. V hobbymarketech a jiných nespecializovaných prodejnách bývají zámky často spíše levné než kvalitní.

Některé organizace testující cyklistické zámky
– nizozemská ART Foundation
– British Standards Institute
– britský Sold Secure
– Swedish Theft Prevention Association (SSF)
– dánská Varefakta
– německý VdS

Jak správně zamknout kolo
1. Kolo zamykejte raději na místech, kde se pohybují lidé. Kolemjdoucí, kteří si zloděje všimnou, mu v odcizení kola mohou zabránit nebo mohou zavolat policii. Především ve velkých městech jsou ale lidé většinou dost lhostejní. Vy ale lhostejní nebuďte. Uvidíte-li podezřelou činnost okolo odstavených kol, zavolejte ihned policii. Příště může jít o vaše kolo.
2. Bezpečnostní kamery namířené na místo, kde jste odložili kolo, mohou některé zloděje odradit.
3. Poměrně bezpečné uzamčení umožňují bezpečnostní stojany, které instalují některé obce i soukromníci (viz Programy prevence kriminality – stojany a čtečky).
4. Velmi bezpečným místem pro uložení jízdního kola budou pravděpodobně automatické parkovací domy. Budoucí čas je zde na místě, neboť v Česku je zatím jediný, a to v Hradci Králové.
5. Poproste osobu, která se v blízkosti odloženého kola vyskytuje (vrátný, číšník apod.), aby vám na něj dávala trochu pozor.
6. Pokud je to možné, neodkládejte kolo pravidelně na stejném místě.
7. Kolo vždy zamykejte k pevnému objektu, který nemůže být přemístěn nebo odvezen i s kolem. Část objektu, ke které kolo bezprostředně zamykáte, by měla mít přinejmenším stejnou odolnost proti použití hrubé síly jako váš zámek.
8. Vyvarujte se takových objektů, přes které lze kolo i se zámkem vyzvednout směrem vzhůru a vyvléknout i se zámkem.
9. Pokud není na místě, kde kolo zamykáte, žádný vhodný pevný objekt, spojte alespoň zámkem co nejvíce kol dohromady. Znesnadníte tak zloději manipulaci s koly.
10. Máte-li možnost volby, použijte ten nejodolnější (= většinou i nejtěžší a nejdražší) zámek, který jste ochotni s sebou na kole vozit a který si můžete dovolit.
11. Ponechte zloději co nejméně prostoru pro manipulaci s nářadím. Otvor pro klíč by měl směřovat dolů nebo dozadu, tak aby nebylo snadné se k němu dostat. V případě „U"zámků je také z tohoto hlediska vhodnější rozměrově menší zámek (nejde pak použít hever). Větší zámek je ovšem z hlediska způsobů upnutí univerzálnější.
12. Dva zámky jsou víc než jeden a další zámek sníží pravděpodobnost, že si zloděj vybere vaše kolo.
13. Lankové zámky jsou na dražší kola vhodné jen jako doplňkové. Na místech, kde není velké riziko krádeže, lze nouzově použít lankový zámek jako hlavní.
14. K pevnému objektu zamkněte uzavřenou část rámu a zadní kolo. V obzvláště rizikových oblastech je někdy vhodné zajištění i předního kola s rychloupínákem. Lze použít buď přídavný zámek, nebo lze přední kolo vyjmout a opřít vedle zadního kola, kde půjde zamknout dohromady se zadním kolem a rámem k pevnému objektu.
15. Pokud velikost vašeho zámku v konkrétní situaci neumožňuje k objektu zamknout najednou rám i zadní kolo, zvažte zamknutí zadního kola uvnitř trojúhelníku, který tvoří sedlová trubka a zadní vidlice. Přeříznutí ráfku a pláště zadního kola je sice možné, ale velmi pracné, a zloděj by si navíc lup výrazně znehodnotil.
16. Z hlediska rizika krádeže je lepší, když kolo není drahé na první pohled. Spousta zlodějů kolům moc nerozumí a jejich cenu odhadují jen velmi laicky, takže mohou dát přednost nablýskanému kolu z hypermarketu před kolem, které své kvality příliš nezdůrazňuje. Málokdo ale asi bude následovat spisovatele Honzu Vlasáka, který své nové kolo za několik desítek tisíc zlodějům ihned zošklivil štětcem a nehezkou hnědou barvou.
17. Mějte kolo lépe zabezpečené než váš soused. Pamatujte, že bude-li mít zloděj na výběr dvě obdobně hodnotná kola, vezme si spíš to hůř zabezpečené. Někdy ani není zloděj příliš motivován k výběru podle ceny, neboť někteří překupníci dávají zlodějům cenu „za kus", bez ohledu na to, co je to za kolo.
18. Kolo zamykejte!!! Někteří cyklisté, většinou na velmi levných kolech, nechávají své „oře" stát před obchodem či hospodou nezamčené. Zapomínají na to, že i takovéto kolo může někomu posloužit třeba jen na cestu domů!

 

Další informace, např. o revoluční gps lokátoru Spyamp a Spybike, se dozvíte v tištěné verzi časopisu Cykloturistika nebo na www.publero.com.

text a foto Jan Zídek

 

 

Různé možnosti špatně zamčených kol.