Pravá stačí

28.2.2017

 

Kolo designoval Mike Burrows, který mimo jiné kdysi sestavil extravagantní dráhové speciály pro Chrise Boardmana a Graema Obreeho – svého času světové rekordmany v cyklistické hodinovce na dráze. Halfway je o poznání pomalejší, ale nechybí mu elegance a důvtip.

Kapesní varianta
Díky chybějícímu rámu na levé straně přiložíte kola plně k sobě a výsledkem je kompaktní složenina, která se vejde do kufru auta, pod barovou židli nebo do standardního prostoru pro zavazadla ve vlaku či autobusu. Podíl na kompaktním složení má i skládací představec, který lze pro nastavení výšky posouvat vertikálně v rozmezí šesti centimetrů a vše doladit náklonem čtyřiapadesáticentimetrových vlaštovek. Složení bicyklu zabere zhruba minutu a 30 x 80 x 80 cm místa a patří tak ke špičce v kategorii skládaček. S váhou ke třinácti kilogramům jej ještě docela pohodlně unesete.

Trochu méně rychlosti
Vpřed se na tomhle kole odpíchnete díky klikám Suntour se 48 zuby a skládacím pedálům VP. Kliky měří 160 mm a poslouží tak dobře i menším postavám. O přenos jezdcova úsilí na dvacetipalcová kola se stará řetěz KMC a kazeta od Shimana s 13 až 28 zuby na náboji Joytech. Přehazovačka Shimano RD2200 ovládaná Grip Shiftem od Sramu (MRX Comp sedmirychlostní) funguje spolehlivě. Celá sestava dává na řazení dohromady bohužel jen rozsah 34 až 74 palců, což stačí do jakéhokoli kopce, ale po rovině a z kopce si člověk nevystačí, a tak zapomeňte na rychlou jízdu. Stačilo by přitom sáhnout po devítirychlostní kazetě s pastorky 11 – 34 zubů s odpovídajícím řazením a kolo by uhánělo i po rovině a z kopce dolů. Pláště Cheng Shin v jeden a půl palcové verzi lze nahustit na 80 PSI a díky jemnému profilování vás podrží i při výletě na polní cestě. Ráfky, hlavové složení, sedlovka a řídítka jsou od obecných čínských výrobců, z čistě opracovaného hliníku a kvalitní. Slabinou kola je sedlo Giant a brzdy Alhonga ovládané do ruky dobře padnoucími pákami od Tektra. Na pákách v zimě i v dešti oceníte gumový potah chránící prsty proti zimě i sklouzávání. Protože má kolo rám jen z jedné strany, nelze použít žádné dvojčepové brzdy typu véčka či kantilevry, ale ani diskové brzdy, protože na rozdíl od Lefty chybí právě levá strana, kam se brzdové čelisti k diskům normálně uchycují. Giant to vyřešil U-brzdou, pamětníci si ji vybaví ze starých biků nebo občas z tandemu. Ramena brzdy se pohybují po kovové destičce a při absenci blatníků se brzda v dešti může zadřít díky nastříkanému šmíru ze silnice. Na kolo kvůli originální stavbě přitom nenandáte většinu blatníků nebo nosičů, a tak jedinou obranou proti zatažené brzdě je koupit kolo rovnou s originálním nosičem a blatníky. Americké i britské servery kolo ani jinak nenabízejí a v Česku byste asi později měli problém doplňky dokoupit. Sedlo je na pohled měkké a pohodlné, při delší jízdě se ale jeho měkkost začne zajídat, dostaví se citelné nepohodlí – každý má ale jiné sedací partie, pro mne bylo nicméně prvním adeptem na výměnu. Přes šedesát centimetrů dlouhá sedlovka přichycená rychloupínací objímkou neprokluzuje a přidá kolu na pohodlí.

Jedna ruka stačí
Jednostranné uchycení kol svádí k domněnce o možné nižší stabilitě, ale devadesátikilový testovací jezdec neměl nejmenší potíže. Na podélné překážce sice zadní kolo nepatrně dříve plavalo, ale na běžnou jízdu neměl jednostranný závěs žádný zásadní vliv. Při píchnutí duše navíc nemusíte sundávat kolo z rámu, duši prostě protáhnete brzdou, nafouknete a jede se dál. Kolo si počínalo překvapivě obratně i v terénu, a ač je určeno do města, zvládnete na něm i prázdninové putování po cyklostezkách a polních cestách. Při skoku z chodníku se skládací hliníkový (AluxX 6061) rám ani nehne, kloub i svár drží jako přibité, stejně solidně vás podrží i náboje Joytech. Jednostrannou vidlici vám připomene až jízda bez držení, kdy má kolo tendenci lehce zahýbat na stranu bez vidlice, to ale koneckonců pozorovali již piloti na desetkrát dražším jednostranném systému. Kolo se vyrábí v jediné velikosti a poslouží osobám vysokým zhruba do 190 centimetrů.
*

Giant Halfway je za přijatelných 11 000 Kč kvalitní skládačkou, a koupíte-li jej s nosičem a blatníky, do práce vás dostane včas pokaždé a za všech okolností. Pokud počítáte jen s provozem za hezkého počasí a za sucha, postačí jen smířit se se sedlem nebo jej vyměnit. Na tomto Giantu zvládnete nejen cestu do práce, ale i delší výlety. Pro nezávodníky může být jediným kolem, které se doma vejde pod postel nebo za botník.

+
doba skládání pod minutu
složené kolo se vejde všude
svižná jízda jako na velkém kole
přijatelná cena


atypické součástky a doplňky
zadní brzda se bez blatníků za deště nebo prachu zadrhává
nepohodlné laciné sedlo
text Petr Štěpánek
foto Štěpán Hájíček

Menu