Úvod » Články k časopisu » KOLA S RODOKMENEM: Colnago Super – přímý účastník MS Praha 1981

KOLA S RODOKMENEM: Colnago Super – přímý účastník MS Praha 1981

EXKLUZIVITA KOLA NEMUSÍ BÝT SPJATA POUZE SE JMÉNEM JEDNOHO ZÁVODNÍKA, ALE I S UDÁLOSTÍ, KTERÉ BYLO SVĚDKEM. V TOMTO KONKRÉTNÍM PŘÍPADĚ JE TO MISTROVSTVÍ SVĚTA, KTERÉ SE KONALO PŘED ROVNÝMI TŘICETI LETY V PRAZE. NA PRAKTICKY SHODNÉM BICYKLU PAK TENTO ZÁVOD VYHRÁL BELGIČAN FREDDY MAERTENS, DRUHÉ MÍSTO PATŘILO TAKÉ COLNAGU SEDLANÉMU GIUSEPPEM SARONNIM. CO NA TOM, ŽE ZDE PŘEDSTAVENÝ STROJ ABSOLVOVAL CELÝ ZÁVOD PROFESIONÁLŮ NA STŘEŠE MECHANICKÉHO VOZU. DALŠÍ JEHO HISTORIE BYLA VELMI POHNUTÁ, STEJNĚ JAKO TEHDEJŠÍ DOBA.

Colnago Super

V jednaosmdesátém roce k nám přijelo spolu s italskou reprezentací celkem dvaatřicet prakticky do komponentu rozebraných strojů věhlasného stavitele Ernesta Colnaga, modely Super a Mexico, jako pomoc Itálie pro naše organizátory. Tehdejší šéfmechanik fi rmy Campagnolo Agostinho Polati spolu s Františkem Babickým pak z této „hromady“ dílů zkompletovali sedmnáct kol pro vlastní závod, tzv. neutrálních rezerv. Zbylý materiál putoval do skladu tehdejšího ÚV ČSTV… Jaký byl jeho další osud, je zastřeno mlhou zapomnění, podle Babického byla některá následně sestavena a darována jako projev uznání našim zasloužilým sportovcům či politikům. Do rodné Itálie se ale nevrátily ani stroje, které se vezly na střechách vozů. Po závodě je čekal stejný osud a dále sloužily politickým špičkám tehdejší vlády jedné strany. Stejně tomu bylo i s tímto Colnagem, putovalo do majetku tehdejšího předsedy ČSTV a Československého olympijského výboru Antonína Himla. Z jeho pozůstalosti se do současné sbírky dostal přes další majitele. Podle sběratele Václava Rykla je znám osud pouze tří dalších strojů, zároveň se pyšní tvrzením, že tento je ze všech v nejlepším stavu. 

SRDCE TROJLÍSTKU 

Základem stroje je ocel z produkce italského Columbusu s označením SL. Kromě původně připisovaných vlastností, tedy spíše ód, které na tento materiál pěli jeho uživatelé, zaujme zpracování detailů. Na rozdíl od řady Mexico byl i tento model součástí dodávky, zde totiž není využito profi lování trubek a všechny jsou kruhového průřezu. Spojky jsou jediné místo, kde zůstal prostor pro tvarové hrátky. Ač se nemohou rovnat rukodělným spojkám, jako jsme měli možnost shlédnout v podání pana Periče, nechybí jim vlastní charizma. Tím je vše říkající profi l trojlístku, jehož vyobrazení má například mufna spojující hlavu se spodní rámovou trubkou. Jezdec ji tak má v zorném poli vždy, když kontroluje pozici páček. Vybrušovaná loga jsou ale i na dalších partiích rámu, za všechny zmiňme jen zkosené konce vzpěr zadní vidlice, nebo můstek přední vidlice. Tomuto provedení se lze jen poklonit, v minulosti si stavitelé dávali velmi záležet na estetické stránce věci. 

Colnago Super

APENINY, JAKO ZÁKLAD 

Designování ale neušly ani komponenty Campagnolo, konkrétně řady Super Record. Zde se konstruktéři vpravdě vyřádili na velkém převodníku, kde nezůstal bez gravírování snad ani jediný centimetr jejich vnější plochy. Kromě továrních úprav je zde k vidění i další, na první pohled „home made“. Tou je červené dobarvení vnitřních stěn otvorů v nábojích. Nutno podotknout, že autor tohoto tuningu dokonce trefi l odstín. Náboje jsou napleteny do kultovních „čtyřlístků“, ty je spojují s ráfky francouzského Mavicu. Zde je jejich časová shoda trochu diskutabilní, model G.E.L 280 jsme po sáhodlouhém hledání objevili až v katalogu z roku 1985. Ale jak jsme již zmiňovali v jednom z minulých čísel, ráfky patří k nejvíce namáhaným částem kola a není tak divu, že byly po letech vyměněny i několikráte. Druhá otázka zní, zda-li byly v tomto případě použity. Podle tvrzení Františka Babického se tehdy kola řešila za pochodu a mechanici byli rádi, když se jim povedlo spárovat je tak, aby měla alespoň stejné náboje. Z dalších komponentů stojí za pozornost komplet představce a řídítek 3T modelové řady Competizione s vyobrazením olympijských kruhů. 

Colnago Super

Eda Pinkava
Foto: autor a Cor Vos